Dotaz: Kdy nejdříve (v kolik hodin) může být zahájena výuka na ZŠ? Kolik vyučovacích hodin může maximálně absolvovat žák čtvrté třídy ZŠ za den? (dotaz byl krácen a zevšeobecněn)
Odpovídáme:
Účinná vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání hned v ustanovení § 1 autoritativně stanoví, že vyučování na ZŠ začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v 7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin.
Neexistuje tedy povinnost, aby vyučování začínalo, vždy v 8 hodin, jak se někdy domnívá veřejnost. Z právního hlediska je možné, aby výuka začínala (někdy) i v rozmezí mezi 7 a 8 hodiny, nicméně z pozitivně-právní úpravy plyne, že by rozhodně neměla začínat před osmou hodinou každý den. Jinou otázkou je, zda je časnější začátek vhodný z pedagogického a psychologického hlediska, z praxe je mi známo, že se od tohoto fenoménu majoritně upouští a školy k brzkému začátku výuky přistupují pouze z krajních provozních důvodů. Stranou ponechme fakt, že tento typ počátku výuky mají v relativní oblibě především starší kantoři, u kterých zřejmě tato záliba pramení z toho, že ráno již nemohou zahmouřit oči.
Dodejme, že ředitel/ka základní školy je povinen zabezpečit žákům vstup do budovy školy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování a nejméně 15 minut před začátkem odpoledního vyučování.
Žáci prvního až pátého ročníku (sem spadá i v dotaze zmíněný čtvrťák) mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin, žáci šestého až devátého ročníku nejvýše 6 vyučovacích hodin.
Počet vyučovacích hodin týdně v jednotlivých ročnících a předmětech stanoví školní vzdělávací program.
Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně desetiminutové. Během dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se obligatorně zařazuje alespoň jedna přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 50 minut.
Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách a při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy stanoví škola zařazení a délku přestávek podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
Petr Kolman
0 komentářů:
Okomentovat