EDUin nabízí odborné veřejnosti překlad nedostatků a doporučení z klíčového materiálu, který OECD publikovala na konci ledna.
Předkládáme odborné veřejnosti překlad první části materiálu, který byl zveřejněn na stránkách OECD 30. ledna 2012. V českých médiích z něj zatím byl publikován jen zlomek - informace o doporučení zvýšit četnost slovních hodnocení. Jeho význam je ale výrazně větší. Česká republika má tímto k dispozici koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému regionálního školství a navrhuje kroky k nápravě.
Nabízíme v překladu přehled slabých stránek a doporučení, jak je identifikovali experti OECD Paulo Santiago, Alison Gilmore, Deborah Nusche and Pamela Sammons. Podrobnější komentář k doporučením OECD zveřejníme v nejbližších dnech na stránkách eduin.cz, stejně jako celý materiál v českém překladu. Pro náš vzdělávací systém jsou v tuto chvíli aktuální tyto body, které vybíráme:
Nedostatky
- Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční.
- Vědomosti a dovednosti jednotlivých aktérů v oblasti hodnocení ve vzdělávání jsou nedostatečné.
- Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik.
- Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka.
- Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků.
- Lépe pojmenovat cíle vzdělávání. (V současné době spolu ne vždy korespondují cíle vzdělávání a obsahy rámcových vzdělávacích programů, potažmo například také podoba nástrojů, kterými se zvládnutí obsahů ověřuje).
- Vyvinout vzdělávací standardy, které pojmenují všechny žádané dovednosti žáků (celou šíři cílů vzdělávání), a to ještě před vypracováním standardizovaných testů. (Současné standardy byly vyvíjeny jen s ohledem na to, co je testovatelné.)
- Omezit nežádoucí účinky plošných standardizovaných testů.
- Posílit roli formativního hodnocení studentů (tedy průběžného hodnocení, které sleduje pokrok žáka). (V tuto chvíli dáváme přednost hodnocením a zkouškám na závěr učebního procesu.)
- Vytvořit odborný profil nebo standardy učitelské profese. (V současné době neexistuje systém rozvíjení pedagogických schopností učitele.)
Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství zrušilo dnešní tiskovou konferenci, kde měl být kromě jiného prezentován tento materiál OECD, předkládáme jeho nejpodstatnější části novinářům. Jde o významný koncepční materiál, který přesně identifikuje nedostatky českého školství a navrhuje řešení. Je důležité, aby nezmizel z veřejného obzoru jen proto, že se nám v tuto chvíli zdá důležitější debata o čerpání evropských peněz a setrvání ministra Dobeše ve funkci.“
13 komentářů:
Tak já doufám, že se MŠMT k té zprávě co nejdřív vyjádří, zas bych je nepodezíral z toho, že to nechtějí zveřejnit.
Copak zveřejnit, ale hlavně realizovat. S uvedenými body souhlasím.
Jenom pozor! Už mnohokrát se ukázalo, že na ministerstvu mají problém s čtenářskou gramotností, zato minklinují k vytrhování z kontextu!
Taky bych byla nerada, kdyby se ze zprávy OECD udělala nová mantra - to nejsou pedagogové, ale EKONOMOVÉ.
Na standardech učitelské profese se velmi intenzivně pracovalo za Lišky. Za Kopicové se s tím ještě pár věcí udělalo a Dobeš to zrušil. Ale možná to teď slavnostně ze šuplíku a bude se cachat, jak to zvládá...
V doporučení šamanů z OECD chybí jeden dost podstatný bod:
- výměna ministra školství
to 13:26
Těch dvanáct vám jich nestačilo??
Jednak těch doporučení je deset. Je to takové oísídý desatero. A jednak všech těch 10 doporučení je vázáno na doporučení č. 11 - výměna ministra školství.
Bez toho opatření nelze totiž realizovat doporučení předešlá.
14:18
Jakože těch dvanáct ministrů. A že byl jeden lepší než druhej. Co Vám dává jistotu, že další bude lepší?
Co Vám dává jistotu, že další bude lepší?
Nic.
Proto je třeba střídat je trochu častěji.
A občas se pomodlit.
Je čím dál jasnější, že řízení státu politiky jedné strany (říkejme tomu třeba koalice) je naprosto chybné. V této chvíli je jediným řešením odborník nestraník.
Taky bych byla nerada, kdyby se ze zprávy OECD udělala nová mantra - to nejsou pedagogové, ale EKONOMOVÉ.
Nepíšete pravdu. Nekritizujte Ministerstvo že vytrhává z kontextu, když to děláte rovněž. Schválně jsem se podíval na všechny zmíněné autory a zjistil celkem bez obtíží následující: První pán je ekonom, zabývá se ekonomií vzdělávání. Druhá paní je docentkou věd pedagogických, třetí má bakalářský titul věd politických a magisterský z nějakých mezinárodních studií, či co a čtvrtá je profesorkou věd pedagogických na Univerzitě v Oxfordu. Všichni se ve svém vědeckém "bádání" zabývají přesně tím, co ve zprávě doporučují - jaký div? Podle mého mínění je veškeré doporučování otázkou osobního vkusu a postoje každého jednotlivce. Někomu vyhovuje známkování a porovnávání, někdo by raději nikdy nebyl s nikým porovnáván a tak chce slovní hodnocení. Vezmu-li to postupně, pak: 1) Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční, což je dobře. 2) Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik. Děkujeme pěkně za informaci. 3) Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka. Ano, ale to není hodnocení, to je prostě konstatování skutečnosti. Nikdy nebude existovat sdílená představa o tom jak vypadá kvalitní výuka, tak si to přiznejme. 4) Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků. Ale kde nejsou k dispozici? Stát pracuje na tom, aby nějaké omezené výsledky získal a zvedá se proti tomu takový odpor sebevědomých a svobodných občanů (povětšinou blbců pochopitelně), že kdyby na Staroměstském náměstí věšeli cikány, tak proti tomu takový odpor nebude.
Možná bude nejlepší podívat se sem: http://www.oecd.org/country/0,3731,en_33873108_33873293_1_1_1_1_1,00.html nebo někde poblíž.
kdyby na ... náměstí věšeli cikány
Ještě že tu žádné cikány nemáme.
Vezmu-li to postupně, pak s Vašimi komentáři 1 až 3 se mohu ztotožnit, nikoli pak s povětšinou blbci z bodu 4, jakkoli osobně klasifikaci k ničemu nepotřebuji.
Okomentovat