K odstranění špatných dětských návyků spojených se psaním mohou napomoci specializované webové stránky

úterý 16. srpna 2011 ·

Mezi špatnými dětskými návyky spojenými se psaním se učitelé nejčastěji potýkají s nesprávným držením psacích potřeb. Vyplynulo to z ankety uskutečněné na omezeném vzorku učitelů primárního vzdělávání v Libereckém kraji. Z dalších „prohřešků“ učitelé nejčastěji vyjmenovávají špatné sezení, zejména sezení z boku a skládání nohou pod tělo a špatný sklon sešitu při psaní. Se špatným držením psacích potřeb úzce souvisí také silný tlak na psací potřeby, který vzniká, když dítě nemá uvolněnou ruku. Pro uvolnění ruky a osvojení přiměřeného tlaku je vhodná například malba štětcem.



V rámci ankety učitelé také vyjmenovali zajímavé motivační aktivity, které se jim při výuce psaní osvědčily. Je to především cvičení, tedy různé uvolňovací cviky pro děti prováděné před a po psaní, říkanky, kdy si děti pomocí propojení rýmu a rytmu pohybu ruky fixují správný tvar písmene či malování nedokončených obrázků. Doplňováním některých chybějících tvarů si dítě osvojuje určité tahy, které potřebuje při nácviku písmena. Malování také slouží k uvolnění ruky.

Z technik a pomůcek využívaných při výuce psaní učitelé primárního vzdělávání oceňují především stíratelné tabulky s fixy a psaní křídami či mokrým štětcem nebo houbou na tabuli. Stíratelná tabulka je nejoblíbenější pomůckou pro své rychlé a snadné využití. Žáci ji mají v lavici, proto je rychle k dispozici, písmeno lze nacvičovat ve velkém i menším tvaru, fix lépe klouže po povrchu tabulky než tužka po papíře a v neposlední řadě se písmena dají smazat a opravit. Rychlejší žáci si zároveň mohou na tabulku kreslit. Při psaní a kreslení na ni se uvolňuje ruka. Psaním na tabuli si dítě uvolňuje celou paži. Výhodou je, že pracuje pod dozorem učitele, který může práci sledovat z různých míst ve třídě. Pokud je problém se zafixováním, je opět nácvik vhodnější než s tužkou a papírem, stejně jako u tabulky. Pro děti zajímavou technikou je také práce s pískem, tedy modelace na pískovém stole s barevnými písky nebo tvorba z modelovací hmoty.  

Nejčastější  špatné návyky, které vyplynuly z ankety mezi učiteli, ale i způsoby, jak děti ke psaní motivovat, popisují specializované webové stránky www.jak-spravne-psat.cz. Rodiče i učitelé zde naleznou jasné ilustrace špatného a správného sezení a držení psacích potřeb, videa s uvolňovacími cviky pro děti či pětadvacet obrázků určených k vybarvování a dokreslování, při kterém děti uvolňují ruku a zároveň nacvičují jednotlivé tahy potřebné k psaní písmen. Rozšířena byla kapitola odpovědí na nejčastěji kladené dotazy související se správným psaním. „Letos v létě jsme nově zařadili také diskusní okénko pro učitele, kde si mohou odborníci vyměňovat své zkušenosti. Novinkou je také kapitola shrnující rady a tipy, které je dobré mít na paměti při zařizování pracovní plochy pro mladého školáka a při pořizování školních potřeb. Každou z tematických pasáží připravil odborník v dané oblasti,“ říká odborná garantka projektu webových stránek o správném psaní Mgr. Jana Johnová, která působí na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, kde vyučuje prvopočáteční čtení a psaní.

Portál www.jak-spravne-psat.cz vznikl pod záštitou společnosti Centropen s cílem poskytnout rodičům i učitelům důležité informace a zajímavé tipy související se správným psaním u dětí.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2011 v 8:41  

Jeden ze stesků nejen v článku, ale i z vyučování, je špatné sezení dětí v lavici. Měla bych k tomu jeden zážitek. Měli jsme víkendový seminář ve škole a museli jsme strávit několik hodin sezením v žákovských lavicích. A bylo to UTRPENÍ. Židle jsou velice nepohodlné, navíc nýtování opěradel nic nevydrží (zvlášť na druhém stupni). Nevím, kdo tenhle univerzální nábytek vymyslel a prosadil, ale od té doby, co jsem na těchto židlích musela sedět, netrvám na "seď rovně". (Naštěstí pro malé děti máme jiné, dřevěné, které jsou mnohem pohodlnější.) Doporučuji - vyzkoušejte si to.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2011 v 18:24  

Co aby měl každý žák svůj polštářek?

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2011 v 20:59  

To mají ti malí, ale u těch velkých židlí to nepomůže. Problém je ve sklonu opěrky a hloubce sedáku. Schválně si to zkuste, ale 10 minut nestačí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.