Kartel Malík: Boodhi - tak trochu jiné vzdělávání

úterý 29. května 2012 ·

Během své krátké praxe jsem se mnohokrát setkal s různými možnostmi online vzdělávání, různými systémy e-learnigu, včetně implementace sociálních sítí. Některé jsou výborné, jiné méně, ale žádný úplně nesplňoval všechny mé požadavky: jednoduchá registrace (nejlépe přes již vytvořené účty ze sociálních sítí), online prostředí bez nutnosti jakékoliv instalace, nejlépe zdarma či za dostupnou cenu, možnost tvorby otázek v jednoduchém prostředí s možností přidání studijních (včetně multimediálních) materiálů a samozřejmě následná možnost otázky vybrat, vytisknout či systém využít k online testu.


Když se mne loni v létě kamarád zeptal, co očekávám od online vzdělávání a zda bych systém, který vytváří nechtěl zkoušet a připomínkovat, velmi rád jsem souhlasil.

Představení a osobní zkušenost s projektem boodhi.

Vyberte si vhodné téma, které vás zajímá a baví, nastavte si odběr otázek na každý den a jednoduše na ně odpovídejte.

Nebo ještě lépe, vytvořte si vlastní téma, vzdělávejte sebe, své žáky, kolegy, podřízené … kohokoliv.

Co je to boodhi?

Boodhi je, dle autorů celého projektu, nástroj umožňující sdílení znalostí a průběžné vzdělávání interaktivní formou otázek a odpovědí.

Více informací, včetně různých možností využití ve školství, nabízí samotní autoři v propagačních materiálech či na stránkách projektu www.boodhi.com.

Název? Původ hledejme v sanskrtu a znamená inteligence, moudrost, poznání.

Práce v boodhi

Doména a uvítací stránka

Web boodhi je dostupný na adrese www.boodhi.com.

Uvítací stránka je jednoduchá, čitelná a uživatele navede k jednotlivým informacím o celém systému či přímo k registraci a následnému využití boodhi.

Založení účtu

Snaha o modernost a jednoduchost je patrna již při registraci a pozdějším přístupu. Obojí je možné třemi zůsoby:
  1. Přes klasický registrační formulář: vyplníte kolonky týkající se vašeho jména, uvedete svůj e-mail pro budoucí zasílání zpráv o své aktivitě (zároveň slouží jako přihlašovací jméno) a nastavíte si heslo pro přístup.
  2. Přes váš učet na některé ze sociálních sítí: Facebook, Twitter, Google+ či LinkedIn.
  3. Velkou výhodou je možnost přístupu k vašemu účtu všemi cestami (doma přes FB, ve škole přes mail, v kavárně přes Twitter apod.). Podmínkou je spárování jednotlivých služeb v samotném systému - v osobním profilu, kolonka Uživatelské připojení.
První zodpovězená otázka

Jednoduchou nápovědu jak odpovídat nalezneme v položce levého menu  O boodhi.

Kliknutím na druhou položku Dnešní otázky můžete začít hned odpovídat. Při prvotním přihlášení jsou systémem nastavena ukázková témata, není tedy třeba hledat nová, vám bližší témata, můžete si hned vyzkoušet své vědomosti, popřípadě funkčnost systému.



Obr. 1. Vzhled pole s odpovězenou otázkou.

Správnost odpovědi je potvrzena či vyvrácena ihned po zakliknutí/zatržení správné odpovědi (jedné či více) a potvrzení naší volby skrze tlačítko Odpovědět. Otázky, na které je odpovězeno nesprávně, se v náhodném pořadí a čase uživateli vrací zpět. Celé téma tak uživatel splní jen za předpokladu, že správně odpoví (byť opakovaně) na všechny otázky.

První vytvořená otázka

Tvorba otázek je opět velmi jednoduchá a intuitivní. Velkou výhodou je fakt, že každý uživatel (tedy i učitelé či žáci) může sám otázky vytvářet bez nutnosti další registrace. V levém poli nabídek stačí rozkliknout položku Tvořit témata a v následujícím okně z pravého menu vybrat položku  Vytvořit nové téma či upravovat již vytvořená témata.

Jednotlivá témata jsou vytvářena nejprve jako skrytá pro ostatní uživatele Boodhi. Systém samotný povoluje publikování tématu s minimálně deseti vytvořenými otázkami.

V nastavení jednotlivých témat autor vyplňuje krátkou anotaci, možnosti zadávání otázek (v zadaném pořadí, či proházené), popřípadě zadává kategorii tématu. Autoři pracují také na možnosti vložení studijních materiálů k danému tématu.

Při samotné tvorbě otázek má autor na výběr prozatím ze dvou možností odpovědí - jedna správná či více správných odpovědí. K otázkám lze přikládat multimediální obsah - obrázek, video (Youtube) či libovolný soubor, který si při zodpovídání otázky žák může stáhnout (otevřít) k nalezení správné odpovědi.

Počet odpovědí není omezen. Můžete také nechat otázku bez správné odpovědi. Stejně jako u otázek je možné i k odpovědím přiřadit obrázek (video, soubor) a vytvořit otázku typu: “Na kterém obrázku je vyobrazen vrchol Sněžky?”

K jednotlivým otázkám je možné přidat doplňující informace či odkazy na dostupné materiály.
Vytvořenou otázku je nutné uložit včetně doplňujících informací a až poté je zpřístupněna možnost vytvoření další otázky.

Spolupráce více autorů

Při tvorbě jednotlivých témat boohdi umožňuje vzájemnou spolupráci více autorů. V nastavení tématu stačí kliknout na položku Spoluautoři a pozvat další osoby buďto skrze email či prostřednictvím databáze uživatelů boodhi.

Sledování statistik

Jako možnou motivaci pro odpovídající (žáky) i autory samotné je sledování podrobných statistik. Ve vývoji je také možnost autorů sledovat odpovědi na daná témata a konkrétní otázky - autor tak má zpětnou vazbu, které otázky dělají problémy, nebo které jsou naopak až příliž lehké.

Využití ve školství

Osobní zkušenost s boodhi a jeho využitím na ZŠ.

Prvotním cílem bylo nabídnou mým žákům jinou formu domácí přípravy. Přípravy, která využívá moderní technologie, prostředí internetu a integraci sociáních sítí. Později jsem systém zařadil i v samotných hodinách při zkoušení či si skrze něj žáci napsali test.

V současné době jsou pro žáky vytvořena témata k předmětům, které vyučuji a to:
  • Informatika na základní škole
  •  - téma s otázkami částečně navazujícími na jednotlivé okruhy vznikajících standardů z informatiky. V současné době přes 250 otázek především z prostředí tématiky internetu, bezpečnosti na internetu, kancelářského balíku MS Office a jeho alternativ či znalosti hardwaru počítače. Vytvořeno pro žáky 9. ročníku.
  • Zeměpis České republiky - téma vytvořené pro žáky 8. třídy postupně doplňované tematicky zaměřenými otázkami k probíranému učivu.
  • Orientace na mapě světa - otázky pro všechny ročníky druhého stupně. Obsahem otázek je orientace na slepé mapě světa, poznání obrázků významných míst, lokalizace významných objektů a jevů na Zemi a jejich vzájemná poloha.
  • Zeměpis Asie - téma pro žáky 7. třídy. Otázky k aktuálně probíranému učivu včetně lokalizace významných geografických pojmů Asie na mapě.
  • Amerika - shrnutí - test pro 7. třídu - sada 70 otázek, ze kterých bylo generováno vždy deset náhodných otázek pro závěrečný test k tématu Amerika.
  • Teorie tělesné výchovy na základní škole - prozatím posledním tématem si kladu za cíl rozšířit teoretické znalosti žáků v oblasti sportu a tělesné výchovy. Součástí tématu je znalost sportovních disciplín, jejich pojmenování, využití pravidel či orientace v současném světě sportu.
Zkušenosti s tvorbou otázek:
  • Pro uživatele se základní počítačovou gramotností intuitivní a snadná.
  • Možnost vkládání multimediálního obsahu jak do zadání, tak i do odpovědí dané otázky.
  • Velmi se mi osvědčilo přiložení doplňujících informací - k vysvětlení složitější otázky, přidání zajímavosti či zahrnutí názvu tématu, ke kterému se otázka vztahuje. Stejně tak můžeme přidat přímé webové odkazy na vhodné zdroje - směrování žáků na správnou definici, důvěryhodný odkaz či je pouze odvést při hledání odpovědí od Wikipedie.
  • Jako velké pozitivum celé aplikace spatřuji vzájemnou spolupráci více autorů - v případě školství více učitelů. Pro žáky jsou tak připraveny nejenom otázky od jejich “domovského” učitele, na které jsou již zvyklí, ale také otázky znějící jinak od učitele z jiné školy.
  • Kladné body připisuji i možnosti zvolit si náhodné řazení odpovědí  především v případě, kdy - přeci jen - použijeme Boodhi jako testovací nástroj.
  • Nově byla přidána možnost celé téma skrýt a umožnit odpovídání jen určité skupině odběratelů, např. jedné třídě (pozvání na téma je řešeno e-mailem). Žáci tak ve statistikách tématu vidí srovnání se spolužáky a ne se všemi odběrateli daného tématu.
Zkušenosti s využitím ve výuce a v domácí přípravě:
  • Boodhi jako nástroj ke zkoušení - osobně nemám ústní zkoušení v oblibě z mnoha důvodů. Raději dám žákům známku za aktivitu a správnou argumentaci v diskusi než za odvyprávěnou látku z učebnice. Využití boodhi při ústním zkoušení je pro mne  přínosem z několika pohledů:
  1. Žáci si dané otázky mohou dopředu projít, nalézt odpovědi a zdůvodnit si je => učí se.
  2. Samotné zkoušení je buďto u interaktivní tabule, kde je zapojen nejen zkoušený, ale i celá třída (v případě, kdy dotyčný neví), nebo u notebooku (zbytek třídy má zadanou práci).
  3. Zkoušenému nestačí jen správně zakliknout odpověď, ale musí ji také ve stručnosti zdůvodnit (včetně srovnání jednotlivých odpovědí, odhalení jak postupoval nebo přidání vědomostí “navíc”).
  4. Žáci dopředu znají hodnocení dle počtu správně zodpovězených otázek - procenta navíc jim přináší správné komentáře při výběru odpovědí.
  • Boodhi jako nástroj ke skupinové práci:
  1. Vytvoření společného tématu otázek, např. pro mladší spolužáky.
  2. Soutěž týmů o nejlepší skupinu v odpovídání na zadaná témata.
  • Boodhi jako nástroj ke vzdělávání:
        Původní myšlenka autorů dochází, k mému potěšení, k naplnění i v prostředí základní školy.
  1. Žáci se prostřednictvím otázek a odpovědí vzdělávají v novém tématu či si opakují látku již probranou. Ti snaživější si odpovědi vyhledají - důvodem může být jak touha po znalosti odpovědi nebo snaha o co nejlepší procento úspěšných odpovědí, proč ne? Línější odpovědi prostě zaklikají. I přes to pouhé “zaklikání” se však učí.
  2. Žáci se skrze téma připravují na písemky a testy.
  3. Žáci mohou nad jednotlivými otázkami debatovat prostřednictvím komentáře v jednotlivých sociálních sítích. Nepřímo se tak vzdělávají v prostředí, které je jim více než blízké. Nevím zda v tomto bodě nejsem moc naivní, ale představa je to skvělá.
Budoucnost boodhi

Autoři projektu počítají s jeho využitím především ve firemním sektoru (státním i soukromém). Myšlenka je stejná jako ve školství - umožnit zaměstnavateli nenásilnou formou školit (vzdělávat) své zaměstnance. K tomuto stavu směřují i úpravy a rozšiřování celého systému. Všechny změny půjde samozřejmě využít i ve školství, některé za příplatek.

Mezi ty nejzásadnější - a pro školství zajímavé - změny patří a bude patřit:
  • Možnost výběru a tisku otázek do formy testu, pracovního listu.
  • Za příplatek, formou ročního paušálu (viz níže).
  • Rozšíření možnosti sledování statistik - která otázka je problémová, která je pro žáky lehká apod.
  • Začlenění témat dle kategorií dle dělení RVP.
  • Možnost vložení otázek do vlastních stránek.
  • Uzavření témat otázek jen pro úzký okruh osob - třídu, školu.
  • Mobilní verze systému.
  • Aplikace pro sociální síť Facebook.
  • Možnost vyzkoušet si boodhi bez registrace - v tomto případě se neuloží výsledky.
Financování boodhi

V současné době je celý systém dotován ze zdrojů mateřské firmy Reengine. Postupným vývojem bude vznikat oddělená část systému za příplatek - pro školy je počítáno s ročním paušálem kolem 2000 Kč. Součástí zakoupení premiového účtu bude kromě využití všech současných služeb i podrobnější statistika, možnost tisku vybraných témat v podobě testů, pracovních listů či automatický přístup k novým funkcím (např. nové formy otázek - seřazení odpovědí dle dané hodnoty nebo významu, přiřazení dvojic pojmů apod.).

Alternativy a podobné projekty
Závěrem

Boodhi není 100%, má své mouchy a především je ve voji. Lze však očekávat jeho zdokonalování především s uplatněním ve firemní sféře a s postupným kladením nároků na jeho využitelnost. Výhodou v tomto směru je elán mladého tvůrčího týmu a snaha o co možná největší uživatelskou přívětivost celého systému.


Dnešní doba nám nabízí celou řadu možností jak naše žáky posunout o krok dále, či je, bohužel, úplně zabrzdit. Věřím, že boodhi je posunout dokáže, bude-li mít kvalitní autory a kvalitní témata, která zaujmou.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.