Společnost CISCO, která se zaměřuje na nejmodernější technologie v oblasti síťového propojení, nabízí a uplatňuje řadu svých produktů také ve vzdělávání. Spolu s nabídkou hardware a software je CISCO partnerem řady globálních vzdělávacích programů a uskutečňuje i vlastní projekty v této sféře. V roce 2010 CISCO zveřejnilo strategický dokument The Learning Society, který se zabývá změnami a trendy v oblasti vzdělávání. Dokument nás zaujal svou aktuálností a tím, že jasně pojmenovává problémy vzdělávacích systémů a přináší náměty na nové přístupy a řešení.
Se svolením CISCO předložila společnost Scio dokument české veřejnosti. Hlavní body jsou shrnuty v níže uvedeném stručném abstraktu, celý dokument najdete ke stažení níže.
Abstrakt
Pro budoucnost vzdělávání je třeba hledat nové přístupy, způsob organizace, hodnocení, nový způsob financování, novou infrastrukturu. Společnost, ve které se tyto postupy budou uplatňovat, nazýváme učící se společnost. Je vybudována na těchto zásadách:- Zavádí kulturu vzdělávání po celý život.
- Zaměřuje se na výchovu motivovaných, angažovaných studujících, kteří jsou připraveni zdolávat budoucí i současné problémy.
- Přináší vzdělávání ke studujícímu, vidí vzdělávání jako aktivitu, ne jako místo.
- Věří, že vzdělávání je pro všechny, že by nikdo neměl být vyloučen.
- Připouští, že se lidé učí různými způsoby, a snaží se těmto požadavkům vyhovět.
- Podporuje a přijímá nové poskytovatele vzdělávání z veřejného, soukromého a neziskového sektoru.
- Vytváří nové vztahy a nová propojení mezi studujícími, poskytovateli (novými i původními), investory a inovátory.
- Poskytuje univerzální infrastrukturu, kterou účastníci potřebují k dosažení úspěchu – v podobě zatím fyzické, ale stále více virtuální.
- Podporuje systémy neustálé inovace a zpětné vazby pro rozšíření vědomostí.
- V situaci překotného rozvoje nových technologií, nových odvětví, odlišných životních vzorců
- se zvyšuje poptávka po dovednostech pro 21. století, jak kognitivních, tak nekognitivních.
- Shromažďování, syntéza a analýza informací.
- Autonomní práce s vysokým standardem a minimální kontrolou.
- Vedení a usměrňování dalších autonomních pracovníků.
- Kreativita a přetváření kreativity v činy.
- Kritické myšlení a kladení správných otázek.
- Snažit se pochopit stanoviska ostatních a porozumět problému v jeho celistvosti.
- Účinně komunikovat, často používat technologie.
- Pracovat eticky, být pevně ukotven ve své vlastní společnosti a ve světě jako celku.
- Sociální inteligence
- Emoční inteligence
- Iniciativní chování
- Vnitřní disciplína
- Je třeba silné vedení tohoto procesu ze strany vlád, firem, nevládních a sociálních investorů.
- Aktivně podporovat rozmanitou nabídku poskytovatelů vzdělávání.
- Musí být zajištěn přístup ke sdílené vzdělávací infrastruktuře pro všechny.
- Je třeba investovat do vzdělávání více času i peněz – jak na straně zaměstnavatelů, tak i na straně jednotlivců.
- Vytvářet nové modely financování s pobídkovým efektem.
- Vyvinout standardní, globálně platné a uznávané certifikace.
- Je třeba nově formulovat rámce pro hodnocení.
- Neustále sledovat dopady inovací ve vzdělávání a vyhodnocovat je.
- Nově vytvořit struktury pro podporu celoživotního vztahu žáka a učitele.
- Nutné jsou investice do inovací.
Licence udělená společnosti Scio k překladu dokumentu do češtiny je zde.
0 komentářů:
Okomentovat