Projev ministra školství Josefa Dobeše v PSP dne 9. února 2012

čtvrtek 9. února 2012 ·

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš se vyjádřil k čerpání Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.


Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, vážení kolegové z vlády, dámy a pánové, jelikož po mně půjde kolega Jankovský, budu se věnovat čistě operačnímu programu OPVK ve školství.

Jsem velice rád, že pan Zaorálek má takovou silnou péči o tento operační program a tak zajímavě to tu popsal. Je škoda, že to neříkal před půl rokem, před rokem, před dvěma léty, před třemi léty.

Když jsem nastoupil 13. 7. 2010, věděl jsem, že mám několik velmi těžkých úkolů. Od 13. 7. jsem věděl, že jedním z nejtěžších jsou operační fondy a zejména operační fond Vzdělávání pro konkurenceschopnost, protože jsem zdědil 0,27 % certifikovaných výdajů. Dva a půl roku po spuštění tohoto projektu! Já jsem říkal už tehdy, že toto je těžký úkol a že ten úkol zvládneme, a nastavil jsem na ministerstvu progres. A jestliže se tady baví pan - prostřednictvím paní předsedkyně - předseda Kováčik o oslavných dopisech, tak - to nebylo o tom, že je všechno bez problémů. Bylo to naopak o tom, že tady jsou problémy a že tady objektivně na číslech nastal progres čerpání.

Je potřeba říct, že od dubna 2011 já mám nad sebou takovou zajímavou laťku. Každý měsíc prochází kontrola od Evropské komise - od dubna 2011 - která kontroluje, jestli OPVK splní parametry N+2, N+3. To znamená, jestli stihne vyčerpat prostředky do konce roku 2015. A zase přes paní předsedkyni, pro pana Zaorálka. Víte, kdo je tím, který každý měsíc dává štempl nad OPVK, že plníme? Pan ředitel útvaru Aurelio Cecilio. Takže každý měsíc od dubna až do ledna 2012 máme potvrzení, že čerpání zvládáme.

Z toho je jistota - i v této těžké situaci - že to stihneme vyčerpat. To znamená, že Evropská komise opakovaně říká, že to jsme schopni zvládnout tím, jak jsme nastartovali progres zděděných 400 projektů. Dneska je 6,5 tisíce těchto projektů, které čerpají tyto peníze. Vláda v létě 2011 i na základě těchto zpráv rozhodla, že není třeba realokovat prostředky ze školství, tyto měkké prostředky, které jsou životně důležité.

Ministerstvo pro místní rozvoj - o tom možná bude mluvit kolega Jankovský - 31. 12. 2011, na konci toho roku, řeklo, že všechny operační programy, včetně OPVK, splňují vyčerpání prostředků k roku 2015.

Víte, ono tu hlavu na špalek je třeba dát, jestliže máte něco těžkého a chcete to splnit a jste přísný na svoje podřízené. Tam ta přísnost je. Tak vy osobně musíte nést odpovědnost, abyste nebyl alibista a řekl si: Já je vyhazuju, ale já za to nenesu odpovědnost. Proto ta hlava na špalek za státní maturitu i za evropské peníze. Rozumím tomu, že některým politikům položit hlavu na špalek, nést osobní odpovědnost se zdá strašně cizí. Možná se toho strašně bojí, že by to někdo mohl překlopit i na ně. Ale je to v tuhle chvíli manažersky nutné, protože jinak bych to skutečně nezvládl.

Přiznám se, že když mluvil - zase prostřednictvím paní předsedající - pan předseda Sobotka a říkal "vyčerpali jsme všechny nástroje", tak já tak vzpomínal, kdy mě kdo interpeloval ústně či písemně a já bych na to neodpověděl - co se týče evropských fondů. Nevzpomínám si. Za poslední tři týdny byl dvakrát školský výbor, který chtěl informace k OPVK, k čerpání evropských fondů. Dostal podklady, dostal tyto věci. Já rozumím tomu, že tady je potřeba dneska udělat show, divadlo, situaci vyostřit, protože situace je těžká, ale je dobré tohle udělat.

Když jsme se bavili o tom, co sociální demokracie vyjednala, co udělala a v tom všem, tak - minimálně dva ROPy jsou dneska, pane předsedo, zastaveny. A já vám řeknu, co mě dělá velké problémy. Vyjednání toho, že Praha nemůže čerpat evropské peníze. To je skutečně těžká věc, jestliže v Praze máme 60 % vědy a výzkumu v České republice, jestliže v Praze máme 60 % vysokých škol, ale nemáme možnost čerpat. Tak to je velký problém. To rozevírá nůžky a velmi nevyrovnává tuto situaci. Za toto dědictví vám mimo jiné velice, velice děkuji. (Hodně ironicky.)

Teď k těm posledním, teď k tomu, co tady zaznívalo. Ano, ministerstvo školství a ministr Josef Dobeš rozhoduje o 6 mld. do individuálních projektů národních. Pro vaši informaci je to 35 projektů, které jsou v nějaké fázi, v hodnotě 6 mld. A já jsem si jenom takhle ... A tyto projekty jsou pravidelně konzultovány, mj. s ředitelem útvaru Aureliem Ceciliem. Projekt Okno, kdybych ho takhle nazval, projekt na finanční gramotnost - je konzultován od října 2010 pravidelně.

Tak já vám řeknu k odklonění těch peněz, jak tady říkal pan místopředseda Poslanecké sněmovny. Tak jestliže odkláníme na vysoké školy, na strategický rozvoj vysokých škol 1,7 mld., v projektech Krédo, v projektech Metodika, v projektech Integrace, tak to je 1,7 mld., tady vám říkám: tyto peníze dáváme i do pražských vysokých škol. Tak to je jeden odklon.

Druhý odklon. Věda a výzkum. A opět mimo jiné i do Prahy - zhruba v hodnotě 0,8 mld. Podpora technických a odborných škol v IPNK v hodnotě 0,8 mld. Opět velmi odkloněné peníze, které zřejmě nepotřebujeme v regionálním školství. (Hodně ironicky.)

Kariérní růst učitelů a ředitelů. Věc, která se váže k zákonu nedávno schválenému, zákonu 563, v hodnotě 0,4 mld. Tam máme tři IPNK v této hodnotě. A teď jsou ony projekty. Jeden se jmenuje Podpora občanů. Podle mě ve finanční gramotnosti, sociální a právní gramotnosti. Z jedné strany jsme kritizováni, že jdeme do reforem, do nutných reforem. A z druhé strany jsme kritizováni, že se tady pokoušíme o takové bláznovství, jako vytvořit IPNK na podporu těch občanů, kteří možná nejtíž nesou tuto reformu. A mohu vám říct, že v projektu, který mimo jiné znovu zítra konzultujeme v Bruselu - a já tvrdohlavě ho zítra v Bruselu budu konzultovat - máme 8 % na mediální podporu. 8 % z alokované částky. Takže - jestli je bláznovství bojovat o toto IPNK? Já říkám, že není a že o něj hodlám bojovat. A je čas o něj bojovat.

A pak jsou IPNK zaměřená. Tři. Jedno IPNK v tom už není. Ano. To je onen spor. IPNK, která se věnují sociálně vyloučeným regionům, v hodnotě 0,5 mld. To jsou oni psychologové, speciální pedagogové, asistenti pro regionální školství. Toto jsou ony odkloněné peníze v 35 individuálních projektech národních.

Mám nad sebou velmi těžký úkol, drsný a jasně nastavený harmonogram, ale ne od dnešního dne, ale od dubna 2011. A běžíme ten běh a zvládneme ho. Já nečekám skutečně na kolegy, aby mi sdělovali, jak je vážná situace. Já ji vnímám a něco v tom dělám a mám jasně nastavený harmonogram. Takže děkuji kolegům, zejména z opozice, za podporu v tomto boji a za upozornění na to, jak je situace vážná.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 16:17  

Přiznám se, mám ve výpovědích pana ministra hokej. Ten projekt OKNO, o kterém diskutuje už od října 2010 s Ceciliem je ten samý projekt OKNO, který ještě před 14 dny neexistoval a nebyl nikomu a nikým předložen?

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 16:58  

"já" v textu 14 x

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 17:06  

Buď má pan ministr okno, a nebo se bojí defenestrace.

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 17:39  

Ten člověk je buď vážně duševně nemocný nebo vůbec netuší, o čem to mluví.

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 17:52  

já bych ten jeho harmonogram, kterým se neustále zaklíná, rád viděl :)

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 18:50  

Bud je Dobes uplne mimo, nebo pred nim Zaoralek (mestsky straznik) zatajuje podstatne skutecnosti. Kdo koho vyhodi driv? Dobes Zaoralka nebo Zaoralek Dobese? :-)

Biene řekl(a)...
9. února 2012 v 18:57  

Pane jo...to je doslovný přepis? Pan ministr si libuje v ukazovacích zájmenech "..v tom to už není", "..to je onen spor..", "..to jsou oni psychologové", "tyto jsou ony peníze.."..Ale to není podstatné, podstatné je, že ministr je zmatený jak luční koník..plácá páté přes deváté a řešení v nedohlednu..ach jo

Anonymní řekl(a)...
9. února 2012 v 22:48  

on nejspis mysli toho druheho poslaneckeho. to je jedine co ma v jeho projevu smysl.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.