Znají děti samy sebe?

pondělí 11. října 2010 ·

Co vědí děti samy o sobě? Co o nich víme my? A jak vysvětlit dětem, co vlastně umí statistika, k čemu je dobrá a na jakých principech pracuje, aniž by šlo o vzorečky, poučky a tabulky, za kterými si děti jen těžko představí něco reálného? Český statistický úřad dnes spouští unikátní projekt Minisčítání, který poprvé vyzkoušeli statistici v anglicky mluvících zemích při sčítání lidu před deseti lety. Zájem dětí a škol byl tehdy obrovský.

Minisčítání je projekt, který chce hravou formou ukázat dětem, jak pracuje statistika, k čemu jsou potřebné její údaje a co se dá díky statistice všechno zjistit. „Projekt je přizpůsobený dětskému vidění světa. Vůbec tu nejde o otázky na bydliště, zaměstnání nebo rodinný stav, jako v reálném sčítání lidu, základ tvoří témata, která jsou dětem blízká. Budou tak sbírat a vyhodnocovat informace, jaký by byl podle nich ideální školní výlet, kolik času tráví na internetu nebo jak jim chutná ve školní jídelně.“ vysvětluje vedoucí projektu Minisčítání Eva Kortanová z Českého statistického úřadu. „Dotazník má celkem 17 otázek, a i když nejde o skutečné sčítání, všechna data jsou chráněna, jako by šlo o skutečný statistický výzkum. Výsledky budou sloužit výhradně ke vzdělávacím účelům“.


Základní  údaje o Minisčítání

  • Minisčítání je určeno pro děti od čtvrtých do devátých tříd na základních školách a pro nižší ročníky víceletých gymnázií.
  • Projekt běží na internetu na www.miniscitani.cz.
    (Na této adrese se školy registrují, děti zde vyplňují dotazníky, uvidí tu průběžné i celkové výsledky a jsou tu umístěny vzorové výukové lekce pro učitele. Projekt má zároveň profil na Facebooku se speciálně naprogramovanou statistickou aplikací, která propočítá zajímavé informace o vašem Facebookovém životě, např. kdo z vašich přátel vystavuje nejvíce fotek, kolik je průměrně let vašim přátelům….)
  • První část projektu trvá od 1. října do 12. listopadu 2010.
    (Kdykoliv během této doby se mohou školy k projektu přihlásit registrací na internetu a vyplnit s dětmi dotazníky. V této fázi uvidí všichni v grafech průběžné výsledky za celou republiku i kraje, tedy jaká část dětí celkem hodnotí jídlo ve školní jídelně pozitivně a jaká negativně, kdy chodí většina dětí spát…) 
  • Your browser may not support display of this image. Druhá část projektu začíná  13. listopadu 2010, kdy se na internetu objeví celkové výsledky.
    (Od tohoto dne už nebude možné vyplňovat dotazníky. Učitelé budou dětem vysvětlovat práci s výsledky a samy děti budou porovnávat, jestli je rozdíl v tom, jak tráví volný čas kluci a jak holky, jestli ti, kteří jezdí déle do školy, chodí také dříve spát nebo zda by modrooké děti chtěly mít jinou zvláštní schopnost než jejich hnědoocí kamarádi. Srovnání bude možné až na úroveň jednotlivých tříd, takže například děti z 5.A ze Sokolova se budou moci detailně porovnávat třeba s dětmi z opavské 5.B.)
  • ČSÚ vylosuje ze všech zúčastěných v závěru projektu tři třídy, které pojedou na výlet do Libereckého iQparku.
Jde hlavně o to, aby si děti vyzkoušely, jak takový projekt a práce s daty v praxi funguje a že jim samotným může přinést zajímavé informace. Žáci se naučí zábavnou formou pracovat se statistikou prostřednictvím skutečných dat o sobě samotných, a učitelé tak mohou obohatit výuku matematiky, občanské nauky, informatiky i jiných předmětů zajímavou interaktivní prací.

Informace pro školy


V pátek 10. září rozeslal Český statistický úřad dopisy 2 215 ředitelům škol po celé zemi, ve kterých byly základní informace k Minisčítání, návod jak s projektem pracovat a unikátní kód, kterým se každá škola do projektu registruje.  Za pomoc a finanční partnerství při rozesílání těchto dopisů srdečně děkujeme České poště.

Na internetu na www.miniscitani.cz jsou všechny potřebné informace pro učitele, včetně kontaktů a ukázkových výukových lekcí. Pro případ, že by byl v některé z oblastí ČR v době projektu problém s připojením na internet, dostali ředitelé škol v dopise také tištěný dotazník, který mohou děti s učiteli vyplnit a odeslat poštou do Českého statistického úřadu v Praze.

„Pokud by se k někomu z učitelů, kteří by chtěli s dětmi na Minisčítání pracovat, informace nedostaly, může nás vyučující kdykoliv kontaktovat přes webové stránky projektu,“ doplňuje Helena Koláčková z ČSÚ. „Co nejrychleji třídě či škole pošleme registrační kód, aby se učitelé s dětmi mohli do Minisčítání hned pustit.“


Zkušební  Minisčítání


Stejně jako se na jaře konalo zkušební sčítání lidu, zorganizoval Český statistický úřad na třech školách (v Řevnicích, v Praze a v Přerově) také zkušební Minisčítání, aby projekt před ostrým startem otestoval přímo s dětmi. Marie Mifková, ředitelka přerovské základní školy Trávník, byla se zkušebním Minisčítáním velmi spokojená: „Minisčítání jsme zařadili do hodin informatiky na druhém stupni. Napřed jsme žáky seznámili s tím, k čemu vlastně slouží Sčítání lidu, domů a bytů, a pak si vyzkoušeli, co se po vyplnění dotazníků mohou okamžitě z dostupných grafů dovědět. Děti zkušební Minisčítání bavilo a určitě se ho zúčastníme i na podzim.” V Řevnicích pracovala s dětmi na Minisčítání paní učitelka Markéta Maříková, která říká, že žáky zaujalo, jak byly otázky netradiční: „Naše děti nejvíce zajímaly výsledky u otázek, v kolik hodin chodí kdo spát nebo kam by jeli ostatní nejraději na výlet. Zaujalo je také, kolik času denně tráví ostatní u počítače nebo jaké předměty nemají jejich spolužáci rádi.“


Zahraniční  zkušenosti


České Minisčítání se inspirovalo mezinárodním projektem Census At School, který vznikl v roce 2000 ve Velké Británii v rámci informační kampaně sčítání lidu 2001. Tehdy se tento projekt setkal s obrovským ohlasem u dětí i jejich učitelů a začal se rozšiřovat do celého světa. K projektu se postupně připojily i další země, jako Kanada, Nový Zéland, Jihoafrická republika, Austrálie nebo Irsko. Hlavním mezinárodním garantem zůstává nadále Velká Británie. Census At School se tam opakuje každý rok a rozšiřuje se stále o nové podoby dotazníků. Podrobnosti k tomuto mezinárodnímu projektu najdete na internetu na www.censusatschool.com.

1 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
11. října 2010 v 11:13  

Problematika je na tolik významná, že by zasloužila samostatné vyučovací předměty s odpovídajícími kompetencemi:
Statistická výchova a Výchova k sebepoznání.
Zvláště pak ten druhý bych uvítal převelice. Kolikrát se tak rozčílím, že se neznám.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.