Tomáš Zykán: 9 způsobů jak spolehlivě zabít každou prezentaci

pátek 3. února 2012 ·

Nejčastější chyby v powerpointové prezentaci. Prosím, nedělejte je, špatný powerpoint zabíjí dobré myšlenky.


9 zpusobu jak zabit kazdou prezentaci


View more presentations from Tomas Zykan

17 komentářů:

Pavel PEŠAT řekl(a)...
3. února 2012 v 11:17  

Moc pěkné. Až na drobnosti se se vším dá souhlasit: např. místy je třeba něco z prezentace skutečně přečíst. Ve výukové prezentaci uvádíme (a předčítáme přesné znění) definic apod. Ale to je v minimálním rozsahu. Nad rámec toho, co uvádíte ve své prezentaci, bych přidal ještě dodržování gramatiky a základní typografie. Nedodržování jazykové kultury je pro mne stejný zabiják jako grafy s vodorovně vynesenou nezávislou proměnnou. Nechtěl byste tu prezentaci v tomto smyslu rozšířit a uložit na DUM RVP? Díky, Pavel PEŠAT

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 12:38  

Mělo by tu občas zaznít, že PowerPoint opravdu není to pravé ořechové pro výuku na ZŠ. Prezentace a meteriály ve Smart Boardu, když už, s interaktivitou žáků. Mnozí kolegové však ve svých dovednostech končí právě u zmíněného PP a promítají to na interaktivní tabuli.

Janek Wagner řekl(a)...
3. února 2012 v 12:48  

MS PowerPoint, OpenOffice.org Impress, SMART Notebook, ActiveInspire, Easiteach, Sankore a desítky dalších autorských nástrojů nabízejí každý spoustu možností pro kreativní učitele. Fetišizace interaktivních tabulí a mechanické přebírání některých předpřipravených "interaktivních" metod se ale až příliš často míjí s účinkem. Lepší dobře připravená PowerPointová prezentace na interaktivní tabuli než neumětelsky, mechanicky či beze smyslu připravená prezentace ve SMART Notebooku. Nic není tak černobílé!

Pavel PEŠAT řekl(a)...
3. února 2012 v 14:10  

Je třeba odlišit "dovednost prezentovat" od dovednosti sepsat to v konkrétní aplikaci. Už deset let se snažím na FP TUL vést studenty učitelství, aby uměli především pravidla a aby jim bylo pokud možno jedno, v čem prezentaci dělají. Jde to pomalu a ztuha. Zdraví Pavel PEŠAT

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 14:48  

Nic proti článku, díky za něj. Je to pro vědu, byznys, vysoké školy. Jinak - jak chcete např. učit mluvnici v češtině, angličtině,... nebo řešit příklady z matiky v PowerPointu? Je to prezentační technika, ne výuková pro školy. Snad pouze výjimečně.
Divím se, že školští metodičtí experti a propagátoři aktivního učení zde už dávno neprotestují!

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 16:27  

Nevím, jak Vy, ale já si pamatuji, že důležitá pravidla se vždy psala na tabuli nebo v nižších třídách byla na různých výukových plakátech. Tak, aby si je žáci mohli dobře rozmyslet a uvědomit při používání. Co vidíte špatného na tom, že se v nějakém prezentačním programu udělá slide s důležitým pravidlem (např. se promítnou vyjmenovaná slova po "b", ještě než je děti umí zpaměti), a při procvičování se na ně mohou vždycky očkem kouknout, jestli je fakt "Bydžov". Nebo promítnu schéma sil pro Archimédův zákon a po dobu počítání aplikovaných příkladů to nechám běžet na projekci... Mně se to dost osvědčilo. Zdraví PP

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 16:58  

Ano, jistě, funkční užití by se v nějakém malém rozsahu určitě našlo. Problém je v tom, že PowerPoint je nekompatibilní se SmartNotebookem. Takže u nás ve škole bude od září v každé učebně interaktivní tabule a bude snaha, aby se učitelé naučili vytvářet materiály ve SmartNotebooku, případně používat e-učebnice. V tom případě, čistě ze školského hlediska, je výroba PP prezentací poněkud kontraproduktivní.

Janek Wagner řekl(a)...
3. února 2012 v 17:04  

1. Co myslíte tím "nekompatibilní"?
2. Prezentace v PP fungují všude i bez IWB a fungují i na VŠECH IWB.
3. Zaleží také na tom, v čem už mají učitelé materiály a také na tom, kterou aplikaci zvládají.
4. Záleží, zda jde o ZŠ nebo SŠ, a v případě ZŠ, o jaký stupeň jde. 5. Ve fyzice je často lepší využívat různé simulátory, v matematice speciální aplikace jako GeoGebra nebo Cabri Geometrie. Na ně PP ani SN nemají...

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:05  

No samozřejmě - ona jsou základní pravidla pro tvorbu prezentace nějak odlišná pro Powerpoint, Smartnotebook, ActivStudio aj.? To mně připomíná setkání s učitelkami ZŠ, které na otázku, co učí v počítačích, odpověděly "Word". A na upřesňující otázku "Proč?" odpověděly "Když my nic jiného neumíme"...

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:13  

Ve fyzice je často lepší využívat různé simulátory, v matematice speciální aplikace jako GeoGebra nebo Cabri Geometrie. Na ně PP ani SN nemají...

A teď hříšná myšlenka. Ono je fajn skombinovat tu obrazovou a textovou informaci. Když jsme měli mizerná rozlišení grafických karet a projektorů, tak jsem na jednom projektoru promítal vzorce a na druhém animace, aplety, měřená data (samozřejmě ze dvou kompů). Teď je to o tom, že máme 9:16 nebo 10:16 monitory, na které se nám tahle dvě okna v pohodě vejdou, ale projektory jsou ve většině případů 3:4. Mám zkušenost, že pro myšlenkové propojení pozorovaného jevu a rovnic, které jej popisují, je to docela šikovné. Zdraví PP

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:22  

To 3. února 2012 17:05

ona jsou základní pravidla pro tvorbu prezentace nějak odlišná?

Ne, samozřejmě že ne, zvládne to i neIŤák, jsem toho důkazem. Ale sami vidíte, jak jsou učitelé časově zaneprázdněni. A teď by měli hotovou PP prezentaci a chtěli by ji překlopit (říkáte tomu tak?) do SN a přidat funkcionality, které se v něm nabízejí. A teď že to musí celé předělávat! To by bylo křiku. Jde jen o praktickou stránku.
U nás na škole neumí s interaktivní tabulí kromě ředitele, fyzikářky a mě nikdo, to ještě bude proces.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:32  

"A teď by měli hotovou PP prezentaci a chtěli by ji překlopit (říkáte tomu tak?) do SN a přidat funkcionality, které se v něm nabízejí." - A proč by to proboha měli dělat?!

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:51  

"A proč by to proboha měli dělat?!"

Třeba proto, že je na školení před rokem někdo naučil vyrábět PPP, tak si své dvě prezentace udělali, a teď zjišťují, že mají vady na kráse....
Hlavně teď neříkejte - na a co, sednou a za pár minut to mají předělané. Víte kolik hodin na tom stráví začátečník?

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 17:56  

Takže znovu: A proč by to proboha měli dělat?!

Školení PP mají za sebou, první prezentace už také mají, proč by je tedy měli překlápět dlouhé hodiny do SN?!

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 18:12  

Protože PP nefunguje dotykově a neumí nic, co umí SN. Snad kromě materiálu ke koukání. Víte jak dlouho vydrží soustředěně pozorovat PPP takoví osmáci? To by ní muselo být porno.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 18:35  

S autorem se da vicemene souhlasit, nicmene musim branit kliparty. Vetsina (nejen) ucitelu si mysli, ze kliparty je tech par kreslenych obrazku, ktere byly v Office 97. V soucasne dobe kliparty obsahuji statisice obrazku a fotek i v hi-res rozliseni, ktere je mozne pouzivat i ke komercnim ucelum.

A to, ze je lepsi pro vyuku pouzivat SmartNotebook apod., je take neznalost moznosti PowerPointu jako takoveho. Mam za sebou skoleni desitek a stovek ucitelu a vzdy jsem byl v PPT schopen udelat to, co oni ve Smartu. Naopak, spousta veci ve Smartu udelat nejde. Staci jen trochu ten PowerPoint znat a ne jen tvrdit a myslet si, ze ho znate.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 19:05  

"Protože PP nefunguje dotykově" - a na to jste přišli jak?!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.