Stanovisko Unie psychologických asociací ČR k metodě barvových asociací a diagnostickointervenčnímu systému Barvy života

pondělí 18. března 2013 ·

V předloženém textu se autoři zaměřili na základní standardy, které musí každá diagnostická metoda splňovat. Konstatovali, že metoda Barvy života žádný z těchto standardů nenaplňuje. Obdobným způsobem, jak je patrné z uvedených příkladů, jsou pojaty všechny předložené dokumenty k metodě Barvy života. Výsledkem je nutně neodborný text, složený z manipulativních, a nikoliv věcných argumentů. Metodu Barvy života proto nelze doporučit k užívání v žádné z oblastí, pro niž je autory indikována.


Poznámka redakce: Přinášíme vzhledem k pokračující diskusi plné znění stanoviska Unie psychologických asociací ČR z 15. listopadu 2012.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. března 2013 v 16:00  

"V předloženém textu se autoři zaměřili na základní standardy, které musí každá diagnostická metoda splňovat."

Lze doufat, že se stejnou důkladností UPA provede nesmlouvavou analýzu i u dalších psychodiagnostických metod, které jsou užívány ve školství a u těch, které nesplňují kritéria EFPA a navrhne jejich vyřazení z prodeje školám a školním psychologům.

Kolik psychodiagnostických testů a dotazníků, které postrádají české normy, ale i informace o validitě či reliabilitě pak bude možné užívat?

Pět, sedm, deset? Víc určitě ne!

Anonymní řekl(a)...
18. března 2013 v 16:13  

„Můžeme tedy konstatovat, že navržený interakční, objektově komunikační model lidského vědomí (viz samostatný materiál na www.barvyzivota.cz) bude vykazovat nejvyšší konzistence a stabilitu v neustálé INTERAKTIVITĚ (nespecifická barva žlutá) mezi částmi VNĚJŠÍHO materializovaného (barva černá) i nematerializovaného (barva šedá) SVĚTA a celým vstupním somatosenzorickým subsystémem JEDINCE (barva hnědá).
Další, ještě stále výrazně konzistentní a stabilní prvek navrženého interakčního modelu lidského vědomí pak tvoří emočně ENERGETICKÝ subsystém (barva červená), který společně se somatickým subsystémem (barva hnědá) vytváří existenční základ autonomie člověka vzhledem k vnějšímu prostředí.
Kvalitativně již méně konzistentní a méně stabilní části navrženého modelu lidského vědomí vytvářejí společně subsystémy SOCIÁLNÍ (barva modrá) a MENTÁLNÍ (barva zelená), které jsou tzv. přesahového typu a umožňují individuální existenční autonomii člověka obhájit, spojit i rozvíjet v rámci sociálních skupin (vztahově i rozumově).
Poslední, nejméně konzistentní i nejméně stabilní součást interakčního modelu vědomí pak avizuje barva fialová, která je druhou nespecifickou barvou navrženého modelu a představuje ASOCIAČNÍ PROCESY či interakčně informační toky uvnitř individuálního vědomí člověka
“ (dokument PM, s. 10)

Nevím, co na tomto textu UPA nelíbí. Je to přece tak hezky napsané (lépe by to vyjádřil snad jedině A. Einstein).

MŠMT a IPPP ČR tuto metodu před rokem či dvěma shledalo jako velmi dobrou a školám ji doporučilo. Na základě přiznané akreditace pak řada krajů a jejich škol čerpala finanční prostředky z EU.


Pytlik Blaha řekl(a)...
18. března 2013 v 16:59  

interakčně informační toky uvnitř individuálního vědomí

intenzivně vnímám vždy, když spatřím buřta s cibulí a voctem.

Anonymní řekl(a)...
18. března 2013 v 17:25  

Až s tím na mě vyrukují, budu tvrdit, že jsem barvoslepý. Třeba přechodně, po utrpěném traumatu.

Janek Wagner řekl(a)...
19. března 2013 v 7:55  

"MŠMT a IPPP ČR tuto metodu před rokem či dvěma shledalo jako velmi dobrou a školám ji doporučilo. Na základě přiznané akreditace pak řada krajů a jejich škol čerpala finanční prostředky z EU." - Můžete to nějak doložit? Jaké akreditace? Nikde jsem žádný dokument nenašel.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. března 2013 v 9:25  

Jaké akreditace?

Znamená to snad, že vedení škol pod záminkou autoevaluace testovalo nebo testuje žáky i zaměstnance školy pomocí nástroje "pro testování širokého spektra psychologických charakteristik" bez patřičného stanoviska vyšší autority?

Anonymní řekl(a)...
19. března 2013 v 11:03  

Nemůžete-li najíti akreditaci DAP k programu Barvy života, doporučuji pozříti na portál MŠMT ČR (http://dvpp.msmt.cz/advpp/organizace.asp), kde tento program akreditován od 15. 12. 2006. Zde ještě akreditace byla firmě DAP zamítnuta, leč v dalších letech byl program schválen v rámci ESF v řadě krajů (Období realizace: 1. 2. 2009 - 31. 1. 2012)
Zavádění evaluačních nástrojů pro zlepšování kvality vzdělávání ve Zlínském kraji
Projekt zvyšování kvality ve vzdělávání a zavádění evaluačních nástrojů
Vzdělávání pracovníků základních a mateřských škol městského obvodu Ostrava-Jih
Vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na kariérové poradenství

Janek Wagner řekl(a)...
19. března 2013 v 11:10  

Zaměňujete akreditaci metody Barvy života jako takové s akreditací DVPP. DVPP s názvem "Diagnosticko - Intervenční Systém Barvy života - výcvik" byl MŠMT zamítnut.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.