Přečtěte si: Poruchy učení chtějí odborníci odhalovat už v mateřských školách

středa 20. srpna 2014 ·

Dyslexie, dysgrafie nebo dyskalkulie. To jsou specifické poruchy učení, které se objevují u dětí stále častěji. Podle některých odhadů potřebuje alespoň částečnou pomoc až pětina školáků. Skupina odborníků teď navrhuje, aby se poruchy učení odhalovaly už v mateřských školkách.


Z článku Veroniky Hlaváčové a mkp v Rozhlas.cz vybíráme:

Podle ministra školství Marcela Chládka z ČSSD má k včasnější diagnóze přispět i povinný poslední ročník mateřské školy.

Právě tam by na možný problém rodiče mohly upozornit učitelky. Chládek zároveň uznává, že na řadě základních škol chybí individuální přístup k dětem s takovýmito poruchami:

„Výuka musí probíhat individuálně. České školství na to reaguje, ale samozřejmě ne zcela dostatečně. Z jednoho prostého důvodu. Při větším počtu žáků ve třídách nemá učitel šanci se dost individuálně věnovat talentovanému a zároveň ale i žáku, který má nějaké postižení, zároveň někomu, kdo v něčem zaostává.“

„Potřebujeme více finančních prostředků na asistenty, více pedagogů do škol,“ míní ministr Chládek.

14 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. srpna 2014 21:35  

Plno věcí by se dalo stihnout ještě ve věku prenatálním. Namátkou třeba formování harmonické osobnosti. Prý je dobře si s budoucím žákem povídat, číst mu pohádky, pouštět hezkou hudbu a hlavně, hlavně si hladit bříško.

krtek řekl(a)...
20. srpna 2014 21:41  

Ale to přece, jako učitelé, nemůžeme všechno stihnout a zvládnout!

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. srpna 2014 7:43  

Jak nemůžete???!!!Musíte!! Musíte je učit všem předmětům.Potom finančni gramotnosti,sexuální výchově, jak mají správně jíst a vůbec správně žít, že mají více a lépe sportovat.Také na kulturu nesmíte zapomenout.Potom samozřejmě diagnostikovat všechny dys - vady už tak ve třech letech a taky napravovat logopedicky. A běda, když budete spát,protože jen toto vám dá 24,5 hodin denně a to jsem možná ještě něco vynechala. A hlavně ty dys - vady musí objevit asistenti,kteří vůbec nemají speciálně pedagogické vzdělání (ono stačí přečíst si třeba nějakou brožurku vydanou ministerstvem).Tak s chutí do toho a půl je hotovo!

Eva Adamová řekl(a)...
21. srpna 2014 11:49  

"A hlavně ty dys - vady musí objevit asistenti, kteří vůbec nemají speciálně pedagogické vzdělání ..."

Asistenta dostane dítě až poté, co je dys vada odhalena a diagnostikována PPP či SPC.

MM řekl(a)...
21. srpna 2014 12:07  

Poruchy učení se nejvíce projevují ve škole, proto je naprosto logické, že je musí diagnostikovat a řešit především učitelé.
Ze stejného důvodu by měli promítači v kinech odhalovat a léčit poruchy zraku, správci chodníků poruchy hybnosti a třeba kuchaři v restauracích poruchy trávení.

krtek řekl(a)...
21. srpna 2014 18:10  

No vidíte, kolik toho je a ještě by nás Pytlík posílal do porodnic hladit bříška maminkám a číst pohádky!

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. srpna 2014 20:24  

Asistenta dostane jen vyvolené dítě i kdyby mělo dvacet poruch.Já vím jaký je systém,paní Adamová, jen jsem to brala s nadsázkou a humorem mě vlastním,protože mám někdy pocit, že důchodu se při těch povinnostech pedagoga nedožiju.a nebojte se,když se mluví o tzv. inkluzi ve školách, tak se mluví často o tom, že budou stačit asistenti )oni jsou totiž levní) a o speciálních pedagozích(fuj to je skloňování) se mluví jen bokem(byli by drazí).

Eva Adamová řekl(a)...
21. srpna 2014 22:03  

"Asistenta dostane jen vyvolené dítě i kdyby mělo dvacet poruch."

Doufám, paní Karvaiová, že tato věta je také myšlena jako nadsázka.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. srpna 2014 23:00  

ještě by nás Pytlík posílal do porodnic

Tedy původně jsem myslel, že by sami rodiče mohli přispět k dobru svých dětí už od prenatálna.
Ale nakonec je to myšlenka docela zajímavá. Tak já si beru, s dovolením, službu v porodnici v pondělí a ve čtvrtek. Ve středu a v sobotu už mám asistenci při počínání dětí, a v úterý a pátek sloužím v krematoriu.

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. srpna 2014 7:15  

Nevím paní Adamová,kde působíte.Já na malém městečku ve východních Čechách.A můžu vás ubezpečit, že je OBROVSKÝ problém dostat asistenta.Protože na školách nejsou peníze a rodiče si většinou asistenty odmítají platit.Za posledních 5 let bych velmi uvítala,kdybych měla ve třídě asistenta.Poprve na dítko s Downovým syndromem v malotřídce a podruhé dítě s vělmi těžkou epilepsií,kombinovanou s dysfázií a mentální retardací taktéž v malotřídce.V druhém případě si movitější rodiče platili asi 5 hodin týdně asistentku do družiny.Toť realita.

Unknown řekl(a)...
22. srpna 2014 7:33  

"Rodiče si většinou asistenty odmítají platit."

Je to skutečně možné? To je skutečná nehoráznost!!!

Eva Adamová řekl(a)...
22. srpna 2014 8:22  

"Poprve na dítko s Downovým syndromem v malotřídce a podruhé dítě s vělmi těžkou epilepsií,kombinovanou s dysfázií a mentální retardací taktéž v malotřídce."

A nebylo by těmto dětem lépe v praktické škole, než v běžné škole, navíc ještě v malotřídce?

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. srpna 2014 9:41  

Pracuji v praktické škole.Můžete namítnout,že tam mám méně žáků,tak asistenta nepotřebuji.Ale na tyto dvě děti bych ho opravdu uvítala,právě z důvodů malotřídky.
Vrátím se k placení asistentů - kdybyste byl rodič zde na periferii,kde si lidi většinou vydělávají mzdu o něco málo větší než je minimální,pak byste pochopili.Námitka,že na postižené dítě dostávají příspěvky - také jste nejspíš zaznamenali,že se zde zázračně "uzdravují" lidé, kterým posudkáři během chvilky zkrouhnou příspěvky třeba na třetinu. Co vím určitě, že dívka s Downovým syndromem(respektive rodiče) pobírali 2000,- měsíčně.Z toho si asistenta nezaplatíte ani omylem.Já ty rodiče zcela chápu a neodsuzuji.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. srpna 2014 12:46  

Dámy prominou, ale říct to musím.
Všechny ty ksindly, kteří nechají prošustrovávat stamiliony za předražené a nefunkčíní státní pitomostě, je nutno neprodleně nakopat do prdele.
A to je ještě, místo toho, aby je pozavírali, pakáž jednu, pouštěji do televize, aby tam, šlebíce svoje tlamy, kázaly celebritální rozumy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.