Co doporučují experti OECD našemu školství

pondělí 6. února 2012 ·

EDUin nabízí odborné veřejnosti překlad nedostatků a doporučení z klíčového materiálu, který OECD publikovala na konci ledna.

Předkládáme odborné veřejnosti překlad první části materiálu, který byl zveřejněn na stránkách OECD 30. ledna 2012. V českých médiích z něj zatím byl publikován jen zlomek - informace o doporučení zvýšit četnost slovních hodnocení. Jeho význam je ale výrazně větší. Česká republika má tímto k dispozici koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému regionálního školství a navrhuje kroky k nápravě.

Nabízíme v překladu přehled slabých stránek a doporučení, jak je identifikovali experti OECD Paulo Santiago, Alison Gilmore, Deborah Nusche and Pamela Sammons. Podrobnější komentář k doporučením OECD zveřejníme v nejbližších dnech na stránkách eduin.cz, stejně jako celý materiál v českém překladu. Pro náš vzdělávací systém jsou v tuto chvíli aktuální tyto body, které vybíráme:

Nedostatky

  • Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční.
  • Vědomosti a dovednosti jednotlivých aktérů v oblasti hodnocení ve vzdělávání jsou nedostatečné.
  • Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik.
  • Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka.
  • Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků.
Doporučení
  • Lépe pojmenovat cíle vzdělávání. (V současné době spolu ne vždy korespondují cíle vzdělávání a obsahy rámcových vzdělávacích programů, potažmo například také podoba nástrojů, kterými se zvládnutí obsahů ověřuje).
  • Vyvinout vzdělávací standardy, které pojmenují všechny žádané dovednosti žáků (celou šíři cílů vzdělávání), a to ještě před vypracováním standardizovaných testů. (Současné standardy byly vyvíjeny jen s ohledem na to, co je testovatelné.)
  • Omezit nežádoucí účinky plošných standardizovaných testů.
  • Posílit roli formativního hodnocení studentů (tedy průběžného hodnocení, které sleduje pokrok žáka). (V tuto chvíli dáváme přednost hodnocením a zkouškám na závěr učebního procesu.)
  • Vytvořit odborný profil nebo standardy učitelské profese. (V současné době neexistuje systém rozvíjení pedagogických schopností učitele.)
Kompletní dokument Nedostatky a doporučení v českém překladu najdete ZDE.

Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství zrušilo dnešní tiskovou konferenci, kde měl být kromě jiného prezentován tento materiál OECD, předkládáme jeho nejpodstatnější části novinářům. Jde o významný koncepční materiál, který přesně identifikuje nedostatky českého školství a navrhuje řešení. Je důležité, aby nezmizel z veřejného obzoru jen proto, že se nám v tuto chvíli zdá důležitější debata o čerpání evropských peněz a setrvání ministra Dobeše ve funkci.“

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 11:20  

Tak já doufám, že se MŠMT k té zprávě co nejdřív vyjádří, zas bych je nepodezíral z toho, že to nechtějí zveřejnit.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 12:04  

Copak zveřejnit, ale hlavně realizovat. S uvedenými body souhlasím.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 12:06  

Jenom pozor! Už mnohokrát se ukázalo, že na ministerstvu mají problém s čtenářskou gramotností, zato minklinují k vytrhování z kontextu!
Taky bych byla nerada, kdyby se ze zprávy OECD udělala nová mantra - to nejsou pedagogové, ale EKONOMOVÉ.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 12:22  

Na standardech učitelské profese se velmi intenzivně pracovalo za Lišky. Za Kopicové se s tím ještě pár věcí udělalo a Dobeš to zrušil. Ale možná to teď slavnostně ze šuplíku a bude se cachat, jak to zvládá...

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 13:26  

V doporučení šamanů z OECD chybí jeden dost podstatný bod:

- výměna ministra školství

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 13:30  

to 13:26

Těch dvanáct vám jich nestačilo??

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 14:18  

Jednak těch doporučení je deset. Je to takové oísídý desatero. A jednak všech těch 10 doporučení je vázáno na doporučení č. 11 - výměna ministra školství.

Bez toho opatření nelze totiž realizovat doporučení předešlá.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 14:23  

14:18
Jakože těch dvanáct ministrů. A že byl jeden lepší než druhej. Co Vám dává jistotu, že další bude lepší?

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. února 2012 v 14:44  

Co Vám dává jistotu, že další bude lepší?

Nic.
Proto je třeba střídat je trochu častěji.
A občas se pomodlit.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 17:38  

Je čím dál jasnější, že řízení státu politiky jedné strany (říkejme tomu třeba koalice) je naprosto chybné. V této chvíli je jediným řešením odborník nestraník.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 20:01  

Taky bych byla nerada, kdyby se ze zprávy OECD udělala nová mantra - to nejsou pedagogové, ale EKONOMOVÉ.

Nepíšete pravdu. Nekritizujte Ministerstvo že vytrhává z kontextu, když to děláte rovněž. Schválně jsem se podíval na všechny zmíněné autory a zjistil celkem bez obtíží následující: První pán je ekonom, zabývá se ekonomií vzdělávání. Druhá paní je docentkou věd pedagogických, třetí má bakalářský titul věd politických a magisterský z nějakých mezinárodních studií, či co a čtvrtá je profesorkou věd pedagogických na Univerzitě v Oxfordu. Všichni se ve svém vědeckém "bádání" zabývají přesně tím, co ve zprávě doporučují - jaký div? Podle mého mínění je veškeré doporučování otázkou osobního vkusu a postoje každého jednotlivce. Někomu vyhovuje známkování a porovnávání, někdo by raději nikdy nebyl s nikým porovnáván a tak chce slovní hodnocení. Vezmu-li to postupně, pak: 1) Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční, což je dobře. 2) Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik. Děkujeme pěkně za informaci. 3) Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka. Ano, ale to není hodnocení, to je prostě konstatování skutečnosti. Nikdy nebude existovat sdílená představa o tom jak vypadá kvalitní výuka, tak si to přiznejme. 4) Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků. Ale kde nejsou k dispozici? Stát pracuje na tom, aby nějaké omezené výsledky získal a zvedá se proti tomu takový odpor sebevědomých a svobodných občanů (povětšinou blbců pochopitelně), že kdyby na Staroměstském náměstí věšeli cikány, tak proti tomu takový odpor nebude.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2012 v 22:47  

Možná bude nejlepší podívat se sem: http://www.oecd.org/country/0,3731,en_33873108_33873293_1_1_1_1_1,00.html nebo někde poblíž.

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. února 2012 v 22:54  

kdyby na ... náměstí věšeli cikány

Ještě že tu žádné cikány nemáme.
Vezmu-li to postupně, pak s Vašimi komentáři 1 až 3 se mohu ztotožnit, nikoli pak s povětšinou blbci z bodu 4, jakkoli osobně klasifikaci k ničemu nepotřebuji.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.