Konec roku nás zpravidla vede k bilancování. V tomto článku přinášíme krátké ohlédnutí za aktivitami dvou projektů ESF (Perspektiva 2010 a Elektronická školička) a dlouhodobého programu podpůrných činností sítě informačních center Moravskoslezského kraje (ICeMSK) v rozvoji ICT gramotnosti pracovníků ve školství v Moravskoslezském kraji (MSK), které zaštiťuje Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace.
Rok 2010 byl rokem souběhu 3 významných vzdělávacích aktivit v oblasti ICT v našem kraji. V projektu Perspektiva 2010 jsme se zaměřili na podporu dlouhodobého a systematického zvyšování ICT kompetencí ve vzdělávání ICT lídrů. Za letošní rok bylo proškoleno cca 1700 účastníků. V projektu Elektronická školička jsme podpořili zejména ICT vzdělávání u učitelek mateřských škol a i v tomto projektu jsme dosáhli významného počtu cca 1200 proškolených účastníků. Celkový počet akreditovaných kurzů zaměřených na ICT přesáhl 100, na akreditaci se podílela většina z šedesátičlenného lektorského týmu.
Pro specifickou skupinu správců školní sítě jsme připravili vzdělávání Microsoft - Partners in Learning a bylo proškoleno cca 100 účastníků. Metodická pomoc a poradenská činnost, poskytovaná účastníkům i po skončení kurzu, je zajímavou přidanou hodnotou našich vzdělávacích aktivit. Např. v projektu Perspektiva vede skupina lektorů tvorbu cca šedesáti závěrečných prací, budoucího sborníku motivačních řešení pro školy.
Za velmi úspěšnou akci považujeme letní ICT camp v Krnově pro 40 účastníků (také z řad našich koordinátorů ICeMSK a lektorů). Tato akce byla o prohloubení spolupráce, sdílení zkušeností, o navázání nových přátelství. Z témat jsme se věnovali např. videokonferenci a jejímu využití ve škole, GPS v praxi a mnoha dalším.
Mezi akce s plošnou působností lze jistě zařadit 2 krajské konference k ICT (jaro a podzim, vždy s účastí přes 130 učitelů). Tyto akce nám pomáhají představovat a sdílet dobrá ICT řešení ve školách v MSK. Jako vysoce potřebný cíl v tomto roce jsme si dali pomoci zajistit informování o projektu EU peníze školám zejména směrem k základním školám. Na šesti významných krajských akcích k tomuto tématu jsme spolupracovali zejména s firmami BOXED a Microsoft.
Podpora inovací a aktivního využívání ICT učiteli i žáky proběhla formou dvou krajských soutěží v ICT. Soutěžní přehlídka TOPík, kde jsme hledali zajímavý projekt školy s ICT tématikou je zachycena v samostatném článku. Regionální soutěž MS Office pořádaná ve spolupráci s Mendelovou střední školou Novy Jičín byla určena žákům středních škol a informujeme o ní v dalším článku .
Pro sledování zvyšování ICT kompetencí využíváme různé formy evaluačních nástrojů. V letošním roce prošlo ECDL testováním cca 50 uchazečů, v této oblasti jsme spolupracovali s partnerským ICeMSK (SPŠ stavební Havířov; OA a SZEmŠ Bruntál). Pro příští rok máme rozpracován systém na využití nástroje INGOT. V závěru roku jsme se se dvaceti školami z MSK zapojili do testování autoevaluačního nástroje Profil Škola21 - zapojení ICT do života školy.
Naši práci limituje nejasná existence státní strategie v této oblasti, jako byla např. www.msmt.cz/ict a Škola pro 21. století - akční plán na podporu moderních technologií ve školství. Hledáme proto inspiraci v ostatních krajích republiky, v okolních zemích a základních dokumentech EK.
Konec roku nás zpravidla vede k bilancování, za projekty Perspektiva 2010 a Elektronická školička mohu jako projektová manažerka poděkovat všem členům, koordinátorům ICeMSK a lektorům za kus dobře odvedené práce. Jménem obou projektových týmů děkuji učitelům MSK za aktivní přístup při zvyšování svých ICT kompetencí a za inovace, které tím do edukačního procesu přinášejí.

Blanka Kozáková: Jaký byl rok 2010 a ICT vzdělávání učitelů v Moravskoslezském kraji?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
44 komentářů:
Vážení! S příchodem Nového roku a zejména nového roku bychom si tady měli přestat lhát.
Juchání nad ICT vzděláváním učitelů jen obnažuje tu smutnou skutečnost, že současní učitelé stále ještě v této oblasti těžce zaostávají za průměrným zaměstnancem čehokoliv, ba dokonce i za svými žáky.
ICT…. Pokud školy nějaké interaktivní tabule mají, je jich žalostně málo a většina kantorů o jejich využití ani nemá zájem. Jinak než leností a hloupostí to nazvat nelze.
Zejména vysokou ICT negramotností slynou učitelé tzv. společenskovědního základu, češtiny a dějepisu. Ale nejen oni. Zatímco jejich žáci si v hodinách na svých iPodech gůglují probíranou látkou, jejich podivní učitelé neumějí ani vypnout počítač a disponují jen těmi vědomostmi, které načetli v minulém století v cenzurovaných skriptech.
Zkrátka: Posametoví studenti a jejich učitelé těžce zaostávají svojí vzdělaností nejen za 1. republikou, ale i za Husákovsko-Jakešovskou diktaturou. Avšak!
Oč méně jsou líní Češi nároční na sebe, o to více by chtěli po druhých. Anebo aspoň na dluh – ať svůj, nebo (to raději) státní. Home Credit i Provident si v Česku mnou ruce. Komu dlužíme my všichni jako stát ani nechceme moc vědět…a namlouváme si, že to naši věřitelé nebudou od nás chtít zpět, ach jo. Budou chtít své peníze zpět a samozřejmě i úroky.
Pracovití-úspěšní-bohatí lidé jsou v Česku i někdy i na tomhle serveru démonizováni a volá se po jejich zdanění. Jenže to nejsou zloději! To jsou VÁŽENÍ INVESTOŘI a bude-li u nás draho a blbo, půjdou se svým kapitálem jinam.
A už jich jen letos několik desítek tisíc odešlo. Buď úplně, nebo aspoň off-shorují.
Takže, všichni co za něco stojíme – slibme si víc práce pro sebe, pro své děti a žáky i pro komunitu.
Petr S.
Je hezké motivovat kantorstvo k zlepšování ICT gramotnosti různými soutěžemí. Ale zjistil si vůbec někdo, kolik lidu kantorského má doma počítač s internetem? Vedou je ředitelé škol k tomu, aby podávali projekty, z nichž získají osobní notebooky, třeba jako součást interaktivního setu? Aby na počítači zpracovávali různé materiály (kromě ŠVP a inventárního seznamu jsem neviděla ještě nikoho na počítači dělat...samozřejmě, že časové ztráty jsou přitom obrovské, když se každá čárka musí s někým prokonzultovat, chudáci ti dva, co to s PC umějí..). Je vůbec reálné tohle chtít od učitelů samotných, nebo to chce dostatečné stimuly shora? Nevím.
Jenom to, ze jsou Vanoce mi brani, abych Petra S. oznacil tak, jak by si zaslouzil.
Ale treba z toho jednou vyroste ...
vysokou ICT negramotností slynou učitelé
My? všichni proškolení v rámci SIPVZ?
zaostávají ... dokonce i za svými žáky
Leda tak v čase stráveném u počítače.
všichni co za něco stojíme – slibme si víc práce
Slibuji si!!!
Pokud musí učitel napsat projekt, aby získal pro svůj předmět (např. IVT) počítače, je to špatné.
Musí snad primář psát projekt, aby jeho sekretářka měla PC? Musí soudce psát projekt, aby jeho zapisovatel měl PC? Musí prodavačka v obchodě psát projekt, aby měla pokladnu? Musí řidič MHD psát projekt, aby měl dopravní podnik autobus?
Přesně tak. MŠMT místo aby řešilo českou výchovně-vzdělávací soustavu jako systém a využilo k tomu evropské peníze, přehrálo problém dolů na učitele. Místo tří, čtyř vzájemně provázaných celostátních projektů jich máme neúrekom, jeden „lepší“ než druhý. Nějak nám však nezapadají do sebe, mnoho se jich opakuje, jejich efektivita atakuje nulu ze záporné poloosy ... Cíl přesto s přehledem splníme. Evropské peníze beze zbytku vyčerpáme. Kampak na nás! Na třetí cesty jsme bez konkurence. Žel, všechny vedou jedním směrem. Ke dnu.
VM
Abych byl také trochu pozitivní, znám jednu veřejnou střední školu, v níž už čtvrtým rokem mají žáci zdarma k dispozici wifi síť a každý (ano - každý!) učitel chodí do hodiny s osobním notebookem-třídní knihou, do něhož bezprostředně v hodině píše docházku a udělené známky, vše on-line.
Každý rodič se tak může přes heslo připojit a ujistit se, že jeho ratolest dorazila do školy včas a dokonce i zjistit jakou známku dostala.
Aby nedošlo ke sporu s veřejnou správou ohledně školského zákona, je tato verze třídní knihy ještě i tisknuta, ale na takový nekonečný levný papír v roli.
Chtělo to jen dostatečně chytrého a dostatečně tvrdého ředitele školy...
Petr S.
Jak mají v té škole vybavenou tělocvičnu a laboratoř chemie náhodou nevíte?
Je to škola elektro-strojně-dřevařská, takže chemickou laboratoř nemá, tělocvičnu ano.
Zřejmě si děláte legraci... ale některé školy z jejího fyzického a ideového okolí se již obdobný systém chystají spustit.
Petr S.
Petr S:
Jste fakt fantastický.
(Nebo fanatický? ;-))
Vy kdyby jste neexistoval, tak by si Vás snad musel někdo vymyslet.
Jen se, prosím, zkuste zamyslet nad příspěvky výše:
Opravdu si myslíte, že má mít každá škola své lidi, aby vymysleli svůj systém na elektronickou třídní knihu?
I ty malotřídky na vesnici?
Neměl by tohle náhodou řešit někdo "nahoře" a systémově?
Opravdu považujete systém, kde každý učitel má svůj notebook za nejlepší možný?
Opravdu si myslíte, že běžná základka, kde se tři kantoři přetahují o jedno PC, má tak na 3 -5 let odepsat nákupy pomůcek i běžné opravy a spustit Vámi popsaný systém?
Jinak na to totiž peníze nesežene.
Opravdu si myslíte, že ICT vyspělost školy a učitelů lze poměřovat počtem interaktivních tabulí.
Opravdu si myslíte, že má smysl připravovat elektronickou verzi studijních materiálů či prezentací ve škole, která má jeden datový projektor a to v učebně PC?
Opravdu si myslíte, že většina učitelů jsou lidé neschopní, blbí a líní?
A opravdu si myslíte, že jsme zvědaví na Vaše ideologické kecy o dluzích a pod?
Toto je odborný a nikoliv politický web.
P.S.:
Na naší škole jsou pro rodiče známky i docházka k dispozici na internetu také.
I bez elektronické třídní knihy.
Troufám si odhadnout, že naše řešení je řádově levnější, nežli to Vaše.
Milý poste restante,
podsunul jste mi spoustu výroků, které jsem neřekl, ale budiž.
Nemyslím si, že co učitel to osobní notebook je nejlepší systém.
Nenutím malým základkám systém elektronické třídní knihy.
Nicméně si myslím, ne „myslím“ - VÍM, že ICT vyspělost školy a učitelů lze úspěšně poměřovat počtem interaktivních tabulí, pokud ovšem jsou tyto aktivně využívány.
Mimopracovně se setkávám s partou gymnazistů; a tato budoucnost národa opovrhuje vybavením své školy, která má „pouze“ pět interaktivních tabulí. A tyto děti si myslí, že by měla být interaktivní tabule v každé třídě a v každé hodině.
Zařiďte si prosím, milý PR, účast na jedné kvalitně vedené hodině s interaktivní tabulí. Zjevně jste na žádné nebyl, tím jsem si jist, s prominutím. Budete nadšen a poznáte, že v této hodině nemusí být jediná nudná zbytečná minuta a že děcka (i dospělí) jsou jako u vytržení. A že se 2x více probralo a ještě se to zpětným listováním zopakovalo.
Nářky na peníze jsou irelevantní – každá škola, i vesnická ZŠ, se dnes může vybavit i bez peněz zřizovatele z evropských peněz. Jen by kantoři měli znát priority.
Kochat se sledováním Star Treku a v noci se hádat s prasetem kdo bude spát u zdi – nic moc přístup.
A nemelte že sem politika nepatří – školství JE politické, zvlášť když část učitelstva chce další peníze na dluh.
Petr S.
Vážení, tohle by měl číst Ministr! Komplexní pohled učitele na výuku a vše co s ní souvisí!
Vydžte prosím úvodní drsná slova, nebudete litovat.
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010083007
Dovolím si poznamenat, ač netechnik, k užití IA tabulí:
Chodím po praxích v ZŠ a G společně se studenty fakulty už spoustu let. Všichni se shodujeme, že interaktivní technika je v rukou šikovného učitele velkou pomocí, a to v kterémkoli vyučovacím předmětu. Nemusí to být nutně dotyková tabule, ale i jakékoli promítadlo s napojením na počítač. Byly hlasy, že žáci budou jen tupě zírat na obrázky a nebudou aktivní - i to může být pravdou, proto říkám, že učitel si musí rozhodnout a zvládnout, co opravdu výuce pomůže. V mém oboru je optimální využívání většinou jen kratších vstupů s vizualizací, takže chodit kvůli tomu pravidelně do interaktivní učebny je špatné. Proto plánuju získání něčeho vhodného přímo do třídy, případně jen dataprojektor s PC.
Myslím, že současní žáci musí být upoutáváni vizuálním názorem, nejen mluvou učitele a dalšími tradičními prostředky - opravdu je to velmi patrné na zaujetí žáků, způsobu jejich reakcí - tam, kde techniku mají. Ve vybavenosti dnes velmi zaostávají i ped. fakulty, ale přes granty to jde.
Nejdůležitější vidím vzbudit zájem u učitelů, přesvědčit je, že není tak hrozné se věci naučit a že to stojí za námahu. Ale hlavně pomoci tomu, aby měli kantoři doma počítače, třeba na střídačku k zapůjčení - jinak se do toho nepustí.
Milá Anno S.,
děkuji Vám za Váš názor, pomohl mi a snad pomůže i někomu jinému.
Co se týká vybavení škol ICT a ICT gramotnými učiteli: Znám řadu (ano, řadu) středních škol, které se úspěšně 3, 4, 5 i více projekty zapojily jak do ROP, tak do globálních grantů OPVK a projektů přeshraniční spolupráce – a profesně i finančně si nesmírně pomohly. Teď je navíc i před středními školami vize velikých peněz ze "šablon".
Znám bohužel také řadu škol, které pojem "vícezdrojové financování" neznají. A živoří si z peněz svých zřizovatelů, které to zjevně moc netíží...
Snad projde připravovaná novela ŠZ a ředitelé škol budou mít jen 6leté funkční období. Poté bude snaha většiny z nich nepochybně větší, než je dnes.
Petr S.
Petr S.
Asi už jsem se někdy ptal, ale kolik Vám je cca let?
Závidím Vám totiž Vaše jednoduché vidění světa.
(Ale zase ne tak moc.)
Chápu, že jste si zřejmě odnesl v dosavadním životě ze školy nějaké trauma, které časem přerostlo v komplex.
V důsledku jsou za všechno a vždy vinni učitelé.
Jenže takhle to v životě nefunguje.
Dále raději k věci:
Když mi někdo tvrdí, že všechny vesnické malotřídky si mají sepisovat projekty na prostředky z EU, pak je to, s prominutím, úplný pitomec.
Ani šablony to nezachrání.
Zatím to totiž vypadá, že to, co Vy nazýváte vizí, jeví se být spíše vidinou.
Tím samozřejmě neříkám, že nemůže existovat schopná parta učitelů, která dokáže něco, na co se ostatní nezmůžou.
Já se ale ptám:
1. Má mít interaktivní tabuli v každé učebně každá škola?
A pokud ano, má snad každá škola na ně sepisovat projekty?
Anebo by tady měl být někdo jiný, kdo se o to má celé starat?
2. Máme učitele ve školách na to, aby učili, nebo aby sepisovali lejstra?
Je veškerý ten ansámbl od školníka, přes zřizovatele až po VUP a MŠMT jen pro legraci, nebo mají za úkol vytvářet podmínky a prostředí pro učitele a především žáky?
Jak už někdo uvedl. - Píše snad pokladní v supermarketu projekty na pořízení pokladen?
Krucinál, je přece rozdíl, jestli mi dělník od pásu přinese zlepšovák, anebo když vyhlásím, že každý dělník, který nepřinese zlepšovák přijde o prémie na celý rok.
3. Budete se divit, ale mám s interaktivními tabulemi zkušenosti z dob, kdy si je pořizovaly ve školství snad jen univerzity.
Já tenkrát dělal v průmyslu, kde na to firmy měly prachy.
Takže spolehlivě vím, že celá interaktivní tabule je Vám vcelku pro kočku, pokud k ní nemáte odpovídající SW podporu.
Bohužel u nás je jen pár solidních produktů. (Napadají mne např. učebnice z nakladatelství Fraus).
Vesměs jsou určeny pro základní školy - logicky, potenciální odbytiště je mnohem větší.
O žádné schopné interaktivní učebnici např. středoškolské Elektrotechniky, Mechaniky nebo Deskriptivní geometrie nevím.
Už tuším Vaši odpověď.
Interaktivní tabule je nástroj a učitel musí být schopen jej používat, jinak je neschopný a nemá ve školství co dělat ... bla, bla.
Zkusil jste to někdy?
Máte aspoň trochu reálnou představu, kolik času zabere příprava jedné pitomé 45minutové hodiny pomocí tohoto "skvělého" prostředku, aby to vůbec mělo nějaký smysl a efekt?
A víte jak se tento objem práce projeví v učitelově mzdě?
4. Ad nadšení žáků pro interaktivní tabule.
Promiňte, ale viděl jste Vy víc než tu jednu instruktážní hodinu?
Viděl jste jak vypadá učebna na dvacáté, padesáté sedmé vyučovací hodině s interaktivní tabulí?
Pořád děti nadšeně hltají nové učivo a pro samé soustředění se přestávají bavit a pouštět si hudbu z ipodu?
Tím nechci proti interaktivním tabulím brojit, nejsem jejich odpůrcem.
Ale nejsem ani jejich fanatickým propagátorem za každou cenu a na úkor důležitějších věcí.
Problém vidím opět někde úplně jinde.
Stručně řečeno líné žáky bez vlastní motivace nenaučí nic ani Jan Amos s holografickým projektorem.
A neschopnému učiteli ani interaktivní tabule zachránit výuku nepomůže.
P.S.: Na fakt, že toto je odborný web jste ale přece upozorňoval Vy pana Holomka. Sice to bylo v jiné souvislosti, ale já myslel ....
No nic, to byl jen takový rýpanec, který jste mi zbaštil.
Mně by snad ani nevadily Vaše ideologické výlevy, kdyby nebyly permanentní a kdyby nezaváněly až tak moc dogmatismem.
Podívejte, když své politické mantry opakujete v diskusi pod článkem o mzdách, tak to tam snad i trochu patří.
Když je ale cpete hned v prvním komentáři i pod článek o ICT školeních ....
Jestli se pokoušíte nás učitele patřičně "dovzdělat" ...,
... raději zbytek věty spolknu.
P.P.S.:
Abych ale jen pořád neryl, v jedné věci s Vámi souhlasím.
Fakt, že vůbec musíme psát podobné bilanční články o ICT vzdělávání učitelů je opravdu spíše dokladem toho, že to s ICT vzdělaností učitelstva není úplně nejrůžovější.
Jen příčiny vidím úplně jinde, nežli Vy.
Na naší škole jsou pro rodiče známky i docházka k dispozici na internetu také.
Jó, digi net technologie to je věc. Moje družka mě na svém webu pravidelně informuje o tom, co bude k večeři a kde ji najdu. Tu večeři totiž. Paráda.
Nedávno jsem si ovšem uvědomil, že jsem družku naposledy viděl někdy kolem osmého října. Začínám mít takový divný pocit, že něco není úplně v pořádku ...
Asi jí pořídím webovou kameru.
Petr S. - 27. prosince 2010 13:02
Ne, nedělal jsem si legraci. Ptal jsem se vážně. Přestože má aprobace je M - F, tak jsem považoval za mnohem důležitější vybavit tělocvičnu podlahou a volejbalovými balóny než každého kantora notebookem, aby se každý rodič mohl "ujistit, že jeho ratolest dorazila do školy včas"
Jak jste už mnohokrát napsal, chudáci pracující své nedobrovolně placené daně totiž nedávají jen na platy učitelů, ale i na provoz škol a tak je nutné ty státem ukradené peníze pracujících vyhazovat aspoň trochu s rozmyslem.
Klasickou ukázkou vyhazování peněz, a tím myslím opravdu vyhazování, je spousta projektů, které se (nejen na školách) tvoří. Je mi na blití, když vidím, co všechno se musí utratit, abych získal v projektu jednu učebnu...
Já považuju za kráděž peněz pracujícím právě současný způsob financivání projektů...
Můžete mi napsat, jak souvisí vybavení škol učebnami plnými počítačů s počítačovou gramotností učitelů? Co jsem si stačil všimnout, tak je většina učitelů počítačově negramotných bez ohledu na diplomy Z a P. Je zcela výjimkou, když jeden člověk na škole dokáže vygenerovat správně vícestránkový elaborát např. ŠVP, spíše se v celém baráku nikdo takový nenajde.
Miroslav Bečev
Ale ano i tak to někde je a na lepší časy to v dohledné době nevypadá. To je ovoce diletantského, svazáckého pojetí školení Z a P odboru SIPVZ MŠMT. Je evidentní, že marasmus, v němž se ocitla česká výchovně vzdělávací „soustava“, se týká i učitelů. Ti vždy dělali, až na čestné výjimky, co jim vrchnost poručila. A vrchnost jim poručila množiny, školu hrou, preferovat některé tzv. moderní výukové metody, nácvik besídek, scének, pásem lidových zvyků, to vše samozřejmě na úkor výuky, později ŠVP, donutila je tvořit nesmyslné „projekty“ no a teď už musí pracovat pod autoritou svých žáků. Divíte se, že ještě nezaložili ani profesní komoru?
VM
Pro 27. prosince 2010 19:03
Údržba budov škol a školských zařízení včetně tělocvičen, neboli "reprodukce nemovitého majetku" je v Česku tristní. Náš národ mi silně připomíná chudobnou rodinu, která všechno prožere.
Financování rozvoje škol z projektů je odporná zlodějna. Tzv. evropské peníze nejsou nic jiného, než naše daně. Abychom je dostali zpět, musíme si zaplatit někoho, kdo nám napíše žádost, studii proveditelnosti, musíme ve školách vyhlašovat veřejné zakázky, stanovovat komise pro otevírání obálek a hodnotící komise VZ, musíme zajišťovat udržitelnost projektu... A pořád jde o naše daně!
Je to odporné, nicméně když existuje jen jedna jediná možnost jak získat peníze do školy, musíme využít právě tuto.
Kantoři na školách zejm. s měkkými projekty padají na tvář, je mi jich líto! Mnohdy už ani nechtějí víc peněz - chtějí jen prostě jít odpoledne domů! Co s tím? Bohužel, jediná možnost, o které vím, je vydržet.
Trochu závidím Slovákům jejich pasáž školského zákona (zákona! - ne nějaké úřednické vyhláškové lidové tvořivosti), podle které podíl žáků ve víceletých G nesmí překročit 5%. A závidím Slovákům také jejich systém učitelských atestací; oni ho zatím spíše nenávidí, ale princip by podle mě měl být jasný: Chceš víc peněz, OK. Získej PhD nebo absolvuj zkoušku ze své odbornosti + zkoušku z cizího jazyka + odprezentuj soudobé téma pomocí interaktivní tabule, internetu. Jsi-li líný, neatestuj se a setrvej na nástupních 20 tisících měsíčně - ale ne déle, než 6 let. Potom musíš ze školství odejít.
Milý poste restante, děkuji za Váš objev, že jsem plný komplexů a traumat. Nemohu to vyloučit, neboť se nedovedu sám diagnostikovat.
Pokud se ale naše školství nezlepší a většina jeho kantorů vstoupí do druhé dekády 21. století ICT negramotná, nehodlám souhlasit se zvyšováním jejich platů.
Petr S.
Petr S.
Termínem komplex je označován shluk vzájemně spjatých psychických obsahů, jež ovlivňují jednání individua a jsou nevědomě asociovány či spojeny vždy s určitým tématem.
...
Při projekci připisujeme to, co sami u sebe popíráme, jiným lidem nebo věcem okolo sebe. Projekce způsobuje, že se bojíme zaplavat si v moři a představujeme si, že agresivní žraloci a bestiální chobotnice jen čekají, na koho by se vrhli a koho by zardousili. Zatím jsme to my sami, kdo v sobě potlačujeme zlobu a odmítáme si to přiznat. ...
Každý učitel přece musí jako součást studia absolvovat alespoň zápočet z obecné psychologie.
Má rada zní:
Zkuste alespoň měsíc psát své příspěvky tak, že budete hledat všechny ostatní příčiny, proč něco ve školství nefunguje a vynecháte právě jen útoky na "líné a hloupé učitele".
V první částí Vašeho příspěvku z 28. 12. 2010 11:58 je hodně bodů se kterými souhlasím.
Například neexistující kariérní řád anebo zjevně špatně fungující systém financování, to jsou témata na samostatné články.
Miroslav Bečev
Můžete mi napsat, jak souvisí vybavení škol učebnami plnými počítačů s počítačovou gramotností učitelů?
To spolu souvisí skutečně jen okrajově.
Znám spoustu učitelů, kteří absolvovali školení Z i P a je jim to vcelku k ničemu.
1. Vybavení kabinetů je tristní. Běžně se vyskytují 3 učitelé na 1 počítač.
2. K čemu je školení třeba na přípravu prezentací v Powerpointu, nebo stříhání videa, když na celé škole je jeden dataprojektor?
Na vlnu školení prostě měla navázat další fáze projektu.
Jenže přišla nová vláda ...
Prostě je to stejné, jako když si uděláte autoškolu, a pak 5 let nesednete za volant.
Vždyť mnozí z "proškolených" učitelů absolvovali svá školení, od kterých mají v šuplíku papír, ještě na Windows 98.
Ten problém je ale ještě poněkud širší:
1. Z ICT gramotnosti učitele se v očích mnohých stává pomalu všespasitelná modla.
Nechápu proč.
Jaké ICT kompetence má předávat žákům učitelka prvního stupně?
Nebo už zrušíme rovnou výuku psaní a začneme učit rovnou psát na klávesnici?
2. Jistým zaužívaným prototypem učitele je Igor Hnízdo. Zkuste si tohoto Pana Učitele představit, jak po něm ředitel chce stvořit ŠVP ve Wordu.
A dobře si zvolte, na které straně jeho pistole budete... ;-)
3. Chci také naznačit, že "ICT málo zdatný" učitel ještě neznamená automaticky špatný učitel.
Jinak řečeno.
Základní ICT zdatnost je samozřejmým předpokladem u čerstvých absolventů fakult, žádajících o místo učitele.
Ale mám snad vyhodit schopného tělocvikáře, který mi vozí medaile ze soutěží, jen proto, že mu soupisky účastníků přepisuje na PC kolegyně?
Poste restante, ICT gramotnost učitele není "všespasitelná modla", jak to snad Vy vnímáte.
Je to pouze jedna z nezbytně nutných podmínek absolvování povinné školní docházky.
Je-li PEDAGOG v roce 2011 ICT nebo jazykově negramotný, nesplňuje ani základní podmínku vzdělanosti 1. republiky - maturita, latina, franština, němčina a soudobé vědy (aspoň podle Cesty do hlubin študákovy duše...).
Váš model tělocvikáře může být placen maximálně jako trenér vhodný kromě tréninku akorát tak ke hlídání parkoviště, ale ne jako pan učitel.
Petr S.
Petr S.
ICT gramotnost ... je pouze jedna z nezbytně nutných podmínek absolvování povinné školní docházky.
Hm.
Tak v tom případě nechápu, proč mají prváci na střední škole problém s úkolem jako je zkopírovat soubor ze složky do jiné složky.
Ale vlastně, co to plácám, já hlupák.
To ti špatní učitelé je to nenaučili...
Váš model tělocvikáře může být placen maximálně jako trenér vhodný kromě tréninku akorát tak ke hlídání parkoviště, ale ne jako pan učitel
Promiňte, ale zmiňoval jste, že jste po odchodu ze školství zakotvil v komerční sféře.
Pak si ovšem připadám poněkud trapně, když Vám musím vysvětlovat manažerskou abecedu.
Jedno z pravidel říká:
Lidé jsou jen málokdy takoví, jaké je mít chcete.
Manažer ale musí řešit úkoly s takovými lidmi, které má k dispozici a se schopnostmi a vlastnostmi, jaké tito lidé reálně mají.
Asi to vidíte jinak.
Takže fajn.
Podle Vašich rad vyházíme ze školství všechny ty, kteří tam, podle Vás, nemají co dělat.
Jsem pro, protože nejspíš budu mezi nimi a tak si alespoň zvednu životní úroveň.
Pak si jen počkám, kde a jak seženete toho ideálního učitele 21. století, oddaného své profesi, MŠMT, CERMATu a VUP, ICT kompetetntního, psychologa, tvůrce ŠVP a učebnic, včetně SW pro interaktivní tabule, zkrátka totálního zkompetentňovače.
Pak ho, prosím, nechte naklonovat a všichni, včetně mne, budeme šťastní, protože už nebudeme muset vést tyto zbytečné a prázdné diskuse.
Do té doby ovšem, děkujte každému učiteli, který za současných podmínek ještě ve školství vydržel.
Víte, lidé s názory, jako tady předvádíte Vy, zatím ještě žádnému učiteli svými řečmi v jeho práci neprospěli a většinou ani jinak v ničem nepomohli.
I když jsou, pochopitelně, přesvědčeni o opaku.
To jste Vy nejspíš také.
Bohužel se jim ale podařilo mnohé dobré a schopné učitele ze školství vyštvat. Mohl bych vyprávět dlouho.
On totiž každý má jen jistou míru trpělivosti a v určitém okamžiku si prostě položí otázku, zda mu to všechno ještě stojí vůbec za to.
Zkuste se nad tím někdy zamyslet.
Časem možná zjistíte, že schopných a slušných lidí je mnohem méně, nežli by bylo potřeba.
P.S.: Mně by ani trochu nevadilo, kdyby naše školy zaměstnávaly také trenéry a kouče, a la americké high school. :-)
Vážení diskutéři,
jsem jen náhodný kolemjdoucí na tomto serveru, ale nedá mi nezareagovat na to, co zde čtu.
Na odborně školském portálu se řeší, zda současný učitel potřebuje počítačovou gramotnost, či nikoliv? Dnes, kdy se na počítačích učí i penzisté, aby si mohli počíst na internetu, co je zajímá a k čemu po celý svůj život neměli přístup? Kdy maminky na mateřské by byly bez internetových informací jako bez rukou, včetně nákupů, lékařské péče, péče o děti, vzdělávání a kroužky pro děti...
Tak v téhle době naši učitelé, prý nositelé a udržovatelé vzdělanosti národa, mají být za neschopné pologramoty, jimž počítačové funkce nic neříkají? To je fakt dobrej fór. Bože nás chraň.
Z naší základky odešli před dvěma lety dva mladí učitelé, že nevidí žádnou perspektivu rozvoje a že u nás chcíp pes. Tak nějak to bylo naznačováno. Asi se nás pár chytlo za nos a šli jsme do sebe. Budeme-li hnít v díře, nikdo nás z ní nevytáhne, systému je to jedno. Naštěstí nás nakoply i vlastní děti doma, pomohly s nejnutnějším a rozjelo se to přes počítače. Články z on-line časopisů se perfektně hodí do výuky i na samostatnou práci žákům, čeština a jazyky mají podnětů přehršle, internet pomáhá výchovám, stahujeme videa a srovnáváme, jak co kde ve světě dělají.. Někdy se dětem ani učitelům nechce ze školy domů, nekecám. A jen tak mimochodem, společně s dětmi se učí skoro celá škola anglicky, to se přece dnes hodí vždy a všude.
Nevím, jestli jsem někoho tímto trochu nakopnul k jinému myšlení, asi ne - ono měnit názory je to nejtěžší. Jen prosím nebraňte nikomu zkusit něco nového. Učitelům to potrvá dýl, než do toho půjdou - jsou vystresovaní ze všeho dalšího, co se na ně hrne. Ale tohle je možnost změny.
A hlavně stát a celý systém školství by tomu měl napomoci, třeba i pořádným šťouchancem, kdo se do té vody zbytečně bojí skočit.
P.S. Ti dva mladí se k nám vrátili.
Jen tak přemýšlím o rychlém stárnutí PC,IT,dataprojektorů,... v souvislosti s tím, že v roce 2012-13 skončí dotace EU. Za pět let bude technika zase dále, vše ve školách zastaralé a z peněz škol v době šetření to nebude možné obnovit a zakoupit. Ještě nyní se to dá zalepit z EU OP VK. Co potom ? Na granty města jde 250 000, Kč. O to se má podělit sport, kultura, školství,..Opravdu by mě to zajímalo. Když potom nepomůže stát ( v to nevěřím ), tak učitelům opravdu zbude je zavistivě hledět na své studenty s jakými novými technologiemi pracují. Ignorant
Ignorant
Naprosto s Vámi souhlasím. Problém je založený v samotném systému.
Peníze z EU nám měly pomoci dosáhnut kvalitativních změn.
Místo toho je používáme na zalepování těch největších vlastních průšvihů.
Jestliže ICT vybavení škol na solidní úrovni je nezbytné, a to bezesporu je, pak potřebujeme najít takový systém finacování lidí, nákupu nové techniky i jejího provozu, který bude fungovat trvale a nebude se měnit s každým novým ministrem.
Jan Sladký
Pokud snad právě mé komentáře ve Vás vyvolaly podobný dojem, pak vězte, že spor opravdu není o to
zda současný učitel potřebuje počítačovou gramotnost, či nikoliv
To bychom na tom byli už opravdu hodně špatně.
Diskuse se točila kolem IA tabulí, ICT gramotnosti učitelů, atd.
Není snad žádného sporu o tom, že učitel by měl v dnešní době používat počítač ke své práci naprosto běžně.
Já jen tvrdím, že by se tedy ale měl k němu také naprosto běžně dostat jak ve svém kabinetu, tak i v odborné učebně, která by měla být vybavena běžným PC a dataprojektorem.
A ne sepisovat pořadníky na čtvrtroku dopředu na jedno společné PC ve sborovně...
Rozdíl bude asi i v chápání pojmu ICT gramotnosti.
Někomu stačí základy práce ve Wordu, jiný očekává tvorbu výukových prezentací, další by chtěli například rovnou tvorbu animací ve Flashi.
Nemenší spor je o tom, zda právě interaktivní tabule jsou dalším zázračným všelékem pro naše školství, který zachrání jeho klesající úroveň.
Osobně se kloním spíše k názoru, že tyto tabule jsou skvělým prostředkem, jak vylepšit příjmy firem, které je dodávají.
Ale bez podpory aplikací šitých na míru příslušnému předmětu, bez zaškolení učitelů pro jejich využívání a hlavně bez reálné možnosti se s běžnou třídou dostat do příslušné učebny více jak dvakrát za pololetí, jde pouze o skvělý způsob jak rychle a neúčelně utratit peníze.
(Trochu mi to připomíná jak svého času byly všude propagovány bublinkové pračky.)
Třetí rovina sporu je o tom, zda nedostatečná ICT gramotnost učitele má být důvodem k jeho vyhazovu.
Zažil jsem jako žák skvělého matikáře, s propracovaným systémem výuky a darem vysvětlovat látku snad od pánaboha.
S počítačem to moc neuměl a ani dnes, když už je v důchodu by se s ním nejspíš moc nekamarádil.
Vyhnat ze školy tohoto člověka, jen proto, že v hodině matematiky neuměl používat dataprojektor, tak to by byla totální blbost.
Ale jsou tací, kteří by raději dali přednost diletantovi, který umí hezké přechodové efekty v Powerpointu.
To poste.restante
Dovolím si odpovědět hádankou:
V sousední škole získali vybavení několika učeben počítači, taktéž několik kusů jich zbylo pro učitele. Uplynul celý rok, a na počítačích stále nikdo neučí ani nepracuje(s výjimkou ředitele, který to vše dokázal získat a též technicky zvládnul používání). Kde je chyba?
1. v dodavatelských firmách, které se příliš snažily prodat zboží;
2. v učitelích, kteří sice chtěli nové zařízení, ale když zjistili, že se budou muset začít mnohému učit, ztratili zájem;
3. v řediteli, který nedokázal své pracovníky "motivovat" k práci?
4. jiný důvod - určitě hodně svedeme i na systém, který tohle vše dovoluje a podporuje tím, že vlastně v této věci nechává rozhodování a konání na školách samotných, důsledky se nehodnotí, nikdo se nezodpovídá..
Hádanka připouští mnohá řešení.
Jan Sladký:
Řekl bych, že situace ve Vaší hádance je také dosti typická.
V teorii řízení projektů se tomu věnují celé statě, protože právě na podobných případech mnoho úspěšných záměrů ztroskotalo.
Tedy "úspěšných" až na fázi začlenění do běžné praxe.
Nemyslím, že ode mne očekáváte odpověď, protože ta je v konkrétním případě bez znalostí přímo z místa nemožná.
Jen obecně.
Moje maminka vždycky říkala, že
"Když se ti nechce, je to horší, než když nemůžeš."
Jisté je jedno.
Učitelé ve Vaší hádance se (nejspíš) nemohou na nic vymlouvat.
Co by jiní dali za podobné možnosti.
A já také nikdy netvrdil, že nejsou také líní či neschopní učitelé.
Ale kdo ví, možná se jen pod slupkou zdánlivého nicnedělání všichni připravují, vytvářejí prezentace atd.
Ale to berte spíše jako vtip.
;-)
To poste.restante:
dík za pochopení, (jen) o tohle mi šlo... Víc tady asi nevyřešíme. Zdravím.
To Poste restante:
Děti by se na ZŠ měly učit psát na klávesnici. To se s ručním psaním nevylučuje. Musí se to naučit, čím dříve, tím lépe, protože v praktickém životě toho na klávesnici napíší víc, než ručně.
Povšimněte si dokladů psaných před 100 lety, krásně stínované písmo. Ještě před 60 lety se na školách vyučoval krasopis. Teď by se místo něj mělo vyučovat psaní na klávesnici všemi deseti.
V současné době se ve většině škol tiskne vysvědčení, už se nepíše ručně. Učitel, který není schopen zadat známky svých žáků, to je jako kdyby neodevzdal klasifikaci. Dáváte za příklad tělocvikáře, který odmítá se naučit pracovat na počítači. Zdá se jeho obor být dost vzdálený, ale není tomu tak. Tělocvikář musí připravit propozice závodů, aby bylo možno je jenom "nalejt" na web školy pro informování rodičů, musí udělat vyhodnocení závodů pro umístění tamtéž, napsat stručné povídání o reprezentaci školy... Jak si vyhledá spojení včetně ceny dopravy? Kdo to za něj udělá? Ta hodná mladá kolegyně to udělá jednou, ale potom už bude mít svých starostí dost. Když si tělocvikář nedostojí svým povinnostem, tak co bude na škole dělat? K čemu tam bude?
Miroslav Bečev
Miroslav Bečev:
S tou klávesnicí opatrně.
Teď právě to vypadá jako velmi užitečná znalost.
Jenže vývoj se nezastavil a rozvoj PDA a tabletPC vede k automatickému rozpoznávání ručně psaného textu.
A rozpoznávání mluvené řeči je také velmi slibné. U soudů už to začíná fungovat.
Abychom nedopadli jako s výukou počítání pomocí logaritmického pravítka.
(Ale pár let se psaní všemi 10 asi ještě hodit bude.)
Můj tělocvikář je příklad spíše modelový a nikoliv reálně existující.
Popravdě neznám osobně žádného současného učitele, který by nezvládl na PC alespoň ty nejzákladnější činnosti, jako je vyhledání spoje a pod.
Jen jsem chtěl demonstrovat zcestnost dogmatického uvažování.
S prognózami bych byl opatrný. S PDA už je konec, už to celé vypadá jinak a hlavně - lepší modely mají klávesnici. Vývoj tabletPC sleduji dobrých 10 let a jedině díky snižující se ceně se zvyšují prodeje. Co se týče funkčnosti, tak změna za těch 10 let je poměrně malá. Díky nabodeníčkům jsme opožděni, protože se nikomu nechce investovat peníze do kvalitních úprav pro češtinu.
Speach to Text, ano, oba naše konkurenční programy jsou použitelné, ale pro prostý text. Nakonec to stejně musí někdo zkontrolovat, ručně opravit a zformátovat, pochopitelně s rukama na klávesnici. Takže vědět, kde na té klávesnici je to které písmenko bude dost důležité.
Svým původním příspěvkem jsem chtěl naznačit něco jiného. Učitelé nejsou ochotni se učit, nejsou ochotni ke změnám. Zatuhli v době někdy před 50 lety, možná ještě dřív. Veškeré změny jsou jenom naoko. Děti velice rychle vycítí, že se setkávají s dinosaury a chovají se podle toho.
Miroslav Bečev
Miroslav Bečev
S prognózami bych byl opatrný.
Však o to mi také šlo. Že predikovat konkrétní prakticky uplatnitelé znalosti je dnes o dost složitější.
Ale zatím stále platí, že vzdělání jednotlivce je charakteru pyramidy, jejíž základ se vytváří ve škole.
BTW: Psal jsem o vývoji PDA, nikoliv o PDA samotných. Jestli se to bude jmenovat smartphone, nebo trikodér, to už je mi vcelku jedno. Ale že se ještě dožiju přímého diktátu textu do počítače, tak o tom téměř nepochybuji.
Jak se pozná učitel - dinosaurus?
Že nemá svůj profil na facebooku?
Podle Vás vybavení škol a úroveň ICT gramotnosti učitelů nesouvísí.
Podle mne však velmi výrazně.
Nevím, jak znáte realitu našich škol, ale představa, že má učitel k dispozici PC pro sebe je v mnoha školách těžké sci-fi.
Takže sice "naučíme" učitele jezdit s autem, ale v reálu mu dáme koloběžku a ještě budeme mít kecy, že jezdí pomalu a překáží žákům vybaveným od rodičů sporťákem či limuzínou.
Jsou znalosti, které můžete předávat i bez příslušného vybavení.
Ale jsou také jiné, kde to bez vybavení a pomůcek nejde.
Kontrolní otázka:
Jaké je průměrné stáří počítačů ve školách v ČR.
Děti velice rychle vycítí, že se setkávají s dinosaury a chovají se podle toho.
To není zase až tak špatné!
Dnes se obecně uznává, že premiéra filmu Jurský park v roce 1993 spustila celosvětovou vlnu zájmu o dinosaury a paleontologii, která se ve zvýšené míře udržuje zvláště u dětí a náctiletých téměř všech zemí dodnes.
(http://cs.wikipedia.org/wiki/Jursk%C3%BD_park)
Zůstaňme u psaní na klávesnici.
Když se zamýšlím, co mi dalo gymnázium před mnoha lety, vyjde mi kromě znalosti latiny (je jí i v angličtině spousta) hlavně psaní deseti na stroji. Tenkrát jsme to měli jako volitelný předmět a učilo se to na ekonomce. Bez téhle dovednosti bych dnes byl namydlený. Aspoň když vidím, jak všichni kolem datlují třemi prsty a trvá jim vše hodiny.
S trochou humoru bych řekl, že naše ŠVP dojely na to, že kantoři neumějí psát na PC.
Samozřejmý souhlas s kol. Bečevem.
Učitel dinosaurus neučící IT nemá minimálně o řád větší znalosti než vycházející žáci. V Jurském parku se na dinosaury chodili dívat jako do ZOO a později po nich stříleli v sebeobraně. Žáci ještě po učitelích nestřílejí, alespoň u nás.
Každý učitel nemusí mít svůj vlastní počítač, stejně jako každý obchoďák ve firmě nemusí mít své auto. Musí být ale zařízeno, aby v patřičnou dobu měl k němu přístup bez průtahů. Jako na vojně platí "voják se stará, voják má". Pokud bude učitel sedět se založenýma rukama a čekat, až co přiletí shůry, tak se dočká leda holubince.
Průměrné stáří odhaduju na 5 - 6 let. Na většinu úloh to postačí. Ještě někde slouží indoší učebny. Pokud nemají zvětšenou paměť, tak je to s využitelností horší.
Zvyšuje se byrokracie, ředitel nedělá nic jiného, než generuje papíry pro nadřízené orgány, které to zakládají do šanonů a v podstatě to na nic nepotřebují. Nezbude mu tak čas a energie se věnovat rozvoji školy, získání sponzorských darů atd.
Největší překážkou je dlouhodobé podfinancování škol a stále složitější přístup k penězům. Školám se leckdy nedostává ani na základní režii (elektřina, voda, otop, mzdy), natož na nákup nových pomůcek, na opravy a údržbu. Vše se jenom flikuje, stojí to do důsledku více peněz s menším efektem. A bude hůř. Pokud bych se měl vyjádřit k financování a vynechal sprostá slova, tak vlastně neřeknu nic.
Miroslav Bečev
Miroslav Bečev (3.1 11:51)
Průměrné stáří (PC) odhaduju na 5 - 6 let.
Pokud je Váš odhad průměru správný, pak to znamená, že na mnoha školách jsou PC stará 10 a více let.
(Osobně jsem učil na škole, kde byla jedna učebna z 15 let starých PC vyřazených z banky.)
Na takovémto zařízení Win XP poběží možná a to hodně dýchavičně.
A starší Win už jsou neprovozovatelná.
(Úvahy o linuxu odmítám předem.)
Nové počítače se dávají zásadně do učeben a do kabinetů, až co zbyde.
Takhle to prostě dělat nejde.
Každý učitel nemusí mít svůj vlastní počítač
Takže učitel jej zřejmě potřebuje pro práci méně nežli většina ostatních profesí. Počínaje obchodníkem a konče skladníkem.
Tak proč se ale potom vlastně divíme?
Musí být ale zařízeno, aby v patřičnou dobu měl k němu přístup bez průtahů.
A teď tu moji o Sněhurce.
Ve čtyřech případů z pěti se Vám nepodaří k PC dostat v době, kdy to vyhovuje Vám.
Ano, učitel může třeba po pracovní době využívat PC učebny. Spolu s partou povakujících dítek, které mají právě "kroužek". :-)
Tak jsme, hernajs, v 21. století, nebo ne?
Ale abych nekřivdil.
ICT gramotnost je v první řadě záležitostí každého učitele osobně.
Pořídit si domů lehce jeté PC si snad může dovolit i hodně špatně zaplacený učitel.
A práce doma je snad u učitele samozřejmostí.
Nemluvě o těch 12 dnech na "samostudium", které se běžně čerpají v době vedlejších prázdnin.
Takže je to jako vždy:
Kdo chce, hledá možnosti.
kdo nechce, hledá příčiny.
S posledním odstavcem Vašeho příspěvku už pak nemám problém souhlasit.
Každý učitel by měl mít svůj počítač
Je to jenom otázkou organizace a nastavení priorit. Ano, byl by to ideální stav. Když se podíváme do školní peněženky, tak v ní nešustí, nanejvýš cinká. Takže se musí vyjít s tím, co je. Do velké sborovny dát 2-3 PC, do kabinetu, kde sedí 2-3 lidé stačí 1 PC.
Když se podívám na využitelnost investice, tak učitel používá PC nanejvýše 15 minut z každé hodiny. Počítač pro promítání nechme stranou. Obchodník 60 minut z každé hodiny, proto má každý svůj. Skladník jen na vytištění dodáku, proto také bývají jenom tak 2 PC na celý sklad a všechny skladníky.
Obchodník i skladník patří k soukromé firmě a soukromník si setsakra ohlídá využitelnost investice. Donutí obchodníka i skladníka, aby se naučili používat počítač efektivně a správně, je-li to nutné, vyžene je na školení.
Kdo donutí učitele jako státního zaměstnance používat PC efektivně a správně a využívat informací z kursů?
Miroslav Bečev
Miroslav Bečev
Škola (veřejná) není komerční subjekt.
Peníze vložené do škol nelze poměřovat stejnými měřítky jako peníze vložené do firmy.
To je stejné, jako kdybych chtěl od kroužku dětských mažoretek, aby mi vozily zlaté medaile z přehlídek a když ne, tak jim přivřu peníze.
Anebo jako kdybych dal do non-stop hypermarketu 3 pokladny a pak nadával pokladním, že lidé stojí ve frontě.
Vždyť přece průměrně mi vychází odpovídající využití. - Když započítám do průměru i noční prodej.
V kabinetu, kde jsou 3 učitelé NESTAČÍ 1 PC, protože přestávky mají 5 - 10 minut a jsou pro všechny ve stejném čase.
A práce ve stylu: "Karle pospěš, já si ještě potřebuju vytisknout zadání písemek", je na pendrek.
(Ale nebudu tvrdit, že pro 3 učitele musí být nutně 3 PC.)
Jen opakuji dotaz:
Tak jsme, hernajs, v 21. století, nebo ne?
Kdo donutí učitele jako státního zaměstnance používat PC efektivně a správně a využívat informací z kursů?
Jak se měří "efektivita a správnost" učitelské práce?
Jak se vůbec měří efektivita a správnost "práce hlavou a hubou"?
Jak se měří efektivita základního výzkumu?
(Také stačí 2 PC na 5 akademiků?)
A uspěl by podle podobných měřítek třeba A. Einstein, nebo R. Feynmann, které platili za to, aby sem tam něco odpřednášeli a jinak si jen tak v klidu bádali?
Naprostou většinu učitelů není třeba k ničemu nutit.
Úplně postačí, když je přestaneme obtěžovat a nutit dělat pitomosti.
Jak posoudit učitelskou práci? Podle výstupů. Tenhle tazatel absolvoval 9 tříd ZŠ. Dobře, může být v sedmičce, ale níž ne. Mně se po přečtení srolovaly ponožky.
Mám menčí problém kdiž zapnu pc tak se sice pc spustí bez problému ale netočí se vrtulka u zdroje při tom pc funguje bez problemu a tak mam strach aby neschořel zroj kdiž se netoči vrtulka přitom zdroj funguje a ta vrtulka by se pří zapnutém pc měla točit ale netoči se poradtě co stím dělat děkuji
Takových projevů je internet plný, to není jediný případ. Myslíte si, že by se citovaný psaný projev vylepšil, kdyby měl po dobu školní docházky ve škole neustále k dispozici počítač? Doma ho evidentně má a používá ho.
Ale to jsme se dostali daleko od tématu.
Myslíte si, že když jsou v kabinetu 3 kantoři a mají jediný počítač + další ve sborovně, že to má podstatný vliv na jejich počítačovou dovednost, na znalost používání programů, na schopnost rychle vyhledávat informace?
Miroslav Bečev
Miroslav Bečev:
Ad Mám menčí problém kdiž zapnu pc ...
Tak to bych Vám mohl posloužit i většími "perlami", které napsali dokonce maturanti.
Ale jak to souvisí s kvalitou práce učitele?
Smutné by bylo, kdyby autor podobných "sdělení" měl na vysvědčení jedničku z českého jazyka, ale pokud má napřiklad za 4, pak co by ještě měl učitel udělat?
Vy zřejmě žijete v obvyklém nedorozumění, které se podařilo médiím v posledních letech vytvořit. Totiž, že učitel je tady od toho, aby žáky něčemu naučil a to všechny a nejlépe zábavnou formou.
To je velký omyl.
1. Je to snad žák, kdo se má něčemu naučit.
A učitel je tu od toho, aby mu učení všemožně usnadnil, pomohl pochopit, vysvětloval, hledal způsoby, jak naučit a naučit lépe...
Ale ani sebelepší učitel nedokáže někoho naučit proti jeho vůli.
To snad šlo "za dřívávějc", ale dnes učitel žáky nutit k ničemu nesmí.
2. Bývaly také kdysi doby, kdy žák, který nepochopil učivo příslušného ročníku, byl donucen si ho zopakovat.
Znal jsem lidi, kteří opouštěli základní školu se znalostmi cca 6 - 7 třídy.
Ale dnes může žák opakovat ročník jen jednou na každém stupni. Takže i když je hodnocen při reparátu pětkou, postupuje dál.
Jaký myslíte, že to má dopad i na průměrné žáky, když vědí, že i ten největší lempl ve třídě nepropadne?
3. O "přetěžování" žáků domácími úlohami už toho bylo napsáno tolik, že se mi nechce přidávat další zbytečné řádky.
Když budu velmi slušný, pak řeknu že současný systém učitelům jejich práci rozhodně neulehčuje.
Jak potom výskyt podobných textů souvisí s tématem diskuse, tedy ICT gramotností učitele, to opravdu nechápu.
Vy si vážně myslíte, že učitelé učí záměrně žáky posledních 10 let nějak výrazně hůře?
Že když budou všichni učitelé ICT specialisté, že začnou žáky učit lépe?
Že žáci se budou učit víc, když si informace přečtou z dataprojektoru místo z meotaru?
Nebo že jsou všichni ti nadějní noví mladí učitelé jen samí ICT negramotové?
A ti skalní vytrvalci, kteří učí třeba 20 let, že všichni záměrně bojkotují vše nové a jsou to samí líní hlupáci?
A když výsledky žáků jsou stále horší, opravdu je vina jen na učitelích?
Když se žák zlepší z trojek na jedničky, je to zásluha jeho, anebo učitele? A když naopak?
Takže prosím opatrně s hodnocením práce učitele "podle výstupů".
Ad počet PC v kabinetě:
Počet počítačů a jiné ICT techniky ve škole má vliv jednak na efektivitu práce učitele a jednak na možnost znalosti prakticky využívat.
Když se například kantor naučil v rámci SIPVZ školení vytvářet prezentace a pak nemá 4 roky kde svou znalost uplatnit, protože na celé škole je jeden datový projektor, pak jsme jen zbytečně vyhodili peníze za jeho školení, ne?
Krom toho zjevně čtete ledabyle. Napsal jsem totiž:
ICT gramotnost je v první řadě záležitostí každého učitele osobně.
Pořídit si domů lehce jeté PC si snad může dovolit i hodně špatně zaplacený učitel.
A práce doma je snad u učitele samozřejmostí.
Nemluvě o těch 12 dnech na "samostudium", které se běžně čerpají v době vedlejších prázdnin.
Takže je to jako vždy:
Kdo chce, hledá možnosti.
kdo nechce, hledá příčiny.
Takže promiňte, ale co tedy ještě chcete?
Jak posoudit učitelskou práci? Podle výstupů.
P. Bečeve, já taky nesouhlasím s tím, že by výstupem učitele byl projev (výkon) žáka. Když o tom přemýšlím, který z těch cca 4 tisíc žáků, které jsem učil, by byl mým výstupem? Snad jejich výkonnostní průměr??
To bychom pak jako učitelé museli převzít odpovědnost za neúspěšné přijímačky našich žáků, za jejich celý další život. A co jejich vlastní odpovědnost ...?
Souvislost s tématem psaní na klávesnici ale najít lze. Kdyby se žáci učili mimo jiných kompetencí i tu psát na klávesnici deseti, určitě by si gramatiku procvičili. Ovšem i to je zapeklitá věc - znám mládež, která ovládá jazyk český skvěle, ale na sítích píšou jak neandrtálci. Je to "in".
Okomentovat