Akreditované studium vychází z vyhlášky 317/2005 upravené vyhláškou 412/2006, která jej specifikuje v § 9 v. Dále je upraveno ve standardu vydaném MŠMT, který slouží jako podklad pro akreditaci jednotlivých studijních programů. Je tedy logické, že jednotlivá akreditovaná školení jsou si podobná. Projdeme krátce společné znaky a soustředíme se na rozdíly mezi jednotlivými studijními programy. V přehledu jsou uvedena střediska, která dodala alespoň některé informace.
Školení je pořádáno v mnoha různých místech celé ČR. Na mapě a v dalším textu jsou uvedena jen školicí střediska, která poskytla potřebné informace. Z šetření plyne, že zeměpisné rozložení je poměrně rovnoměrné a v některých městech je i více akreditovaných programů.
-
Brno -
České Budějovice
-
Cheb
-
Chomutov
-
Karlovy Vary
-
Liberec
-
Ostrava
-
Pardubice
-
Plzeň
-
Praha
-
Tábor
Společné znaky studia
-
Náplň studia (mimo projektů ESF)
-
Kompetence (viz článek „Náplň práce ICT metodika“)
-
Závěrečná zkouška
-
Obhajoba závěrečné práce
Náplň studia
-
Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie
-
Využití počítače ve vzdělávacím procesu – 3 vybrané okruhy
-
Hygiena, ergonomie a pravidla bezpečnosti práce s ICT
-
Autorské právo, bezpečnost na internetu, netiketa
-
Tvorba ICT plánu školy, interakce ICT a RVP
-
Informační systém školy, webová prezentace školy
-
Vedení školních žákovských projektů
-
Příprava školních projektů (v rámci ČR, EU)
-
Moderní technologie – aktuální informace, užití ve škole
-
Počítač a volný čas dětí a mládeže
-
Užití ICT ve speciální pedagogice
-
Principy a možnosti počítačových sítí
-
Anglické termíny pro oblast ICT a moderní edukace
-
Aktuální zdroje informací a výukových objektů na internetu
Rozdíly studia (podle čeho si vybrat)
-
Časová organizace studia je velmi rozdílná. Můžeme ji shrnout do tří základních typů:
-
Odpolední, dopolední výuka
-
-
Bloková výuka
-
Víkendová výuka
-
Cena se sice liší, ale asi nebude hlavním kritériem pro výběr školicího střediska.
-
Projekty financované EU nejsou zařazeny do všech studijních programů, a tak by Vás mělo zajímat, jestli se při studiu naučíte připravovat projekty a být úspěšní při čerpání evropských peněz.
-
Pojetí studia je vesměs závislé na poskytovateli vzdělání. Záleží na Vás, jestli dáváte přednost akademičtějšímu nebo praktičtějšímu pojetí studia. Doporučuji informovat se u stávajících frekventantů.
-
Zkouška souborná (test a dvě praktické úlohy) po roce studia je povinná jen u studijních programů akreditovaných na 3 a 4 semestry.
-
Rozsah závěrečné práce se také liší, což souvisí s pojetím práce (jen teoretická x teoretická a praktická). Časově bude vypracování obou typů přibližně stejně náročné.
Některá školicí střediska také nabízí pro absolventy další výhody ve formě balíčků služeb. Například u nás mají absolventi k dispozici i po ukončení studia zdarma vlastní publikační systém, možnost používat „náš“ LMS Moodle pro neomezený počet žáků a učitelů „jejich“ školy.
Studium ICT metodiků zahájilo v ČR do jara 2007 kolem 400 učitelů. Pro základní orientaci zájemců o studium uvádím zkrácenou verzi tabulky s přehledem školicích středisek řazených abecedně, které mi poskytly informace o studiu. Podrobná tabulka je k dispozici ve formátu xls a obsahuje podrobnější informace o studiu, kontaktní adresy a odkazy na webové stránky. Aktuální nabídku školení jednotlivých středisek najdete na portálu www.metodik.cz v záložce Školení, kde mohou údaje doplňovat i další střediska tak, jak budou začínat nová školení.
Subjekt |
Místo |
Semestry |
Cena |
Studující |
MZLU v Brně |
Brno |
3 |
12000 |
110 |
FI MU Brno |
Brno |
3 |
19500 |
0 |
PF JČU ČB |
České Budějovice |
3 |
13800 |
15 |
ZVAS |
České Budějovice Tábor |
3 |
12000 |
0 |
Gymnázium Cheb |
Cheb Karlovy Vary Pardubice Plzeň Praha |
2 |
12800 |
76 |
CVO PřF OSU Ostrava |
Ostrava |
4 |
15800 |
40 |
OSU |
Ostrava |
4 |
16500 |
8 |
SPŠ Ječná Praha |
Praha |
3 |
12000 |
25 |
Přeji vám hodně štěstí při volbě školicího střediska a trpělivost při studiu.
Roman Úlovec
0 komentářů:
Okomentovat