Článek se zabývá možnostmi, které přinášejí nové formy hodnocení schopností uživatelů internetu v oblasti hodnocení výukových výsledků a kvality učitelů.
Již nějaký čas se celá řada odborníků snaží upozorňovat na zásadní
problémy spojené s plošným testováním žáků. K těm úplně nejvážnějším
rizikům patří zkreslení způsobené momentální indispozicí, která při
realizaci testů jednou za několik let může zkoušeného značně poškodit.
Dalším evergreenem kritiků testování je obava, že obsah testů, jež
nemohou zdaleka pokrývat všechny výukové cíle popsané (u nás dosud
připravovanými) standardy, bude určovat, co se má učit. Tím spíše,
budou-li školy podle výsledků testů hodnoceny.
Nepatřím k zásadním odpůrcům testování. Jen bych si ho představoval
poněkud jinak, než jak je u nás zaváděno. Mnohem přijatelnější řešení
problematiky ověřování znalostí i dovedností (nejen žáků) přichází ruku
v ruce s nastupujícím plošným využíváním vzdělávacích technologií.
Nasazení počítačových systémů daty řízeného školství řeší problém měření
pouze okamžitých schopností žáka prostě tak, že data o jeho výsledcích
zaznamenává stále (viz Vize daty řízeného školství).
Takový systém dokáže docela snadno provádět kontrolu znalostí podobnou
připravovaným plošným testům, jenže průběžně každý den.
Poskytuje tak
žákům, učitelům i rodičům okamžitou zpětnou vazbu, na níž je možno včas
reagovat. Jak již ale bylo řečeno, bohužel nedokáže vyhodnotit splnění
všech požadovaných výukových cílů. Podívejme se proto blíže na to, jak
hodnotit i ty části standardů, které jsou běžnými testy nepostihnutelné.
Předně je třeba konstatovat, že skutečně komplexní hodnocení, jež by
zahrnovalo opravdu úplně vše, realizovat vůbec nelze. Tradiční testové
úlohy jsou schopny nejsnáze ověřovat faktické znalosti na úrovni
1. stupně Bloomovy taxonomie výukových cílů (viz Bloomova taxonomie v digitálním světě).
Kvalitní test pak může měřit i jiné věci, třeba představivost,
inteligenci, pochopení významu textu (např. PISA) apod. Na úplném
vrcholu Bloomovy taxonomie je vlastní tvorba, jejíž hodnocení je vždy
velice komplikované.
Připravovaný systém státního plošného hodnocení
tradičních žákovských prací v podobě esejí, na němž pracuje ČŠI,
předpokládá osobní zapojení vyškolených hodnotitelů z řad učitelů. Tato
metoda je drahá, subjektivní a obtížně použitelná na jiný typ výstupu
než je prostý textový dokument.
Posun v možnostech hodnocení výukových výsledků přineslo tzv. portfolio (viz Hodnocení výukových výsledků v digitálním světě).
Jedná se o osobní archiv všech existujících výstupů každého žáka
vzniklých ve výuce i mimo ni, dnes pochopitelně zásadně v digitální
podobě v počítačových mracích někde na internetu. Každý, komu žák umožní
přístup, si o jeho schopnostech může snadno udělat obrázek. Musí ale
mít přístupová práva a čas, jež je k prostudování obsahu nutný. Některé
v současné době dost potřebné kompetence však nepostihuje ani portfolio.
Mám na mysli třeba tak důležitou schopnost týmové spolupráce nebo
prezentace vlastních výsledků.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz

Bořivoj Brdička: Hodnocení netestovatelného aneb kariérní řád pro každého
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
"Takový systém dokáže docela snadno provádět kontrolu znalostí podobnou připravovaným plošným testům, jenže průběžně každý den."
Takový "velký bratr", podobně jako jiné zamýšlené, nebo už reálné, systémy - platební karty, Open Card apod.)? Myslím, že tudy cesta nevede. Naším (tedy pedagogickým) cílem by měla být spíše snaha naučit žáky, že učení je důležité pro ně samotné. To je asi nejrozšířenější omyl, že se všichni učí jenom díky kontrole. A pak to vede k nesvobodným občanům, kteří bez kontroly neudělají nic.
Naprosto s vámi souhlasím. Jsem ale přesvědčen, že budeme-li si neustále vědomi faktu, že testujeme jen první ze 6 stupňů výukových cílů, a bude-li to testování primárně určeno žákům a učitelům, může být přínosné. Připouštím, že těch kdyby je trochu moc. Bohužel se na náš názor nikdo ohlížet nebude. Nasazení systémů řízení výuky má velký půvab. Dá se s jeho pomocí dost ušetřit na učitelích a naopak docela hezky vydělat na poskytování služeb. Vsadím se, že se to u nás objeví už co nevidět.
Artur Huxley byl fakt geniální,
viz Překrásný nový svět.
Okomentovat