Naše školství, státní maturity, úspěšnost práce učitelů, vzdělávání. Tento příspěvek vyšel v pedagogickém časopise Moderní vyučování v květnovém čísle pod označením „Naše téma“. Kdo zastaví propad znalostí našich žáků a studentů? Mýty o práci učitelů v konfrontaci s výsledky pedagogických výzkumů citovaných v práci prof. Průchy: Moderní pedagogika a nejen v ní. Výzva docenta Jindřicha Bečváře, CSc. „Všem, jejichž hlas je slyšet“ Pomohou našemu školství mechanicky opakované fráze o podpoře školství, vzdělání a vzdělávání, vědy a výzkumu, nebo skutečná snaha s tím něco udělat? Jsou rozhodující jen nezřízené ambice některých našich politiků, kteří často mluví a nezřídka ani nevědí, o čem?
Z článku Karla Vašíčka v blog.iDNES.cz vybíráme:
Dnešní student vysoké školy, který chce složit zkoušku z matematiky, není schopen sečíst zpaměti zlomky či spočítat procenta. A přece tu zkoušku z matematiky nakonec složí. Totéž se samozřejmě týká studentů gymnázii. Student hodnocený na gymnáziu známkou chvalitebný vůbec nerozumí, když ho požádám, aby sečetl ½+1/4, jeho 80 letý dědeček okamžitě správně odpoví. Moje osobní zkušenost je, že 50 letý dělník, či kuchařka, která si ve středním věku chce doplnit vzdělání, to zvládne. A ani někteří studenti gymnázii, či univerzit (dokonce s docela dobrým prospěchem z matematiky) vůbec nechápou, co to je např. obsah útvaru, natož aby jej dokázali spočítat, podobně jsou na tom s procenty.
Absolvent univerzity (státní) ve věku cca 30 let, ve vedoucí funkci má horší znalosti na úrovni 7. třídy ZŠ, než 50 letý dělník! A ten absolvent univerzity se domnívá, že by se ty zlomky sečetly na kalkulačce. Diplom i z veřejné vysoké školy či maturita na gymnáziu má zřejmě nulovou hodnotu, protože řada zaměstnavatelů podrobuje při pohovoru písemnému testu zřejmě každého uchazeče.
Nehledejme hlavní příčinu v učitelích. Chyba je v systému. Tlak na učitele je takový, že i kdyby si některý postavil hlavu, tak mu kolegové a nadřízení nadělají problémy, aby přestal mít chuť něco po studentech chtít, nebo nedej bože někoho vyhodit. Škola dostává peníze na hlavu a za učitele „potížistu“ se snadno najde náhradník, který se rychle přizpůsobí.

Přečtěte si: Naše školství, vzdělávání, státní maturita
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Nehledejme hlavní příčinu v učitelích. Chyba je v systému. Tlak na učitele je takový, že i kdyby si některý postavil hlavu, tak mu kolegové a nadřízení nadělají problémy, aby přestal mít chuť něco po studentech chtít, nebo nedej bože někoho vyhodit.
V naprosto z kontextu vytrženém úryvku si dovolím se pozastavit u několika nepřesností:
1. si některý postavil hlavu
Podle svého svědomí plnil pracovní povinnosti.
2. mu kolegové a nadřízení nadělají problémy
Tito jsou přece sami především učitelé.
3. něco po studentech chtít
Úplně stačí klasifikovat spravedlivě.
Pane Blaha máte pravdu, ale ve školství to už řadu let takhle nefunguje. (možná ještě nekterá výběrová škola si to může dovolit)
Bod 1 souhlas. Bod 2 - nadřízení jsou přece především dobrými manažery(ne učitely)
Bod 3 - klasifikovat spravedlivě znamená nechat propadnout někde polovinu žáků ve třídě.
Dnes platí každý žák jsou peníze pro školu. Vyhodíš 7 žáků = zrušíš jeden pracovní úvazek. To je jasná matematika.
Okomentovat