Přečtěte si: Petice brojí proti rušení praktických škol. Podepsalo ji 18 tisíc rodičů a učitelů

neděle 5. února 2012 ·

Další petice proti rušení praktických, dříve zvláštních škol doputovala na ministerstvo školství. Podepsalo ji na 18 tisíc učitelů a rodičů. Protestují proti tomu, že by jejich potomci měli usednout do stejných lavic, jako slabší, problémové dětí z většinou sociálně slabých rodin. Počítá s tím totiž Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.


Z článku Veroniky Sedláčkové a Matěje Skalického v Zprávy.Rozhlas.cz vybíráme:

„Program v praktické škole těmto dětem umožňuje, aby se učily podle svých schopností a byly ve škole úspěšné. V běžné třídě základní školy tyto podmínky mít nebudou, budou zaostávat, protože se jim paní učitelka s 25 dalšími dětmi ve třídě nemůže specielně věnovat. Máme takovou zkušenost. Ze školního neúspěchu potom pramenní i výchovné problémy. Musíme se bavit jenom o těch dětech, které mají sociální znevýhodnění. To je ten handicap, se kterým běžnou základní školu nezvládnou. Pro ně praktická škola není ohrožením, ona je pro ně příležitostí, aby se mohly vzdělávat podle svých možností,“ tvrdí Smetanová.

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 10:24  

Úvod do článku je zcestný!!!

"Protestují proti tomu, že by jejich potomci měli usednout do stejných lavic, jako slabší, problémové dětí z většinou sociálně slabých rodin."

No to je právě to sociální vyloučení!! Autoři petice se zbláznili nebo to jen špatně napsal novinář?

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 11:01  

No to je právě to sociální vyloučení!!

Vtip je v tom, že Dobeš ( ex Dobeš )nezrušil horní hranici počtu žáků ve třídě. Nikdo nezakázal 30 žáků a na výjimku 34. Mluví o zaplacení pouze 24 žáků ve třídě. Ti žáci nad 24 již budou zadarmo. Ti pod 24 budou pokrácení koeficienty a v globále dostane škola méně. Pošlete do třídy o počtu žáků 30 4 žáky s IQ 71 !! Nikdo nebude schopen se jim věnovat, tito se nenaučí číst, psát a počítat. Jde Vám o toto ? Nemáte naprosto představu jak vypadá regionální školství. Nedá se rozhodovat od zeleného stolu někde v Praze.Tím těmto žákům ubližujete, protože oni potřebují menší kolektiv a individuální přístup.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 11:14  

A ještě doplním: pak to všechno otestujem, zjistíme pár propadajících, uděláme bububu na ředitele, ten na učitele a ten bude muset ve svém volném čase a zadarmo ty propadlíky naučit aspoň na 4. Tomu se říká Dobešovy úspory.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 11:29  

11:01
Naprostý souhlas.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 12:01  

No to je právě to sociální vyloučení!!

Sociálním vyloučením jsou i osmiletá gymnázia. I tito studenti se přece mají v kolektivech "hlavního vzdělávacího proudu" setkávat se svými budoucími spoluobčany s IQ 70.
Toto dělení na osmiletá a šestiletá gymnázia, ZŠ a bývalé zvláštní školy fungoval. Nyní, kdy se snaží Dobeš spojit ZŠ a bývalé zvláštní školy vede k nefunkčnosti. Systém se bude deformovat a povede k nefunkčnosti a rozpadu. Dobešovými srovnávacími testy z dílny školních inspektorů si potom můžeme .........

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 13:13  

Došlo asi ke zmatení pojmů - prvotně tato petice nevznikla, aby se sociálně slabší děti nezačleňovaly do běžných základek. Tento povyk způsobila agentura pro začleňování... a různé neziskové organizace, které začaly bojovat prot zš praktickým, protože jsou tam vřazováni romové. Smyslem petice není to, že by se romové neměli vzdělávat v běžných zš, ale to, aby nebyly rušeny zš praktické, kam chodí děti s různou mírou postižení a které mají problém být v běžných základkách. Zrušením těchto škol by zanikla jedna z možností, aby si rodiče mohli vybrat, kde má být jejich dítě vzděláváno. Petici podepsala také spousta rodičů, kteří vidí tuto školu, jako východisko pro vzdělávání svého dítěte. Mají pocit, že je jim upíráno právo vybrat si školu, jakou bude jejich dítě navštěvovat. Považují to za diskriminaci naruby. Na jedné straně si mohou rodiče vybírat z nabídek různých škol waldorských, montessori, mohou si vzdělávat individuálně doma, ale nechat vzdělávat dítě tam, kde má speciálně pedagogickou péči a malý kolektiv se stává najednou problémem. Vadí jim, proč o tom má rozhodovat např. Liga lidských práv nebo různé agentury. Na jedné straně tito aktivisté bojují za to, aby si rodič rozhodoval, zda nechá např. svoje dítě očkovat, ale na druhé straně jej staví do pozice nesvéprávného individua, které si nemůže vybrat odpovídající školu pro své dítě. Podotýkám, že ve spoustě případů to nejsou žádní rodiče z vyloučených lokalit nebo sociálně znevýhodní.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
5. února 2012 v 16:58  

Vcelku přehledně popsala problém začleňování Hana Brixi zde (pracuje jako poradkyně pro Světovou zdravotnickou organizaci a Dětský fond OSN).

To, co se děje, je ve školství u nás obvyklý postup, kterému říkám rušení objíždky bez opravy hlavní silnice. Praktické školy (víceletá gymnázia) jsou jakousi v principu nežádoucí objížďkou, ale jejich rušení bez toho, že by se opravila a připravila základní škola (hlavní silnice), je nesmyslné.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 17:50  

5. února 2012 16:58

V tom máte pravdu, pač do opravy té hlavní silnice nemíní jaksi nikdo nic investovat. ZŠ již nemá prostředky a sílu zvládnout tuto inkluzi. Tito lidé nemají při rozhodování od zeleného stolu naprosto ponětí o regionálním školství. Maximálně v Praze a velkých městech, zbytek ( vidláci ) je nezajímají.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 18:25  

Pane Šteffle můžete mít perfektní silnici nebo dálnici, ale pokud bude auto porouchané a bude zdržovat provoz a ohrožovat ostatní, zavoláte odtahovku a dáte do servisu opravit, aby se mohlo do provozu vrátit a jet alespoň v pravém pruhu - a to plní ty speciální nebo praktické školy.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2012 v 23:19  

Na dálnici také nesmí auta s konstrukční rychlostí pod 50km/h.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 8:05  

Tak jestli tohle někdo myslí vážně a projde to, tak definitivně zlomí vaz ZŠ. První rána byla víceletá gymnázia, tohle už bude na 100%. O jaké kvalitě se tady chceme za pár roků bavit? Má vůbec někdo představu, jaká byla úroveň ZŠ před vznikem víceletých gymnázií, jaká je dnes a jaká bude za několik let, po "začlenění" těchto dětí? Na rovinu. Velmi obtížně vzdělavatelných, polodementů, u kterých je každý pokrok dopředu vykoupen mimořádným úsilím všech, kteří s nimi pracují. V ZŠ naprosto nemožná a nepředstavitelná záležitost. Tak to je. Ti lidé, co takové nesmysly vymýšlí, nemají rozum. Opravdu ne. Můžou se ohlédnout zpět, 20 roků a uvidí, kam ty jejich nápady vedly.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 11:56  

Pro 5. února 2012 11:01:

Nezmatkujte s údaji o počtu žáků ve třídě.

Stále platná vyhláška č. 73/2005 Sb. v § 10 odst. 1 říká: „Třída, oddělení a studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením a třída ve škole při zdravotnickém zařízení má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků s přihlédnutím k věku a speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Třída, oddělení a studijní skupina zřízená pro žáky s těžkým zdravotním postižením má nejméně 4 a nejvíce 6 žáků.“

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 12:25  

Jenže po inkluzi nepůjde o třídy zřízené PRO žáky se zdravotním postižením, takže se na ně nic takového nebude vztahovat. Jestli jsem tedy správně pochopila Vaši poznámku (11:56).

Anonymní řekl(a)...
7. února 2012 v 21:04  

6. února 2012 20:01

Možná by jen pomohlo, kdyby odkráčel chaotický poskok pána z Hradu. Ono těch 53 nevyčerpaných miliard je prostě malér. Potom srovnávací testy asi budou žáci psát papírovou formou. Mám pocit, že jste o regionálním školství "jen slyšel". A to je opravdu málo.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.