MATT a HURRY zveřejňuje loňské maturitní výsledky jednotlivých středních škol

pátek 5. dubna 2013 ·

Dne 5. dubna zveřejnilo občanské sdružení MATT a HURRY, o.s. na svých webových stránkách www.mattahurry.cz přehled gymnázií s maturitními výsledky jejich žáků za jarní termín roku 2012. O týden později zveřejní 13 přehledů maturitních výsledků odborných škol ve skupinách podle oborové příbuznosti. Přestože je sdružení zásadním odpůrcem maturitních žebříčků, činí tak ve snaze zabránit dalším diletantským pokusům médií o „žebříčkování“ škol. Zároveň chce na pravou míru uvést dezinformace zpravodajského deníku Aktuálně.cz z února t.r. Přehledy pro občanské sdružení MATT a HURRY zpracoval tým analytiků pod vedením bývalého ředitele CERMATu, Pavla Zeleného.


„Jsme zásadními odpůrci maturitních žebříčků a máme pro to mnoho argumentů. Přesto jsme se rozhodli „maturitní“ žebříčky zpracovat a zveřejnit. Jediným naším motivem je pokus aktivně zabránit médiím v tvorbě a publikování žebříčků sestavených bez znalosti věci a odborného zázemí, kde o pořadí škol rozhoduje vpravdě jen náhodná kombinace věcných lapsů a výpočetních chyb jejich autora,“ uvádí Zelený.

Sdružení MATT a HURRY disponuje hlubokou a detailní znalostí tématu státních maturit i metodiky „maturitních čísel“ i kvalifikovaným analytickým a statistickým zázemím. Částečně je tak schopno napravit to, co se stalo, a pokusit se zveřejněním seriózně zpracovaných maturitních výsledků škol odradit další „pokustóny“ od podobných dezinformací.

Nyní tedy MATT a HURRY, o.s. zveřejňuje na webu www.mattahurry.cz maturitní výsledky celkem 361 škol, které vyučují obor gymnázium. O týden později pak vyjdou výsledky odborných škol rozřazených do 13 skupin podle jejich oborové příbuznosti. Jde o výsledky maturitních zkoušek prvomaturantů v jarním termínu zkoušek roku 2012 z češtiny, matematiky a z cizích jazyků a dále o souhrnný výsledek v podobě hrubé a čisté neúspěšnosti.

„Kdo však očekává jeden univerzální „ligový“ žebříček, bude zklamán. Neagregujeme totiž výsledky ani jednotlivých předmětů, ani zkoušek odlišných úrovní obtížnosti,“ dodává Zelený. Jediným souhrnným přehledem je tak seznam škol s údaji o neúspěšnosti maturantů u maturity a v její státní a profilové části. V zájmu korektnosti nejsou např. v jednotlivých žebříčcích uveřejněny školy, kde se za dosaženým výsledkem skrývá ve skutečnosti výsledek jen několika málo studentů. A podobných omezení je více.

K publikovaným žebříčkům MATT a HURRY dodává tři zásadní komentáře:

  • maturitní výsledky škol, ani jejich žebříčky v žádném případě nelze ztotožňovat s informací o kvalitě škol; jsou informací toliko a pouze o výsledcích jednorázové závěrečné zkoušky studentů těchto škol, která nadto ověřuje pouze část toho, co škola svým studentům měla dát či dala; výsledek nevypovídá nic o hodnotě školou přidané, ale o absolutním výsledku;
  • kvalita školy je relativní pojem, který vždy závisí na jednom každém studentovi, co je právě pro něj „kvalitní“; pro někoho to může být elitní gymnázium, pro jiného dobrá odborná škola; už jenom z tohoto důvodu nikdy podobné zjednodušené informace nemohou vypovídat o „univerzální kvalitě“;
  • i když jsou „maturitní“ přehledy MATT a HURRY zpracovány s maximální profesionalitou a korektností a se snahou srovnávat srovnatelné, nejde o srovnatelnost dokonalou; takto jednoduchá informace absolutní srovnatelnost jednoduše neumožňuje.
„Věnujte žebříčkům jen tolik pozornosti, kterou si s ohledem na výše uvedené zaslouží. I když jsou informace v nich obsažené korektně zpracované, jsou to jen a jen výsledky jedné maturitní zkoušky. Nic víc. O práci školy toho ve skutečnosti nemusí mnoho říci. Maturita státní i profilová ověřuje jen zlomek toho, co má škola studentům dát. Navíc neznáme vstupní úroveň studentů, a těžko se tedy bavit o školou přidané hodnotě. Dle maturitních výsledků průměrná škola může ve skutečnosti svým studentům dát mnohem více, než dává elitní gymnázium studentům s intelektovými předpoklady géniů. Usoudit z toho, že škola na dvacátém místě je kvalitnější než škola na padesátém, je nebetyčná pitomost,“ uzavírá svůj komentář bývalý ředitel CERMATu Zelený.

Přehledy maturitních výsledků byly zpracovány z dat, které sdružení poskytl CERMAT na základě žádosti dle zákona č. 106/1999 Sb. Za vlastní zpracování těchto dat i způsob prezentace výsledků nese plnou a nedílnou odpovědnost občanské sdružení MATT a HURRY, o.s.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 10:41  

Myslím si, že takové žebříčky jsou hdoně důležité a měli bysme se jimi řídit i jinde.
Například v atletice je schopný Usain Bolt být v cíli za 9,58 sekudy a my posíláme na mistrovství světa takové amatéry, jako je třeba Jakub Holuša, kteří doběhnou do cíle za 1 minutu 48,62 sekund.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 11:32  

Re. "žebříčky jsou hdoně důležité":
Četl/a jste ten článek? Máte pocit, že ho chápete?

Žebříčky a srovnávání mohou být užitečné, když jsou výsledky správně interpretovány. V opačném případě můžou natropit mnohem více škody než užitku.

Mintaka


Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 12:48  

Tak teď jste mne znejistěl, kdo znás nechápe ironii.
ANO - žebříčky mohou být užitečné, pokud jsou výsledky správěn interpretovány. Což se nám tady nepodaří.

U maturit neznáme vstupy - takže se nikdy nedostaneme v interpretaci dále, než tam kde jsem uvedl v prvním přípěvku - tedy k nesmyslu.

Polopaticky:
V atletice "chápeme", že Bolt běžel 100m a Holuša 800m - takže nemůžeme jejich "délku běhu" srovnávat.
Kdežto u státní maturity se o to neustále snažíme (a je jedno jakými slovíčky to pan Zelený zaobalí)

obyčejná učitelka řekl(a)...
5. dubna 2013 v 18:17  

Mintaka bude okem nového svítání, takže neví, kdo běhá jaké trati, zato obhajuje to "správné" žebříčkování. Ironie je mimo jeho tunelový úhel vidění skutečnosti.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 8:57  

Žebříčky srovnávají nesrovnatelné. To snad pozná i poslední sedlák z horní, dolní.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 12:44  

Matahari je dobrej název pro firmu. :-D

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 23:23  

Docela mne fascinuje, že přestože každá přiblblá soukromá firma, vyrábějící třeba kšandy nebo disponující jiným sofistikovaným know-how, zcela běžně uzavírá s top manažery pracovní smlouvy obsahující konkurenční doložku,státní instituce typu MŠM ČR něco podobného neje že nepraktikuje, ale patrně to ani neplánuje.
Začíná to tady být jako Sierra Leone. Každý obejda se za státní peníze vyškolí, získá řadu poznatků, které pak prodává.
To je ovšem skutečně neuvěřitelné.
To je asi ta neviditelná ruka trhu, že?

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 17:04  

Každý obejda se za státní peníze vyškolí, získá řadu poznatků, které pak prodává.

Tyto "poznatky" zveřejnil cermat.

To je asi ta neviditelná ruka trhu, že?
Ne, to je ukázka, že nevíte, o čem v tomto případě píšete.

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2013 v 13:47  

Každý obejda se za státní peníze vyškolí, získá řadu poznatků, které pak prodává.

Tyto "poznatky" zveřejnil cermat.

To je asi ta neviditelná ruka trhu, že?
Ne, to je ukázka, že nevíte, o čem v tomto případě píšete.

áááááááá - ozval se pan Zelený.
Vítejte v diskusním klubu, pane inženýre!

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2013 v 15:49  

Nomen omen, kolegové.
Netřeba se vášnit, protože název firmy je přece dostatečně vypovídající, jak už někteří předřečníci správně odhalili.
Mata Hari (malajsky „oko nového svítání“, tj. Slunce), pravým jménem Margaretha Geertruida Zelle byla přece známá dvojitá špiónka z doby první světové války. Prezentovala se fiktivním životním příběhem, vystupovala v cirkusech, pózovala malířům a nejvíce proslula jako tanečnice exotických tanců. Známá byla ovšem i jako kurtizána a milenka mnoha prominentů. - viz wikipedie
Takže firma svou špionskou podstatu nijak neskrývá.

Mně se, pravda, po prostudování příslušných žebříčků vybaví spíše známá večerníčková dvojice Pat a Mat. Ale vlastně i to celkem sedí. :-)

Janek Wagner řekl(a)...
8. dubna 2013 v 15:55  

Název je snad odvozen od MATURY, ne?

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2013 v 16:53  

Asi ano, pane Wagnere. Ale uznejte, že i ty druhé výklady se prostě nabízejí. :-)
Koneckonců, možná by mohl vysvětlit přímo pan Zelený, odkud pramení inspirace k názvu firmy.

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:40  

„Jsme zásadními odpůrci maturitních žebříčků a máme pro to mnoho argumentů. Přesto jsme se rozhodli „maturitní“ žebříčky zpracovat a zveřejnit.

Také Vám to připadne zvláštní. Pan Zelený by se měl raději zamýšlet nad motivací žáků dopadnout dobře u společných částí a ne "jen prospět. Jak to ostatně většina maturantů dělá. Druhý směr zamýšlení by mohl být ten, proč některé školy mají nevyrovnané výsledky mezi písemnou a ústní částí, resp. že písemná dopadla podstatně hůře než ústní ... atd.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.