Nejčastější zkušenosti mají žáci základních a středních škol podle sociologického výzkumu s návykovými látkami - ke konzumaci alkoholu se přiznalo 66 % a ke kouření 46 % dětí. 31 % mladých lidí během uplynulého školního roku šlo za školu a 30 % zesměšňovalo nebo ubližovalo někomu jinému.
Cílem sociologického průzkumu z konce letošního května, který si nechal zpracovat časopis Věci Veřejné, bylo orientačně zmapovat názory, postoje a aktivity žáků základních a středních škol v celé zemi ve vztahu k sociálně-patologickým jevům - užívání návykových látek, vandalismu, krádežím, šikaně či sprejerství. Výsledky analýz vycházejí z odpovědí přibližně 1400 studentů středních a základních škol po celé zemi.
Děti se v anonymním dotazníku přiznaly k tomu, že téměř tři čtvrtiny z nich pijí alkohol a téměř polovina kouří. Alarmující je také údaj, že zhruba pětina dotázaných žáků již během tohoto roku zničila něco veřejného (projev vandalství), něco ukradla a také zkusila drogy. Třetina dětí má pak zkušenosti se šikanou, buď zesměšňovala, nebo přímo ubližovala někomu jinému.
Pokud jsme se ptali na spolužáky, byla čísla ještě otřesnější
Podobně jako na osobní zkušenost s konkrétními projevy sociálně patologického chování se dotazník ptal žáků na znalost těchto zkušeností u ostatních spolužáků. V případě dotazu na jinou osobu jsou totiž žáci více ochotní odpovídat pravdivě a uvedené výsledky se více blíží skutečnému stavu. Alkohol již tento rok konzumovalo 78 % žáků, cigarety kouřilo 73 % žáků, ostatní drogy vyzkoušelo 44 %. 49 % žáků již bylo tento rok za školou, 47 % jich někoho zesměšňovalo či mu ubližovalo a zhruba třetina něco veřejného zničila nebo něco ukradla.
Šikana: strašák všech učitelů a rodičů
Jedním z velice vážných problémů v našich školách je fenomén šikany. Se šikanou se na dotazovaných školách setkalo 37 % žáků. V 19 % případů šlo o osobní zkušenost, kdy se žáci sami stali obětí šikany.
Výzkum rovněž zjišťoval reakce žáků v případě setkání se šikanou. Pro největší část z nich by bylo řešením situace svěření se s touto nepříjemnou zkušeností rodičům (51 %), kamarádům (51 %), nebo „zkusit se těm, co mě šikanují, postavit“ (42 %). Čtvrtina studentů by se se šikanou svěřila svému učiteli/učitelce a podobné procento svému „partnerovi“.
Rodinné a školní prostředí
Jak dokazují výsledky mnoha výzkumů, sociálně-patologické jevy mají často svůj původ v nevyhovujícím rodinném zázemí, nedostatečné péči rodičů či nepříjemně vnímaném prostředí školy. Proto se náš průzkum zaměřil také na tyto faktory.
Výsledky průzkumu však ukazují, že naprostá většina žáků netrpí nedostatkem zájmu svých rodičů o to, co ve svém životě dělá, nebo o problémy, které je trápí. Analýzy však nicméně prokazují, že děti rodičů, kteří se příliš nezajímají o aktivity a problémy svých ratolestí, jsou ve výrazně větší míře těmi, u nichž se projevuje delikventní či sociálně-patologické chování.
43 % dotázaných žáků popisuje atmosféru ve své rodině jako příjemnou. 50 % tvrdí, že: „občas je to doma dobrý, občas se to nedá vydržet“. Jen 6 % žáků se rodinná atmosféra nelíbí.
Pozitivně vnímají žáci také prostředí svých škol. Naprostá většina (kolem 80 %) považuje svou školu za místo, kde je mají ostatní spolužáci rádi, kde si snadno nacházejí přátelele a kde cítí, že do svých škol patří. Naopak jen malá část (méně než pětina dotázaných žáků) považuje svou školu za místo, kde se cítí osaměle, jako outsider, trapně nebo nevhodně. Alarmující je zjištění, že 53 % žáků se ve své škole často nudí. Opět je potřeba poznamenat, že tyto žáci jsou častěji těmi, u nichž se projevuje ve větší míře sociálně-patologické chování.
Převzato z webu Věci veřejné.
Jiří Fiala: Děti pijí, kouří, ničí cizí věci a ubližují slabším
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat