Recenze maturitního testu z fyziky našla šest sporných úloh

úterý 5. července 2011 ·

EDUin shrnuje nové reakce na vývoj debaty okolo státních maturit




Pavel Böhm, pracovník Katedry didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty a učitel matematiky a fyziky na gymnáziu PORG zveřejnil koncem minulého týdne recenzi maturitního didaktického testu z fyziky, která konstatovala jednu chybnou a pět diskutabilních úloh. Učitelé z iniciativy Za kvalitní maturitu z ČJL informují o pokračování svého protestu a pod otevřeným dopisem na stánkách maturantiproti.cz je už víc než 14 000 podpisů. Cermat na své tiskové konferenci naopak konstatoval, že didaktické testy potvrdily svou vysokou kvalitu a s výjimkou čtyř úloh byly bez chyby.



Shrnujeme debatu okolo státních maturit za uplynulý týden. Za nejdůležitější události lze považovat:

  • Cermat zveřejnil testová zadání a správná řešení didaktických testů. Ke stažení jsou ZDE.
  • Cermat na tiskové konferenci konstatoval, že testy osvědčily vysokou kvalitu. Tiskovou zprávu najdete ZDE.
  • Na webu EDUin zveřejnil didaktik a učitel Pavel Böhm recenzi maturitního testu z fyziky. Konstatuje v ní, že obsahuje šest sporných úloh. Její celé znění naleznete ZDE.
  • Institut pro informační společnost ve své tiskové zprávě (ZDE) zveřejňuje výhrady ředitelů škol Moravskoslezského kraje k současnému modelu státní maturity. O jejích kladech a záporech lze diskutovat ZDE.
  • Iniciativa Učitelé za kvalitní maturitu z ČJL zveřejnila svou druhou tiskovou zprávu (ZDE), kde pojmenovává problematické stránky didaktického testu z Českého jazyka a literatury. Celý komentář k testu učitelky pražského Arcibiskupského gymnázia Veroniky Valíkové naleznete ZDE.
  • Na studentských stránkách maturantiproti.cz je pod otevřeným dopisem, který si stěžuje na nekvalitu státní maturity, už přes 14 000 podpisů. Přestože počet stěžujících si maturantů přesáhl patnáct procent všech maturujících, ministerstvo a Cermat jejich výhrady při vyhodnocení státních maturit nevzali v úvahu.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Největším problémem státních maturit nejsou ani tak sporné úlohy a problematické zadání písemných prací, ale neochota Cermatu připustit, že by v maturitě vůbec byla po obsahové stránce nějaká sporná místa. Ředitel Cermatu Pavel Zelený slíbil na tiskové konferenci zahájení odborné debaty o kvalitě maturity začátkem července, ale je otázka, bude-li o čem diskutovat, když pracovníci Cermatu jakákoli slabá místa odmítají připustit. Přitom odborné recenze zveřejněné na webu EDUin opakovaně konstatují u jednotlivých testů nejrůznější problémy a vadné úlohy.“ 

3 komentářů:

Gustav Sázel řekl(a)...
5. července 2011 v 8:40  

Nahlédl jsem do 2. tiskové zprávy Učitelů za kvalitní maturitu z ČJL a nemohu se nepodělit o pár postřehů:
"Zároveň žádáme tvůrce testů z ČJL, Cermat i pana ministra Dobeše, aby vytříbili své písemné jazykové projevy a pokusili se sladit je s danou normou." Hezká výzva, ale nějak v ní postrádám drobné upřesnění - kterou normu měli autoři na mysli. Máme jich totiž v republice požehnaně. Vzhledem k tomu, že jde o dopis týkající se českého jazyka, lze se domýšlet, že jim šlo o normu jazykovou - ale proč se nevyjádřit exaktně - obzvlášť v materiálu, který je k dispozici široké veřejnosti? Navíc tato výzva působí poněkud farizejsky, protože ob jeden odstavec výše naleznete patvar "jejeich autoři", který zcela jistě s danou normou není sladěn; chybné je i psaní "Cermat", neb název dané instituce se píše celý ve verzálkách - CERMAT. Formální úprava dokumentu je pak naprosto šílená - prázdné řádky, osamocené znaky na koncích řádků, odstavce začínající 3-4 úhozy mezerníkem, mezera před dvojtečkou, dvě mezery mezi slovy, měkké entery, střídání fontů a jejich typů proti všem typografickým zásadám.
Nahlédnuv také do komentáře Veroniky Valíkové k didaktickému testu (EDUini zapomněli uvést, že vyšší úrovně)- spoluautorky a signatářky UZKM ČJL, nalezl jsem "Umělohmotný tňpokoj" a hlavně "jazyk se vzpírá ty blbosti pojmenovat" - jestli toto má být onen vytříbený písemný jazykový projev sladěný s danou normou, k němuž UZKM ČJL vyzývají MŠMT i CERMAT, pak bude ještě v českých, moravských a slezských luzích a hájích veselo, o stavu álejí nemluvě.
Jistě lze namítnout, že to jsou jen drobnosti, ale soudím, že nemohu sám veřejně činit to, co veřejně vytýkám druhým, neboť tak se má kritika vyprazdňuje a stává se falešnou; navíc pustí-li češtináři bojující s hydrou nové maturity, MŠMT a CERMATu do veřejného prostoru jakékoliv své prohlášení, mělo by být po všech stránkách perfektní, jinak si na nich smlsne kdekterý úřada a s poukázáním na nekvalitu jejich výstupů smete ze stolu všechny trefné a cenné postřehy.
Howgh.

Anonymní řekl(a)...
5. července 2011 v 9:00  

Proč v totmo článku a na tomto webu chybí zásadní texty Jiřího Kostečky v Učitelských novinách (23. a 30. 6:)?

Kalashnikoff řekl(a)...
5. července 2011 v 11:41  

Anonymní 9:00:
Jsou tyto Kostečkovy příspěvky někde k dispozici v elektronické podobě???

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.