Přečtěte si: Chládek hasí problém s nekvalifikovanými učiteli, do toho hrozí zavření stovek škol

sobota 8. března 2014 ·

Co se učiteli bez diplomu? Ministr školství Marcel Chládek se hrozbu, že zhruba sedm tisíc učitelů by kvůli nedostatečné kvalifikaci muselo odejít ze školství, bude snažit odvrátit pěticí opatření a novelou zákona o pedagogických pracovnících. Další problém ale zůstal. Celkem 616 škol má totiž v Česku více než polovinu nekvalifikovaných učitelů a ty nejsou schopny od ledna zajišťovat výuku. Chládek proto hned příští týden vyrazí do terénu.


Z článku Miroslava Trynera v E15 vybíráme:

Jak ministr školství po jednání s děkany pedagogických fakult a školskými odbory oznámil, výjimku z požadavků na kvalifikaci, která podle zákona začne platit od 1. ledna 2015, budou mít učitelé starší 55 let s více než 20letou praxí, rodilí mluvčí a učitelé odborných předmětů s maximálně polovičním úvazkem.

Dalším opatřením je, že fakulty vypíšou mimořádné studijní programy, aby si ostatní učitelé bez kvalifikace mohli začít doplňovat vzdělání ještě letos. Učitelů bez kvalifikace je dohromady 17 tisíc z celkem asi 130 tisíc pedagogů.

19 komentářů:

Unknown řekl(a)...
8. března 2014 v 16:49  

jaképak zavření škol,na moravě se tomu říkalo v uplynulých 10 letech "optimalizace" takže v takovém normálním okresním městě kde bylo 10 školek zůstaly 4,z 9 zš 6 a z 9 sš 3!přičemž optimalizace byla skvělá,protože umožňovala vylikvidovat zkušené aprobované kantory se smlouvami neurčitými a ponechet si levné a vděčné nekvalifikované kamarády,příbuzné,spolustraníky...

Unknown řekl(a)...
8. března 2014 v 16:51  

takže se tam v těch čechách taky pochlapte:rušte,slučujte,optimalizujte,není dnes problém zrušit 1/3 základek a 1/2 sš !

Eva Adamová řekl(a)...
8. března 2014 v 17:21  

Zavření těch malotřídek, které tvoří velký podíl mezi těmi 616 skolami s více jak 50% nekvalifikovaností, by fakt až tak velký problém nebyl. Prostě by těch 30 děcek z dědiny jezdilo do městské poloprázné školy, kde je kvalifikovanost jakž takž.

Tomáš Dopita řekl(a)...
8. března 2014 v 20:33  

Paní Adamová, doufám, že to vaše vyjádření o malotřídkách je ironie. Jinak je to totiž velmi necitlivé a musel bych konstatovat, že se vyjadřujete k problematice, které nerozumíte. Význam malotřídek je velký.

Eva Adamová řekl(a)...
8. března 2014 v 21:01  

Zato význam velkotřídek je malý.

Význam malotřídek v žádném případě nepopírám. Vypadá to však, že největší význam mají pro manželky, dcery a milenky starostů, které tam učí, ačkoliv jejich nejvyšší vzdělání je maturita.

Eva Adamová řekl(a)...
8. března 2014 v 21:02  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Nicka Pytlik řekl(a)...
8. března 2014 v 21:42  

A pro manžele, syny a milence starostek.
To pro džendrovou čistotu, pane Adame.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. března 2014 v 22:52  

Malotřídky jsou neekonomické.
Psí útulky taky.


V mém "okolí" je několik vesnic, kde takové malotřídky jsou, pokud vím, neučí tam příbuzní starostů a pokud vím, je snaha obcí udržet školu za každou cenu.

Existuje hranice, od které se čistě ekonomicky uvažovat nedá. Je akorát otázkou, kde ta hranice je.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. března 2014 v 23:31  

snaha obcí udržet školu za každou cenu

Škola, kostel, hospoda, pošta... to jsou společenské atributy obcí. Pokud se z obcí strácejí, odchází i společnost, a z obcí se stávají samoty.

hranice, od které se čistě ekonomicky uvažovat nedá

Ne jen malotřídky, ale celé školství je silně neekonomické. Jako ostatně většina toho, co je poskytováno 'bezplatně'.
Kdyby rodiče za pobyt svého dítěte platili přímo, bez zprostředkovávání státem, pak by si nejspíš bedlivě rozmysleli, jestli svoje děti chtějí za svoje peníze nechat učitelem/kou milovat nebo vzdělávat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. března 2014 v 23:38  

... ztrácejí ...
Dívám se na StarTrek.

Eva Adamová řekl(a)...
9. března 2014 v 10:16  

Ještě tu nahodím další kacířskou myšlenku. Máme mraky poloprázdných učňáků. Poloprázdných, co do počtu žáků, a poloprázdných, co do počtu kvalifikovaných pedagogů a mistrů odborného výcviku. Už tušíte, co chci navrhnout? Ale ano, máte pravdu, bylo by to necitlivé.

Eva Adamová řekl(a)...
9. března 2014 v 10:42  

A ještě se vrátím k těm malotřídkám a budu trochu oponovat Anonymnímu z 21:30. Trošku jste uhnul od tématu, protože ona tady nebyla řeč o malotřídkách z hlediska eknomičnosti, ale z hlediska kvalifikovanosti pedagogů. Ministr mluvil o 616 školách s více než 50% nekvalifikovaností. Možná by bylo zajímavé, kdyby někde zveřejnil jejich strukturu. Domnívám se však, že mezi nimi bude minimum středních škol a úplných základek. Např. na úplné základce působí minimálně 13 učitelů (ředitel, zástupce, 9 třídních a dva učitelé na 2. stupni bez třídnictví). Škol, kde mezi nimi bude 7 nekvalifikovaných bude jen pár, možná v některých inkriminovaných oblastech. Mezi těmi 616 školami je pravděpodobně naprostá většina malotřídek a taky zvláštních škol. A vrátím se k těm malotřídkám. Ne že bych proti nim něco měla, ale vystěhovávání lidí z malých obcí souvisí spíše s nedostatkem pracovních příležitostí, než s tím, zda v obci malotřídka je nebo není. Dokonce je to tak, že pokud má některý z rodičů práci v sousedním větším městě vozí si dítě sebou do větší školy malotřídka v obci nemalotřídka v obci, protože je to pro něho pohodlnější. A co udělat s malotřídkou, na které si nebyl starosta a ředitel zajistit kvalifikovanou výuku? Znám i takové, kde ředitelka má jen Bc. vzdělání a v žádném případě nesplňuje kvalifikační podmínky pro tuto funkci.

Unknown řekl(a)...
9. března 2014 v 17:00  

Evo, Evo - SŠ jsou jedna velká mafie. Hejtmani mají velmi málo odvahy toto měnit. Vidím to bledě.

Eva Adamová řekl(a)...
9. března 2014 v 17:31  

Milý Petře, teď by na rušení SŠ byla právě ta dobrá doba, protože krajské volby budou až za tři roky a do té doby bude ještě tolik průšvihů, že se na zrušené SŠ zapomene.

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. března 2014 v 21:20  

Chládek hasí problém s nekvalifikovanými učiteli

Hasí? Už pár let doutnající problém se hasí tak, že se na to hodí deka. Deka, která přitom zakryje i nepořádek státní správy a samosprávÿ v oblasti školství. Jestli by nebylo v tomto případě lepší to trochu provětrat.
Jiskřičky na tom našem trouchnivějícím pařezu někdo vykřesával a lehce na ně pofukoval. Někdo za stav zahoření nese odpovědnost. Přece to nebylo nějaké samovznícení.
Ale to se radši roubují všelijaké projekty moderních technologií a nezbytného testování. A co nám asi tak mezi kořeny ještě doutná, se neví za mák.
Což takhle sanaci z gruntu, než zase něco vzplane. Třeba nějaké bahenní pšouky...

Jenyk řekl(a)...
9. března 2014 v 21:22  

Málotřídky asi skutečně mohou být právě ty školy, kde je nekvalifikovanost i 100%. Jinde si to lze těžko představit.
Rušení SŠ? Nevím, jak u Vás, ale v kraji, kde vládne koalice ČSSD (hejtman) + KSČM (radní pro školství), se řeší, jak utlumit gymnázia. Jen G mají povinné pořádné přijímací zkoušky, politici veřejně mluví o tom, že jsou na G přijímání i žáci se 4 ze ZŠ - ale nejsou schopni uvést konkrétní případy, kde se to děje (na běžných G to není).Cílem je podpora technických SOŠ a SOU, které se vyprazdňují. Ale třeba tam, kde na SOŠ nebo SOU není jistota přežití školy, lze spíš pochopit neochotu k doplnění vzdělání u nekvalifikovaných učitelů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. března 2014 v 23:07  

Hele, a to se dá udělat výjimka ze zákona jen tak, mýrnyx týrnyx?
Třeba ministr vnitra, že by udělal výjimku, že řidiči, kteří mají silné vozy, by mohli jezdit rychleji než devadesátkou. Když už tedy do toho vrazili takové peníze.
Nebo ministr spravedlnosti, že by udělal výjimku, že lidi, kteří fakt nevyjdou se svým platem, by si mohli příležitostně něco nakrást. Víte? Rozumím tomu, že třeba činovníkovi s mizerným platem kolem šedesáti tisíc se také mizerně žije při těch dnešních cenách.
Výjimky jsou fajn. Pro tu spravedlivost a rovné podmínky, přecee. Někteří podle svých možností, některým podle jejich potřeb.

Unknown řekl(a)...
10. března 2014 v 0:08  

Jenyk

Úbytek žáků je naprosto evidentní a nelze zpochybnit. Počet tříd osmiletých gymnázií zůstal stejný. Je tedy jasné to, že do primy nastupují žáci s mnohem horšími předpoklady. Vskutku se v některých případech jedná i o trojkaře. Ti jsou potom rádi, že se můžou vrátit zpět na ZŠ.

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. března 2014 v 0:53  

Ti jsou potom rádi, že se můžou vrátit zpět na ZŠ.

A proč by se tam měli vracet? Když se budou snažit, aby těmi trojkaři zůstali po celou dobu studia, počítám, že od takové kvinty mohou patřit spíš k těm lepším žákům.
Do dnes mi měly děti z primy poslat elektronickou poštou úkol. Krátký průvodní dopis s přílohou požadovaného obsahu, pojmenovanou podle zadání a se všemi náležitostmi, které k ímejlu patří.
Z dvaatřiceti žáků to neposlali jen čtyři, a šestnáct jich to mělo bez nějaké podstatné chyby. Já bych nebyl až tak pesimistický.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.