E-kniha pro vás: Učící se společnost

čtvrtek 25. září 2014 ·

Společnost CISCO, která se zaměřuje na nejmodernější technologie v oblasti síťového propojení, nabízí a uplatňuje řadu svých produktů také ve vzdělávání. Spolu s nabídkou hardware a software je CISCO partnerem řady globálních vzdělávacích programů a uskutečňuje i vlastní projekty v této sféře. V roce 2010 CISCO zveřejnilo strategický dokument The Learning Society, který se zabývá změnami a trendy v oblasti vzdělávání. Dokument nás zaujal svou aktuálností a tím, že jasně pojmenovává problémy vzdělávacích systémů a přináší náměty na nové přístupy a řešení.

Se svolením CISCO předložila společnost Scio dokument české veřejnosti. Hlavní body jsou shrnuty v níže uvedeném stručném abstraktu, celý dokument najdete ke stažení níže.

Abstrakt

Pro budoucnost vzdělávání je třeba hledat nové přístupy, způsob organizace, hodnocení, nový způsob financování, novou infrastrukturu. Společnost, ve které se tyto postupy budou uplatňovat, nazýváme učící se společnost. Je vybudována na těchto zásadách:
  • Zavádí kulturu vzdělávání po celý život.
  • Zaměřuje se na výchovu motivovaných, angažovaných studujících, kteří jsou připraveni zdolávat budoucí i současné problémy.
  • Přináší vzdělávání ke studujícímu, vidí vzdělávání jako aktivitu, ne jako místo.
  • Věří, že vzdělávání je pro všechny, že by nikdo neměl být vyloučen.
  • Připouští, že se lidé učí různými způsoby, a snaží se těmto požadavkům vyhovět.
  • Podporuje a přijímá nové poskytovatele vzdělávání z veřejného, soukromého a neziskového sektoru.
  • Vytváří nové vztahy a nová propojení mezi studujícími, poskytovateli (novými i původními), investory a inovátory.
  • Poskytuje univerzální infrastrukturu, kterou účastníci potřebují k dosažení úspěchu – v podobě zatím fyzické, ale stále více virtuální.
  • Podporuje systémy neustálé inovace a zpětné vazby pro rozšíření vědomostí.
  • V situaci překotného rozvoje nových technologií, nových odvětví, odlišných životních vzorců
  • se zvyšuje poptávka po dovednostech pro 21. století, jak kognitivních, tak nekognitivních.
Kognitivní dovednosti pro 21. století:
  • Shromažďování, syntéza a analýza informací.
  • Autonomní práce s vysokým standardem a minimální kontrolou.
  • Vedení a usměrňování dalších autonomních pracovníků.
  • Kreativita a přetváření kreativity v činy.
  • Kritické myšlení a kladení správných otázek.
  • Snažit se pochopit stanoviska ostatních a porozumět problému v jeho celistvosti.
  • Účinně komunikovat, často používat technologie.
  • Pracovat eticky, být pevně ukotven ve své vlastní společnosti a ve světě jako celku. 
Nekognitivní dovednosti pro 21. století:
  • Sociální inteligence
  • Emoční inteligence
  • Iniciativní chování
  • Vnitřní disciplína
Současné vzdělávací struktury nestačí uspokojit rostoucí poptávku po vzdělávání, je třeba nově nastavit celý rámec pro učící se společnost. Pro cestu k vybudování učící se společnosti předkládá dokument následující doporučení:
  • Je třeba silné vedení tohoto procesu ze strany vlád, firem, nevládních a sociálních investorů.
  • Aktivně podporovat rozmanitou nabídku poskytovatelů vzdělávání.
  • Musí být zajištěn přístup ke sdílené vzdělávací infrastruktuře pro všechny.
  • Je třeba investovat do vzdělávání více času i peněz – jak na straně zaměstnavatelů, tak i na straně jednotlivců.
  • Vytvářet nové modely financování s pobídkovým efektem.
  • Vyvinout standardní, globálně platné a uznávané certifikace.
  • Je třeba nově formulovat rámce pro hodnocení.
  • Neustále sledovat dopady inovací ve vzdělávání a vyhodnocovat je.
  • Nově vytvořit struktury pro podporu celoživotního vztahu žáka a učitele.
  • Nutné jsou investice do inovací.
Celý dokument přeložený do češtiny můžete najít zde.

Licence udělená společnosti Scio k překladu dokumentu do češtiny je zde.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.