Milan Randák: Sloodle, aneb jak propojit virtuální světy a Moodle

středa 7. května 2014 ·

Praktická zkušenost učitele informatiky s využitím systému propojujícího Moodle s virtuálními světy jako návod pro ty, kteří by něco takového chtěli také vyzkoušet.

Tento článek směřuji k těm učitelům, kteří používají systém řízení výuky Moodle a zároveň zkoušejí nebo chtějí vyzkoušet výuku ve virtuálních světech (MUVE), konkrétně v OpenSim nebo Second Life.

Virtuální světy

Používání virtuálních světů je v současné době na nejnižším bodu tzv. hype cyklu (podle společnosti Gartner), v tzv. oblasti deziluze (zklamání). Každé technologické řešení nejprve vzbudí zájem a vyvolá přehnaná očekávání (u virtuálních světů to bylo v letech 2006 – 2010), avšak po období zklamání, kdy je obvykle přehnaně zavrhováno následuje hledání reálného a účelného využití. Gartner očekává, že toto období hledání, než se virtuální světy stanou běžně a v rozumné míře používanou technologií, může trvat i 5–10 let. Velký vliv bude nepochybně mít další technický vývoj informačních technologií.

MUVE – Multi User Virtual Environment, víceuživatelské virtuální prostředí je jeden z termínů označujících virtuální prostředí, virtuální světy. Tyto světy vznikly propojením principů víceuživatelských her a sociálních sítí. Prostředí virtuálního světa je dnes uživatelům prezentováno formou 3D grafiky prostřednictvím jejich monitorů. Je přístupné online a umožňuje současné připojení mnoha uživatelů. Uživatelé, kteří se setkávají v tomto prostředí, komunikují prostřednictvím svých vymyšlených postav – avatarů.

Tak jako u jiných didaktických prostředků velmi záleží na pečlivé analýze a vhodné míře a způsobu nasazení virtuálních světů ve vyučovacím procesu. Obecně lze říci, že tyto světy jsou prostorem, kam může učitel žáky vzít a umožnit jim vidět a konat jiným způsobem, než v reálném světě. Ať využije hraní rolí, simulaci procesů nebo událostí, lov informací či jiný způsob, virtuální světy pomohou rozvíjet kreativitu, spolupráci, komunikaci, prostorovou představivost a především motivaci žáků.

Při zapojování virtuálních světů do výuky pravděpodobně získáme pocit, že představují technicky a sociálně zajímavé a rozsáhlé prostředí, ale jejich široká otevřenost a univerzálnost a nedostatek zjevných cílů mohou být někdy na škodu. Žáci potřebují podporu a vedení směrem k výukovým cílům a potřebují své zkušenosti nějak reflektovat. Virtuální svět po ně může být, zejména zpočátku, těžko ovladatelný, matoucí a rozptylující jejich pozornost. I ve virtuálním světě je třeba výuku řídit.

Tato potřeba řízení výuky logicky vyústila ve vývoj modulů, které propojují systém řízení výuky (Moodle) a virtuální světy. V době založení projektu byl nejprogresivnějším virtuálním světem SecondLife, logicky tedy padla volba na něj. Název projektu je proto akronymem obou názvů, byť má ještě další vysvětlení.

SecondLife – virtuální svět vyvíjený firmou LindenLab. Ačkoliv je v základní verzi přístupný zdarma, obsahuje vnitřní ekonomiku s virtuální měnou Linden dollar. Zatímco hlavní svět byl přístupný od 18 (dnes od 17) let, pro uživatele od 13 let dříve existoval tzv. Teen Grid. Ten však byl bohužel zrušen.

Další vývoj ukázal, že proprietárnost světa SecondLife ztěžuje optimální používání ve vzdělávací sféře, a proto nyní velké množství vzdělávacích institucí toto prostředí opouští a migruje na konkurenční (ale opensource) projekt OpenSim.

OpenSim (Open Simulátor) – opensource platforma (server) pro provozování virtuálních světů. Je mj. kompatibilní s klientským programem SecondLife. Systém umožňuje uživatelům pomocí tzv. hypergridu cestovat mezi různými opensim světy.

Sloodle

Název projektu je dnes vysvětlován jako Simulation-Linked Object Oriented Dynamic Learning Environment, tedy simulační propojené objektově orientované dynamické vzdělávací prostředí.
Sloodle umožňuje propojit některé části Moodle přímo do prostředí virtuálního světa a to pomocí speciálních objektů, které z tohoto světa přistupují k funkcím Moodlu, jako je např. zápis a přihlašování do kurzů, propojení a záznam chatů, distribuce výukových obsahů a další.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.