Česká republika jako člen OECD využila nabídky na expertní posouzení našeho vzdělávacího systému z hlediska hodnocení. Oficiální český překlad zprávy bude k dispozici na konferenci 15. března. Už nyní MŠMT přináší krátké vyjádření k obsahu zprávy.
Návrh na národní standardizované hodnocení Zpráva oceňuje v souvislosti s vážným nedostatkem, který hodnotící systém
v ČR podle expertů OECD má:
„V současnosti je národní monitorovací systém pro evaluaci škol výrazně oslaben absencí informací o výsledcích
žáků na celonárodní úrovni, tzn., neexistují žádné informace o výstupech žáků, které by byly srovnatelné napříč
školami, regiony, nebo v čase.“ (str. 11).
V EU pouze ČR, Řecko, Lichtenštejnsko, Wales a Flandry nemají systém národního testování. Také proto je jako jedno ze
závěrečných Doporučení navržen úkol:
„Vybudovat systémový monitoring s národními údaji o výsledcích žáků“ (str. 143).
Zpráva pozitivně hodnotí zavedení externí dimenze u hodnocení žáků formou tzv. státní maturity:
„Maturitní zkouška obsahuje jak národní společnou část, tak i část specifickou pro školu, na které se podílejí
učitelé školy. Tento model umožňuje takové hodnocení žáků, které je celostátně konzistentní ve formátu i obsahu
napříč všemi školami, ale také bere v potaz hodnocení, které je nejlépe realizováno učiteli.“ (str. 52).
Plán na zavedení testování žáků 5. a 9. tříd expertní tým považuje za správnou iniciativu MŠMT, když ji uvádí mezi
Silnými stránkami hodnotícího rámce (str. 31) a v Doporučeních k hodnocení vzdělávacího systému i v závěrečných
Doporučeních doslova uvádí:
„Jasnou prioritou České republiky pro hodnocení systému je stanovení měřítek výsledků učení žáka. V
současnosti byla zahájena práce na této prioritě rozvojem národních standardizovaných testů pro studenty 5. a 9.
ročníků v předmětech český jazyk, cizí jazyk a matematika. To je hodnotný počin, který může poskytnout národní
údaje o výkonu žáků, který bude srovnatelný mezi školami, regiony a v čase, což je zásadní informace pro národní
monitoring žákova výkonu. Hodnotící tým tyto aktivity podporuje, ale vyslovuje varování ve třech specifických
oblastech.“ (str. 118).
Zpráva uvádí, co považuje za rizika a jaká opatření ve vztahu k testování žáků doporučuje:
„Za prvé: standardizované testy by měly být úzce spjaté s cíli vzdělávání žáků.
Za druhé: je třeba si uvědomit, že národní testy měří pouze omezenou část znalostí žáka.
Za třetí: hodnotící tým věří, že národní testy na této úrovni by měly být koncipovány pro dvojí
účel:
- poskytnout silný pedagogický nástroj učitelům k hodnocení žáků v souladu s rámcovými vzdělávacími
programy;
- monitorovat výkon žáka na národní úrovni a pomoci krajským a obecním úřadům v monitoringu jejich vlastních
škol.“ (str. 143).
MŠMT si tato rizika uvědomuje. Doporučení OECD jsou v souladu s cíli MŠMT.
Závěrečná doporučení zdůrazňují potřebu standardů: „Vytvořit vzdělávací standardy obsahující cíle vzdělávání žáků
dříve, než budou vytvořeny národní standardizované testy“. Tento požadavek je již naplňován
postupným zapracováváním standardů do RVP ZV.
Nutnost: „Omezit nechtěné dopady národních standardizovaných testů“ bude MŠMT řešit zákonnou úpravou po
odborném zvážení.
Ke zprávě chystá MŠMT na pondělí 13. února také tiskovou konferenci, která se za účasti prvního náměstka
Ladislava Němce a ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové uskuteční ve Velkém zrcadlovém sále MŠMT od 12.00
hodin.

MŠMT vítá pohled expertů OECD na záměr ověřování výsledků vzdělávání žáků v 5. a 9. ročnících
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat