Česká školní inspekce monitorovala od školního roku 2005/2006 činnost škol směřující k zajištění postupu podle rámcových vzdělávacích programů. Po vyhodnocení získaných poznatků a vlastní metodické a praktické přípravě na inspekční činnost zaměřenou na tuto problematiku zahájila ve školním roce 2007/2008 formou ověřování navrženého souboru kritérií a připraveného hodnotícího schématu inspekci povinného přechodu na školní vzdělávací programy v předškolním a základním vzdělávání.
TZ Přechod na ŠVP (279kB PDF)
Z textu vybíráme:
Povinnost postupovat od 1. září 2007 podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání platí i pro osmiletá gymnázia, na jejichž nižším stupni žáci plní povinnou školní docházku, a to s účinností od primy těchto škol. Zákonné ustanovení splnila všechna osmiletá gymnázia, která inspekce navštívila ve školním roce 2007/2008.
Z uskutečňovaných školních vzdělávacích programů 94,0 % vyhovělo požadavkům školského zákona. Zásady pro jejich zpracování vytýčené v RVP ZV plně akceptovalo 80,3 % škol a dalších 6,1 % jen s dílčími nedostatky. Hlavním problémem zbývajících 13,6 % ŠVP byla značná obecnost v rozpracování jednotlivých částí a jen omezené respektování specifik druhého stupně základního vzdělávání.
Výsledky podrobného inspekčního zjišťování a hodnocení souladu těchto školních vzdělávacích programů s RVP ZV ukázaly následující stav: plně v souladu bylo 77,8 % posuzovaných ŠVP, částečně 22,2 %, případ hodnocený inspekcí jako nesoulad se nevyskytl.
(…)
Institucionální hodnocení škol ukazuje, že praktickou realizaci ŠVP příznivě ovlivňuje dobrá úroveň personálních podmínek, bezpečné prostředí pro vzdělávání, aktivní spolupráce s partnery a dobře fungující obousměrný informační systém. Na rozdíl od mateřských a základních škol byla v navštívených osmiletých gymnáziích zjištěna podstatně vyšší úroveň vlastního hodnocení školy, v některých případech však nebyla stanovena jasná kritéria. Potíže vyvolává nedostatek zkušeností a dovedností v konkrétním rozpracování obsahových a věcných otázek péče o osobnostní rozvoj nadaných žáků.
ČŠI



0 komentářů:
Okomentovat