Přečtěte si: Pane ministře, opravdu chcete zaříznout soukromé školy?

pátek 18. července 2014 ·

V médiích se v poslední době, a to se vzrůstající tendencí, objevují články kritizující současný stav českého státního školství, jehož systém se jeví jako neudržitelný. Hlavním bodem nesouhlasu je to, že škola nejde s vývojem společnosti 21. století, že se stále soustřeďuje na předávání znalostí (které je možné získat okamžitě prostřednictvím internetu) místo rozvíjení kompetencí. Mezi další výtky patří fakt, že se ve státních školách málo rozvíjí kreativita a flexibilita žáků, že žáci nejsou připravováni do reálného života, že škola nedostatečně rozvíjí individualitu žáků, jejich potenciál a osobnost.


Z článku Moniky Stehlíkové v EDUin.cz vybíráme:

Rodiče jsou ochotni platit školné, vynaložit na založení školy velké úsilí, protože chtějí udělat něco dobrého pro rozvoj a štěstí svého dítěte. Stát na žáka v takové soukromé škole přispívá ročně částkou, která je asi o 37 % nižší, než je částka na jednoho žáka za stejné období ve škole státní. A to nekomentujeme paradox, že rodiče dětí ze soukromých škol přispívají do státní pokladny stejně jako rodiče žáků státních škol, přestože stát pak jejich dětem platí méně. Takže tady máme kvalitní a moderní soukromé školy, které navíc stát stojí méně než často zastaralé a nepružné školy státní – a přesto si toho pan ministr neváží – a přichází s návrhem snížit těmto školám příspěvky na provozní náklady. Prý chce ušetřit 400 milionů Kč.

8 komentářů:

Unknown řekl(a)...
18. července 2014 v 10:28  

Vy to nechápete .. :-)
Jde o posílení centrální moci, alternativy a konkurence nejsou žádoucí, včetně likvidace domácího vzdělávání. Cílem je celoživotní vzdělávání člověka jako výrobní síly.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
18. července 2014 v 11:17  

My to chápeme, v našem státě jde takový známý kolorit o praseti, že než si vypěstovat vlastní, tak radši ať sousedovi chcípne. Nic nového. Radši budeme pomlouvat všechno, co je soukromé, vytvoříme obraz podnikatele, jakožto zloděje a namluvíme veřejnosti, že ve státních školách je málo dětí, protože jim je berou ty "hrozné" soukromé.
A pak mě ještě někdo přesvědčujte, že to není jenom přiblblá politika oranžových mozků, viz tleskání výroku o podnikatelích na sjezdu.

Pan Asidoktor MDA s myslí, že kdovíjak nepomůže svým "bratrům" na krajích, pro které je rušení jakékoliv státní školy politický zabiják.
Jenže je to úplná blbost. Ani úplné zrušení soukromých škol by některým těm poloprázdným školám děti zpátky nepřivedlo.
Co asi vede rodiče k tomu, že dávají děti na soukromé školy a platí prakticky dobrovolně školné? To opravdu skáčete na ty fámy o koupené maturitě pro ty, co na to nemají? Je to nesmysl. To je pod takovou kontrolou a tlakem, že kdyby to nějaká škola udělala, tak se to proflákne tak, že si už ani neškrtnou.
Tak proč to ty rodiče platí, není to třeba například tím, že ty školy dělají svoji práci prostě dobře???

Unknown řekl(a)...
18. července 2014 v 11:39  

"Tak proč to ty rodiče platí, není to třeba například tím, že ty školy dělají svoji práci prostě dobře???"

O kvalitě některých soukromých škol není pochyb a je to dáno pochopitelně řadou různých faktorů:
motivovaní rodiče a tedy i motivovaní a chytří žáci, motivovaní kantoři, kterým vyhovuje práce s motivovanými žáky, lepší klima v řadě soukromých škol, lepší materiálně technické vybavení a relativně nízká výše školného, kterou řada rodičů ze středních vrstev je schopna do svých dětí investovat mimo jiné také díky tomu, že stát se na financování soukromých škol v nemalé míře podílí.

Na druhé straně je celá řada soukromých škol útočištěm méně úspěšných školáků, kteří by se na běžnou střední školu dostávali jen s velkými obtížemi.

Suma sumarum, nekupte to za ty ceny současného školného.

krtek řekl(a)...
19. července 2014 v 6:24  

"Pan Asidoktor MDA s myslí, že kdovíjak nepomůže svým "bratrům" na krajích, pro které je rušení jakékoliv státní školy politický zabiják. "
Nerozumím, nerozumím - o kterém kraji mluvíte? O Praze, kde je těch škol nejvíc? Ale tam nevládne ČSSD! O Vysočině? Tam už jsou sloučeny Gymnázium a OA pod jednu střechu!
Jedním z důvodů, proč rodiče dávají děti na soukromé školy, je i to, že nároky na ně kladené, jsou tam menší. Ony jsou totiž soukromé a soukromé školy, státní a státní školy. Kdyby lépe fungovala inspekce a zřizovatelé, asi by k takovým jalovým diskusím nedocházelo.

Unknown řekl(a)...
20. července 2014 v 10:26  

Ajajaj, pan ministr si zřejmě dovoluje nekamarádit až tak s EDUinem a scio. Tak to se naděje věcí...

Své dítě jsme včas přeřadili z "kvalitní a moderní soukromé školy", kde jsme my rodiče i dítě byli velmi nespokojeni, do té "zastaralé a nepružné školy státní". Díky bohu.
Měli byste, botlíkovci aspol., především mluvit konkrétně. Kde je škola špatná, proč ji tak vidíte? Jinak upouštíte pouhé sprosté pomluvy a zaříznout by bylo třeba něco úplně jiného.

Souhlasím s p. Janáčkovou a s p. krtkem.

Unknown řekl(a)...
21. července 2014 v 11:17  

Jsou kvalitní a nekvalitní státní školy, stejně tak soukromé. To ale není věc dotací školství, ale inspekce a případně zavření nekvalitních škol. S tématem to nemá co dělat.

Unknown řekl(a)...
21. července 2014 v 14:39  

„Já bych radši zavíral školy, kde neudělalo maturitu 60 % studentů“, říká v dnešním příspěvku Václav Klaus mladší.
Upřímně řečeno, jak asi kvalitní je potom asi střední škola, kde odmaturuje pouze 40 % žáků. Nebylo vhodné poměr obrátit a vyřadit ze sítě středních škol všechny školy, kde odmaturuje méně než 60 % žáků. I tak je to ovšem hrůzná představa, že v systému středních škol mohou existovat střední školy, na nichž odmaturuje málem každý druhý žák a střední škola přes toto fiasko dostává finanční dotace ze státního rozpočtu. Ve světle této postmoderní reality pak návrh na jednotné přijímací zkoušky na středních školách sice působí kontroverzně, ale do jisté míry by přece jen řešil problematiku měření úrovně nastupujících středoškoláků, kteří nastupují do státních, církevních, ale i soukromých škol.

Jan řekl(a)...
21. července 2014 v 14:59  

Přijetí celoplošných přijímacích zkoušek je nesporně hloupost a zbytečná díra do státního rozpočtu. Skóre 60:40 by ovšem jenom v Praze znamenal zánik pro 30 státních, ale i soukromých škol.
To není špatná představa. Statut středoškoláka by začal opět mít svůj význam.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.