VÚP: Metodické příručky na podporu výuky cizích jazyků

úterý 8. ledna 2008 ·

Vybavit žáky jazykovými znalostmi a připravit je nejen na život v multikulturním prostředí, ale také na celoživotní učení se cizím jazykům, to je jedním z důležitých úkolů našeho i evropského školství. Systematická příprava učitelů základních škol však u nás zatím nedosahuje takové úrovně, jaké by bylo třeba. Ve výuce jazyků máme stále co dohánět. Ministerstvo školství proto v roce 2006 pověřilo (ve shodě s Národním plánem výuky cizích jazyků) Výzkumný ústav pedagogický v Praze úkolem vytvořit pro učitele prvního stupně metodické materiály k výuce cizích jazyků. V průběhu let 2006 a 2007 tak vznikaly dvě metodické příručky: Jazyková propedeutika pro učitele 1. stupně ZŠ a Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ, které jsou v současné době rozesílány zdarma na všechny základní školy.

Jazyková propedeutika pro učitele 1. stupně ZŠ přináší nápady, rady a tipy pro učitele, kteří chtějí prvky jazykové propedeutiky (jazykové přípravky) zařadit do svých hodin. Žáci si prostřednictvím nejrůznějších aktivit rozvíjejí dovednosti, které jim usnadní budoucí učení se cizím jazykům. Společně objevují jazykové a kulturní odlišnosti a zjišťují, že jim nijak nebrání v porozumění s druhými. Seznamují se se zvukovou podobou jazyků, porovnávají mezi sebou česká slova a jejich cizojazyčné ekvivalenty. Podstatným cílem jazykové přípravky je zbavit děti ostychu před cizími jazyky a vzbudit v nich o ně zájem.

Učební texty a materiály jsou zpracované tak, aby s nimi mohl pracovat každý učitel prvního stupně základní školy, aniž by měl aprobaci z některého cizího jazyka.

Součástí materiálu je CD, které obsahuje elektronickou verzi metodických listů, dále pak pracovní listy pro žáky, interaktivní knížka Čapí cestou přes jazyky a rovnoběžky a hrací karty – Kvarteto – pro učitele a žáky.  

Metodická příručka Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ nabízí učitelům různé aktivity pro výuku angličtiny či cizího jazyka, při které uplatní metodu CLIL (Content a Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení). Tato moderní metoda integruje jazykovou výuku a daný vyučovací předmět. Žáci se učí vyjadřovat v cizím jazyce (například v prvouce, hudební výchově, ICT) a přímo v hodině si mohou ověřit nově nabyté jazykové dovednosti. To jim dodává sebevědomí a motivuje je k dalšímu studiu jazyka.

Příručka obsahuje pestrý soubor činností od časově nenáročných až po projekty. Nelze ji chápat jako učebnici k výuce různých předmětů v cizím jazyce, ale jako zdroj inspirace nabízející aktivity, které může ve svém předmětu využít i učitel ovládající daný jazyk jen částečně.  



VÚP

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.