SSŠVT: Tablety místo učebnic? Chybí základní vybavení, tablety ho nenahradí

pondělí 13. října 2014 ·

V Česku přibývají školy, v nichž se běžně používají tablety ve výuce. Roste i počet rodičů, kteří by byli ochotni tablet svým dětem kvůli výuce zakoupit. Zatímco někteří vyzdvihují jejich pozitiva a výuku si už bez nich neumějí představit, jiní jsou k dotykovým zařízením spíše skeptičtí. Podle odborníků ze Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze je nutné, aby student informace nalezené na internetu nejen uměl zpracovat, ale i uchovat v paměti. Navíc řadě škol chybí základní počítačové vybavení, tablety jsou proto vymoženost.


Jednou z možností, jak dostat peníze do škol, jsou projekty zaměřené na informační technologie. Mnoho základních a středních škol využilo dotační programy Evropské unie a nakoupila žákům i učitelům notebooky a tablety jako seriózní pomůcky. Školy zapojené do projektů získají peníze na pořízení tabletů, programové vybavení i školení učitelů i ředitelů. Možnost využívat nejmodernější informační technologie vidí příznivci jako pozitivum pro zvýšení efektivity a atraktivity výuky. Zjednodušeně řečeno: už by to neměla být nuda. Podle ředitele Soukromé školy výpočetní techniky na pražském Proseku Martina Vodičky je potíž ještě někde jinde. „Celé řadě základních škol chybí vybavení v oblasti informačních technologií. Tím myslím dostatečné množství počítačů, které jsou schopné vyhovět požadavkům nejnovějšího softwaru, servery a kvalitní infrastruktura. Toto by mělo být prioritou projektů zaměřených na informační technologie,“ míní ředitel SSŠVT(http://www.sssvt.cz/) Martin Vodička. Tablety jsou samozřejmě přínosem a považuje je za vhodný doplněk interaktivní výuky.

Tablety tužku a papír nenahradí

Ozývají se názory, že většinu aktivit lze namísto na drahých tabletech stejně tak dělat obyčejnou tužkou a papírem nebo na školní tabuli. Podle některých psychologů dokonce digitalizace světa téměř škodí lidskému mozku, protože jsme některé činnosti nechali přístrojům. Tím pádem se mozek zjednodušuje a my hloupneme. Co však nejde zastavit, je fakt, že si tablety už dávno našly místo v dětských pokojíčcích a nyní putují do školních tříd. Otázkou je způsob použití nebo obávané nadužití. Kolik hodin denně na nich vůbec trávit? Školy by si tak měly společně s pořizováním tabletů jasně určit plán jejich využívání. Zamyslet se s pomocí odborníků nad tím, jak omezit, aby děti na tabletech nehrály jen hry či nebrouzdaly po internetu.

A jaké s tím mají na škole zkušenosti?

„My jsme v tomto ohledu školou atypickou. Pokud vyučující potřebuje při výuce využít tablet, tak to s ohledem na naši specializaci a množství počítačů není problémem. Nicméně i s těmito prostředky je nutné nakládat opatrně. Je potřeba, aby informace, které žák nalezne na Internetu, uměl zpracovávat a do jisté míry i uchovávat. Pokud tomu tak není, tak je to obrovská chyba. Ta se nám může v budoucnu vymstít,“ říká ředitel Vodička z SSŠVT.

V čem jsou přínosy

Aby to nebylo jen o negativech, pokud se zavedení tabletů prakticky „zvládne“, ukazují se i přínosy. Tablet je vhodná učební pomůcka pro moderní vzdělávání. Umožňuje snadný a okamžitý přístup k nepřeberným digitálním zdrojům – informacím na internetu, elektronickým učebnicím, speciálním vzdělávacím aplikacím. Správné použití přístrojů vede k větší spolupráci žáka a učitele a nedochází jen k pasivnímu příjmu vědomostí. Například když děti dostanou úkol a musí na internetu vyhledat správné informace a pracovat s nimi. Výsledek odevzdají v elektronické podobě, kde jej sdílejí s učitelem i mezi sebou.

Nemusejí ovšem sloužit jen k vyhledávání různých informací. Například se s jejich pomocí dá v češtině jednoduše procvičovat pravopis, psaní „i“ a „y“ nebo velkých a malých písmen. Ve výuce se navíc během jedné hodiny mohou prolínat různé předměty. V matematice při probírání geometrických tvarů lze například vše ukázat na příkladech z architektury. Navíc z praktického hlediska zabírají tablety minimální prostor a jsou ideální jako testovací nástroj k ověřování znalostí žáků.

K pozitivům se přiklánějí i někteří psychologové. Podle nich jsou moderní způsoby výuky prospěšné. Žáky motivují a obohacují procesy učení. Jsou poplatné současnému životnímu stylu a „trendy“. Výhody moderních technologií ve výuce si uvědomuje také stále více rodičů. Podle dostupných průzkumů tři ze čtyř rodičů jsou ochotni zakoupit svým potomkům pro školní účely tablet.

O Soukromé střední škole výpočetní techniky Praha (SSŠVT)

Soukromá střední škola výpočetní techniky, s.r.o. je střední odborná škola s dlouholetou tradicí, fungující od r. 1994. Studentům nabízí studium specializací: grafické systémy a tvorba webových stránek, správa počítačových sítí, programování a databázové systémy. V současné době patří mezi nejmoderněji softwarově i hardwarově vybavené školy v ČR. Jejím výrazným kladem je také kvalita pedagogů. Jak vyučující odborných, tak i všeobecně vzdělávacích předmětů, kteří jsou ve svých oborech fundovanými profesionály. Kvalita výuky se každoročně odráží ve vysokém počtu absolventů přijímaných na vysoké školy. O absolventy školy je rovněž značný zájem na trhu práce. Uplatňují se v širokém spektru zaměstnání spojených s využitím výpočetní techniky a informačních technologií. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS. Více informací o společnosti naleznete na http://www.sssvt.cz.

2 komentářů:

Ondřej Neumajer řekl(a)...
14. října 2014 v 8:24  

Vidím, že stále žijeme v zajetí zajetých kolejí. Ale lze to chápat. Kdybych byl stejně jako autor této PR zprávy fixován na to, že s tabletem se především vyhledávají informace na internetu (které si navíc podle pana ředitele musí žáci pamatovat), asi by mi také tablety nepřipadaly jako pomůcka, která může dost zásadně podpořit změny ve výuce.
Text opět podporuje mé přesvědčení, že informatici mají v oblasti pedagogické představivosti trochu omezené výhledy. Někteří elementaristé, byť tabletům odborně zdaleka tak nerozumí, dovedou najít způsoby využití mnohonásobně širší.
ON

krtek řekl(a)...
14. října 2014 v 11:17  

Když tablety neumí - samy o sobě - nic, co se do nich nenainstaluje. A - jak jsem slyšel kolegyni z jedné ZŠ - pak se neustále řeší problém aktualizací, instalací, stavu baterií, ...
BYOD je v tomhle směru ještě "zhůvěřilejší". Tím nevolám po návratu zpět k houbičce a břidlicové tabulce, ale dokud bude příprava na hodinu trvat déle než hodina samotná, aniž by bylo zaručeno, že v hodině vše bude fungovat, budu skeptikem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.