Tomáš Krisl: Využití programu Scratch

úterý 2. dubna 2013 ·

Pohled na možnosti využití programu Scratch v hodinách výuky práce s počítačem i mimo ně s ukázkami.


O programu Scratch nejspíše neslyšíte poprvé. Přímo na Spomocníkovi jste se o něm mohli dozvědět v článku Scratch ve výuce. Návody a rady pro ovládání a práci se Scratchem je možné najít například na stránkách, které byly v článku uvedeny, a proto se tentokrát zaměříme na využití Scratche nejen pro výuku programování ale i na jiné situace, kdy může učiteli hodit.

Výhody

Proč vybrat zrovna Scratch? Tento program lze využít pro práci s žáky, kteří začínají a teprve se seznamují s programováním (a nejen s ním, jak si ukážeme za chvíli). Jedná se o vizuální programovací jazyk, není tedy nutné učit se příkazy a syntaxi. Veškerá práce spočívá v logickém navazování blokových prvků. Program můžeme nainstalovat v češtině, a proto jsou i popisky bloků pro všechny žáky srozumitelné. Díky snadné tvorbě příkazů, a tím i jednoduchému ovládání objektů na ploše programu, žáci vytvoří první pohybující se postavičku během několika minut. Snadno tak hned v prvním okamžiku zavedeme zvídavou dětskou duši na cestu programování.

Ve chvíli, kdy žákům ukážeme možnost svůj program vystavovat na internetových stránkách projektu Scratch, nebude trvat dlouho a někteří z nich budou na sociálních sítích, kde tráví s oblibou tolik času, vystavovat odkazy na programy, které oni sami vytvořili.

Scratch a programování

Jak již bylo řečeno, díky vizuálnímu blokovému pojetí je program často nasazován v rámci úvodu do programování. Ze začátku dítě samo jen díky radosti z tvorby vytváří pohybující se a komunikující postavičky na měnícím se pozadí. Možnost snadného vkládání a ovládání zvuku tuto samo-kreativní fázi s jistotou prodlouží.

Ovšem časem bude třeba přejít k tomu, co žáci nejspíše sami neobjeví - využívání proměnných (číselných i znakových, dokonce jednoduchého seznamu), vzájemná interakce objektů, přeposílání zpráv mezi jednotlivými objekty programu ad. Na vyšším stupni se pak samozřejmě již řeší jiné věci než jen vtipné scénáře a jednoduché hříčky.

Přestože s těmito možnostmi nám Scratch vydrží poměrně dlouhou dobu, jednou se dostaneme do fáze, kdy bude potřeba přejít se žáky, kteří mají o programování zájem, ke komplexním programovacím jazykům, které umožňují využití všech možností vstupů (program Scratch dovoluje pouze zadávání z klávesnice) a lépe implementují práci s proměnnými.

Pro zájemce doporučuji slovenské online materiály Scratch - Priručka pre začiatočníkov či pokročilejší práci Bc. Jána Hruboše z Katolické univerzity v Ružomberku Zahrajme sa s jazykom Scratch. Příznivci materiálů, které lze držet v ruce, možná sáhnou raději po knize Programování pro děti z nakladatelství Computer press. Pomoci vám mohou též mnohá videa na serveru Youtube.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.