V internetových sítích se dá vydělávat všelijak, i prodejem zázračného zboží a zázračných metod. Člověk by řekl, že ty méně solidní obchody budou mít na jedné straně obchodníka bez skrupulí či podvodníka a na straně druhé důvěřivého jedince. Kupodivu, i na té druhé straně se často nacházejí různé instituce a orgány.
Jednou z takových úžasných metod, prezentovaných na internetu, je psychodiagnostická metoda „Barvy života“. Podle autorů dokáže objasňovat průběh a strukturu myšlení, cítění, prožívání i seberealizačního chování, jak u jednotlivců, tak i u skupin.
Firma DAP Services na svých stránkách nabízí celou řadu aplikací své unikátní metody. Aby se zákazník v problematice lépe orientoval, nechybí ani „tisíce děkovných dopisů“. Probírat se jimi je docela nudné a deprimující. Na druhou stranu způsob fungování je odbyt stručně a povrchně, s ne příliš konkrétními odkazy na starší i novější autority, od sumerských a čínských myslitelů přes J. W. Goetha a Maxe Plancka až po Maxe Lüschera a jeho barvový test. Lüscherův barvový test je sice rychlý a pro klienta zajímavý, ale ve srovnávacích výzkumech s běžnými metodami vykazuje nízkou validitu. I přes tvrzení autorů barev života se vnímání barev ukazuje závislé na kulturním i rasovém prostředí a – dovolím si malou spekulaci – v případě žen a dívek i na módních trendech.
Unie psychologických asociací ČR podrobně analyzovala materiály dostupné na internetu i dokumenty poskytnuté speciálně společností DAP Services a vydala kritické stanovisko, ve kterém „metodu v žádném případě nedoporučuje“ (viz Zpravodaj SISYFOS 3/2013, spolu s článkem M. Waltera „Barevný psychobyznys“). Obává se, že „používání této metody v praxi může vést k poškození klientů“. K tomuto stanovisku se kloní i ministerstvo školství.
Z podaných argumentů uveďme:
„Předložené „statistické důkazy“ představují samoúčelná, iracionální tvrzení, zneužívající laické uživatele, kteří je nemohou ověřit; kvalitu metody však nedokládají.“
Výstupy metody jsou natolik obecné, že je nelze jednoznačně přijmout ani vyvrátit, a podléhají Barnumovu efektu.“
Kvůli systematickým chybám může metoda „Barvy života“ vést ke stigmatizaci klientů nebo je může uvést v omyl (např. při vyšetření kolektivu ve třídě nebo při kariérním poradenství). Nerespektuje individualitu člověka a variabilitu jeho potřeb a může diskriminovat znevýhodněné jedince.“
Přes všechna tato i další rizika je metoda dále nabízena a bohužel i využívána. Navíc byl její rozvoj opakovaně podporován z veřejných zdrojů a „testováním“ prošli žáci a studenti řady škol. Tam metodu „Barvy života“ pokládáme za zvlášť nebezpečnou.
Zdroj: Sisyfos.cz
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
'testováním' prošli žáci a studenti řady škol
včetně jejich učitelů.
A kdo se vzepřel, byl shledán nežádoucím odpíračem reformních autoevaluačních nástrojů, což se rovná kariérní a nadtarifní smrti.
Neběhá po netu víc takových inovativních prvků moderní pedagogiky pro příští staletí? Včetně návodů na ten už konečně zaručený způsob zkompetentňování?
A co tomu říkají makovci, co na ty barvičky naskočili jako na kouzelné hrnce? Už se alespoň někomu ze zavlečených autoevaluantů omluvili?
Okomentovat