V roce 2007 proběhl v NIDV, v sekci analýz a tvorby koncepcí výzkum zaměřený na zjištění aktuálních vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníku umístěného na webových stránkách www.nidv.cz.
Výzkumu se zúčastnilo 1 133 učitelů a učitelek mateřských škol, základních škol a středních škol. Hlavními zkoumanými oblastmi byly: forma vzdělávání, vhodná denní doba k uskutečnění vzdělávání, kritéria hrající roli při výběru vzdělávacích programů a využívání jednotlivých typů médií coby zdrojů programových nabídek.
Závěry výzkumu:
Forma vzdělávání: Nejvhodnější forma - tvůrčí dílny/semináře, diskuze a přednášky
méně vhodná forma - stáže a soustředění, e-learning a internetové fórum.


Doba vzdělávání: optimální doba - dopolední hodiny, méně vhodná doba - programy konané odpoledne, nevhodná doba - vzdělávací programy konané večer.
Hlediska výběru vzdělávacích programů: velmi důležité hledisko - seminář je zaměřen na řešení problémů z praxe, anotace podává dostačující představu o jeho obsahu, dobrý lektor
méně důležité hledisko - časová dotace, doba školení, cena semináře. Nedůležité hledisko: seminář byl doporučen v médiích, seminář je zaměřen na teoretické formulace problémů.
Zdroje informací o nabídce vzdělávacích programů: nejčastější zdroje - internet, doporučení kolegů,méně časté zdroje - programové nabídky vzdělávacích institucí, nejméně využívané zdroje - televize/rozhlas a denní tisk
Hlavním cílem bylo přinést konkrétní poznatky o vzdělávacích potřebách učitelů a učitelek mateřských, základních a středních škol ve formální rovině. Závěry NIDV využije při tvorbě nových vzdělávacích programů. V roce 2008 se plánují provést další výzkumy v oblasti DVPP i pro další skupiny pedagogických pracovníků.
NIDV
0 komentářů:
Okomentovat