České předsednictví se zaměří na jednání o budoucím strategickém rámci evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě po roce 2010. S ohledem na sdělení Evropské komise „Aktualizovaný strategický rámec pro evropskou spolupráci ve vzdělávání a odborné přípravě“ a v návaznosti na stávající pracovní program Vzdělávání a odborná příprava 2010 (ET 2010) by měl tento nový strategický rámec vytyčit dlouhodobé cíle evropské spolupráce v další dekádě, a to včetně vydefinování referenčních úrovní (benchmarků), které s těmito cíli souvisejí.
Brožura ke stažení:
Brochure5_priority_vzdelavani_CZ_web.pdf (344kB PDF)
Z textu vybíráme:
Aktualizace dlouhodobého strategického rámce evropské spolupráce ve vzdělávání po roce 2010
České předsednictví se zaměří na jednání o budoucím strategickém rámci evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě po roce 2010. S ohledem na sdělení Evropské komise „Aktualizovaný strategický rámec pro evropskou spolupráci ve vzdělávání a odborné přípravě“ a v návaznosti na stávající pracovní program Vzdělávání a odborná příprava 2010 (ET 2010) by měl tento nový strategický rámec vytyčit dlouhodobé cíle evropské spolupráce v další dekádě, a to včetně vydefinování referenčních úrovní (benchmarků), které s těmito cíli souvisejí.
Současně by měl zohlednit významnou roli vzdělávání a odborné přípravy z hlediska budoucího strategického vývoje v Evropě. S tím také souvisí příprava klíčových sdělení pro jarní zasedání Evropské rady v oblasti vzdělávání, která by měla dát mandát pro schválení nového strategického rámce v květnu 2009.
Partnerství mezi sférou vzdělávání a zaměstnavateli: Otevřenost vzdělávacích systémů jako předpoklad pro socio-ekonomický růst a sociální soudržnost
České předsednictví primárně zaměří svoji pozornost na podporu rozvoje spolupráce mezi oblastí vzdělávání a odborné přípravy na straně jedné a zaměstnavateli/podniky a regiony na straně druhé. Tato spolupráce je chápána jako nebytný předpoklad pro budoucí rozvoj Evropy – zejména s ohledem na propojení sociálních a ekonomických aspektů a potřeb, kdy zajištění a zlepšení zaměstnatelnosti všech osob je jednotícím prvkem. Z hlediska fungování „Evropy znalostí“ je nutné soustředit se především na realizaci znalostního trojúhelníku (vzdělávání – výzkum – inovace) a na podporu otevřenosti vzdělávacích institucí vůči všem jednotlivcům a zaměstnavatelům. Je nezbytné, aby každý jednotlivec byl vybaven klíčovými kompetencemi a dovednostmi potřebnými pro svůj maximální profesní i osobní rozvoj a aby zaměstnavatelé mohli spolupracovat s vysoce kvalifikovanými a flexibilními zaměstnanci. Za účelem realizace těchto cílů bude české předsednictví klást důraz na podporu systému celoživotního učení, v jehož rámci bude každý jednotlivec mít možnost zvyšovat svou kvalifikaci, dovednosti a tím i uplatnitelnost na trhu práce. S tím souvisí i otázka uznávání výsledků celoživotního procesu vzdělávání (learning outcomes) a rozvoje společných principů v otázkách kvality a rámců kvalifikací.
V rámci této priority je otevřen široký prostor pro rozvoj evropské spolupráce z hlediska rozvoje partnerství mezi školami všech úrovní, výzkumnými institucemi a zaměstnavateli, a to bez ohledu na hranice členských zemí. Důležitá je i podpora platforem zaměřených na rozvoj této formy partnerství, kdy Evropské fórum univerzit a byznysu je jedním z nejlepších příkladů. V neposlední řadě bude velká pozornost věnována otázce rozvoje dovedností a jejich predikci v rámci dlouhodobého vývoje.
Rozvoj vysokoškolského vzdělávání – kvalita a otevřenost (Boloňský proces)
Česká republika povede v 1. pololetí 2009 Řídící skupinu Boloňského procesu, což vyvrcholí konferencí ministrů v Leuven a Louvain-la-Neuve, která bude poslední před vyhlášením Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání v roce 2010. Zaměří se na vyhodnocení naplňování priorit Boloňského procesu stanovených pro období 2007 – 2009, ale i průběžnou zprávu o celkovém vývoji za léta 1999-2009 a na přípravu podkladů pro stanovení vize po roce 2010.
Mezi hlavní priority pro rok 2009 patří mobilita, respektive konkrétní kroky pro odstranění bariér mobility studentů, včetně například uznávání dosavadního vzdělávání, ale i obecněji pro odstranění ekonomických a sociálních bariér ve vysokém školství, implementace národních soustav kvalifikací, systémů zabezpečení kvality nebo strategie spolupráce s mimoevropskými zeměmi.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat