Moravští učitelé iniciovali petici proti novele školského zákona

úterý 12. dubna 2011 ·

Petice pedagogů určená našim politikům říká: Vyzýváme k odmítnutí novely školského zákona – škola není na hraní!



Znění novely školského zákona, kterou tento týden předkládá do vlády ministerstvo školství, podnítilo skupinu učitelů především ze škol na jižní Moravě k zveřejnění petice, která vyzývá politiky k jejímu zamítnutí. Důvodem protestu je snaha ministerstva pomocí „gumové“ formulace v zákoně otevřít možnost diktovat školám, co a kdy mají učit. Na stejný problém už upozornil i EDUin ve své včerejší tiskové zprávě.

I autoři petice odmítají nově zaváděný pojem „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ jako příliš neurčitý a otevírající dveře libovůli ministerstva v zasahování do autonomie škol. Tři hlavní argumenty proti takovým pravomocím ministerstva školství zní:

  • je empiricky doloženo, že země, která je v takovém stadiu vzdělávacího systému, jako Česká republika, má jít cestou decentralizace, nikoliv centralizace (uvádí to mezinárodní studie OECD k PISA 2009 a studie společnosti McKinsey z podzimu 2010);
  • decentralizace vyžaduje zcela jiná podpůrná opatření k tomu, aby se zlepšily výsledky škol. Tedy ne sjednocení osnov, ale například systém pomoci slabým žákům, rozvoj pedagogické profese a vývoj takových nástrojů, které učitelům umožní průběžně sledovat učební pokrok žáků;
  • centralizační opatření, do kterých patří jednotné osnovy i možnost zasahovat bez kontroly Parlamentu do obsahu vzdělávání, což zákon teoreticky tímto novým paragrafem umožňuje, jde jednoznačně proti těmto zkušenostem.

Citace z petice Škola není na hraní: Na očekávanou námitku, že onen “obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ se týká jen některých předmětů, že školám prostor pro profilaci vlastně neubírá, lze odpovědět jednoduše – buďto onen „obsah“ je v souladu s rámcovým programem, a pak je zbytečný, nebo s ním v souladu není, a pak je škodlivý, protože mnohé školy a mnozí učitelé již investovali velké úsilí, čas, peníze, energii do vlastních cest, na jejichž hledání a nalézání je postavena nedávno(!!!) přijatá reforma. A je nutné připomenout – zpochybnění této reformy je v příkrém rozporu s volebními programy kterékoli strany současné koalice, o jejím vládním programu nemluvě.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Je zbytečné se zabývat tím, jestli by případné povinné osnovy školám znepříjemnily život více či méně. Je třeba jasně říci, že je nepřípustné, aby ministerstvo zavádělo do zákona možnost nařizovat školám, co mají učit, když existují školní vzdělávací programy, v nichž už jednou učitelé svoje pojetí výuky s požadavky státu sladili. Tato přímá intervence do autonomie škol a snaha o centralizaci vzdělávání je v přímém rozporu s tím, co se ve vyspělých vzdělávacích systémech osvědčilo.“

7 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
12. dubna 2011 v 8:29  

Pane Feřteku, úroveň českého školství je přímo úměrná míře odfláknutí přípravy ŠVP (moravskými) učiteli, kteří k přípravě ŠVP přistoupili formálně a odborářsky. Když nám za to nic navíc nezaplatí, tak udělám jen Ctrl+C, Ctrl+V! Tak teď máme jen blbější děti. K tomu organizace jakou EDUin, které háží vinu všude kolem sebe, prohlubují jen krizi ve společnosti a docílí tak jen většího vyloučení chápání učitele jako osoby vážené a potřebné. Zatím se jen snažíte z nich udělat nedotknutelná božstva, čímž jim v konečném důsledku škodíte.

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2011 v 8:41  

Co navrhujete pane ( paní ) Simona Carcy. Po kritice by měla přijít východiska. Nebo snad ne ?
Ignorant

poste.restante řekl(a)...
12. dubna 2011 v 8:58  

Nějak jsem to nepochopil, ale jde tedy o stejnou petiční iniciativu, prováděnou v koordinaci s EDUin, anebo zcela samostatnou akci, která má jen shodou okolností stejné jméno a odehrává se paralelně?

Je to tedy tatáž petice, pod kterou je v tomto okamžiku (vkládání příspěvku) podepsáno 298 signatářů?


Základní škola má poskytovat základní vzdělání. Vystavět první stupeň pyramidy, na kterém pak bude budováno vzdělávání další.

Svobodu učitelské práce spatřuji ve volbě forem a metod výuky. Nikoliv ve svévolné volbě toho, zda své žáky naučím či nenaučím složené zlomky nebo Ohmův zákon.(Myšleno v nadsázce.)
V tomto smyslu je současný koncept RVP-ŠVP příliš bezbřehý.
Potvrzují to i první konfrontace vzdělávacích programů základních škol se vstupními požadavky škol středních.

Nutnost stanovit rozsah požadovaných znalosti minimálně na úrovni 5. a 9. třídy, ideálně pak v každém ročníku je zřejmá.
Nemohu tedy dost dobře podpořit snahu o zachování systému, který již v tak krátké době prokázal svou reálnou nepoužitelnost.

V čem ale s autory petice souhlasím, to je nepřijatelnost úřednického diktátu bez ohledu na názory učitelů z praxe.
Koneckonců právě způsob zavádění ŠVP demonstroval naplno jak škodlivý je to přístup.

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2011 v 10:28  

Pozor na to, že novela školského zákona není jenom o ZŠ, ale také o státní maturitě (alespoň to ministr sliboval). Resp. o prodloužení letošní formy bez nárůstu dalších zkoušek, což je jeden z mála ministerských smysluplných kroků v maturitním guláši. Takže protestujte proti konkrétním paragrafům, nikoli proti celé novele (tedy, pokud se tam MZ vůbec řeší).

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2011 v 13:19  

Jsem přesvědčen o stejné věci jako poste.restante. Standardy + volnost forem a metod. Bezbřehost ŠVP je vskutku děsivá. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2011 v 16:59  

Sice jsem si dal "kapitalistický závazek", že už raději přestanu reagovat a zúčastňovat se debaty k čs. školství,
neboť jsem si tak nějak sám pro sebe vyhodnotil zbytečnost
a plýtvání časem v rámci této činnosti.
Avšak příspěvek madame CARCY mě tak trochu pohnul žlučí, především její absolutně ničím nepodložené tvrzení:

". . . úroveň českého školství je přímo úměrná míře odfláknutí přípravy ŠVP (moravskými) učiteli, kteří k přípravě ŠVP přistoupili formálně a odborářsky."

Toto tvrzení naprosto odmítám (teď budu hovořit o především středních školách). Znám nejednu SOŠ a nejedno SOU, kde vedení společně s kantory přistoupili k tvorbě ŠVP naprosto zodpovědně a vytvořili ŠVP šité na míru škole a jejím oborům. Viděl jsem ŠVP, kde je uplatňován tzv. modulový systém výuky, který je v Jmk snad jedinečný, nevím jak v ostatních SŠ v ČR. Kantoři i žáci podle něho učí již 3 roky (jednalo se o pilotní projekt) a myslím, že jejich výsledky jsou velmi dobré.

Tedy pokud chce paní Simona CARCY "házet všechny školy na Moravě do jednoho pytle", tak se buď jedná pouze o špatný vtip, ve snaze vyprovokovat reakci (což se jí zřejmě v mém případě povedlo), nebo při vší úctě k ženám, opravdu neví o čem mluví.

Petr

Bohuslav řekl(a)...
13. dubna 2011 v 11:35  

Zdravím, normálně také odolávám diskuzím, Chci ale reagovat na diskuzní příspěvek p. Simony CARCY. Pokud ona měla dojem, že při přípravě ŠVP v její škole přeháněli její kolegové a možná i ona s používání kláves CTRL+C a CRTL+V, pak si vytvořili onen zmiňovaný odborářský paskvil, podle kterého je nebo není možné vyučovat. Spolupracujeme s několika desítkami škol v celé ČR, tedy i na Moravě, předávali jsme si v průběhu psaní v rámci jednoho velkého projektu zkušenosti s tvorbou tohoto dokumentu a rozhodně nemůžu říct, že bychom si váleli šunky. Myslím, že by se hodila omluva, zvláště pak moravským kolegům, kteří jen vyjádřili nespokojenost s připravovaným šk. zákonem. Snad ještě máme právo sluišně říct, co si myslíme o připravovaných dokumentech, naší práci, o odborných věcech, které se nás každodenně dotýkají. Nebo jsem zaspal a je tu strach a totalitní společnost zpět?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.