Michal Strnad: Modernizace programů na přípravu budoucích učitelů

pondělí 3. února 2014 ·

Článek popisuje dvě nezávislé iniciativy ze Spojených států, které se snaží modernizovat přípravu učitelů v oblasti využívání technologií.

V návaznosti na nedávné zprávy o prvních pokusech o plošné nasazení tabletů na základní školy u nás (Praha 6 spouští jako první v ČR unikátní projekt Škola na dotek), se na akademické půdě v mém okolí rozpoutala bouřlivá debata o smyslu či nesmyslu tohoto činu. Jedním z nejčastěji zmiňovaných negativů byl předpoklad, že si s novými tablety nebudou současní učitelé vědět rady – čímž však nebylo myšleno, že by neuměli tablety ovládat, nýbrž že nebudou vědět, jak je vhodně využít k zefektivnění výuky.

V této souvislosti bych rád vaši pozornost obrátil na to, jak tuto problematiku řeší v zemi, která v technologickém pokroku dosud hraje prim - ve Spojených státech. Vycházet budu ze dvou zajímavých dokumentů popisujících modernizaci přípravy budoucích učitelů.

Zpráva Expert Perspectives: Future of Teacher Preparation in the Digital Age [1] z června loňského roku je výsledkem dvou souvisejících webinářů a přináší názory sedmi expertů na budoucnost přípravy učitelů v digitální době. Ty jsou vyjádřeny v podobě odpovědí na sedm otázek vztahujících se k rozvoji učitelských programů a k přípravě budoucích učitelů v USA. Většina z těchto sedmi otázek s technologiemi nějak souvisí, jen jedna však je na integraci technologií do přípravy nových učitelů přímo zaměřena. Z odpovědí vybereme jen některé zásadní myšlenky.

Co si myslíte, že se dělá pro to, aby budoucí učitelé dokázali vytvářet na žáka orientovaný model vyučování, které je podporováno vysoce kvalitním digitálním učením a efektivním využitím technologií?
  1. Dr. Lynne Schrum (děkanka West Virginia University College of Education): „Domnívám se, že je potřeba na toto nahlížet ze dvou směrů zároveň. Musíme pomoci pedagogickým fakultám vytvořit efektivní, na studenta orientované prostředí, které vhodným způsobem začleňuje technologie. Je na čase eliminovat ty hodiny, které používají technologie pouze v ten daný okamžik za jistým účelem jako něco, co je navíc a není součástí běžné výuky. Na místo toho musíme překonfigurovat výukové metody tak, aby reflektovaly přístup založený na výzkumu (research-based approach), v našem případě model TPACK (Technologicko-pedagogicko-předmětové znalosti učitelů).
    „Zároveň musíme podpořit školy (a zejména jejich vedení) v používání technologií hodnotným způsobem. Musíme mít na paměti, že studenti učitelství a jejich mentoři se od sebe navzájem mohou leccos naučit nejen o učení samotném, ale také o používání nových technologií, sociálních médií a alternativních hodnotících modelech (viz
    Nový pohled na schopnost technologií ověřovat výukové výsledky).
    „Aby toho bylo dosaženo, obě strany – pedagogické fakulty i školy – musí mít přístup ke stejnému typu techniky.“
  2. Dr. Charlie Coble (zakladatel Teacher Preparation Analytics): „Dvě věci jsou nezbytné. Zaprvé, pedagogické fakulty musí zavést model efektivního použití vzdělávacích technologií a digitálních forem výuky do přípravy učitelů. Zadruhé, při vybírání škol pro studentskou pedagogickou praxi je nutné dbát na to, jak učitelé na těchto zvolených školách aplikují technologiemi podporované modely výuky orientované na žáka.“
  3. Dr. Ronald Thorpe (prezident National Board for Professional Teaching Standards): „Jsem toho názoru, že bez ohledu na to, jaké metody program na přípravu učitelů použije, první věcí, na kterou by se měl zaměřit, je vytvoření prostředí, ve kterém se vysokoškoláci učí za pomoci současných technologických nástrojů a prostředků.
    Jedním z důvodů může být i to, co většina z nás přiznává, a sice že máme sklon k učení stejným způsobem, jakým jsme byli my sami vyučováni. V některých případech to znamená tak, jak nás vyučovali na základní nebo střední škole, ale může platit to samé i s vysokými školami.
    Nejlepší výukovou metodou pro učitele je předávání příkladů dobré praxe. To je postup, který bych si nikdy předtím, než jsem se s ním sám setkal, tj. před nástupem na vysokou školu, neuměl představit. A to samé platí pro technologie. … Pokud existuje nějaká přenositelná znalost v tom, jak sám učím – a já myslím, že ano – potom by programy na přípravu učitelů měly tento způsob předávání zkušeností ze stávající praxe nejlepších učitelů využívat.“

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.