Vláda ČR schválila 23. května 2007 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (vládní usnesení č. 535).
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 (dále jen „DZ ČR 2007“) je zpracováván na základě § 9 - 11 a § 185 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Postup, časový harmonogram práce na DZ ČR a dlouhodobých záměrech krajů (DZK) a příslušné projednávání upravuje vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Popisuje rámcovou strukturu a obsah DZ a v § 3 odst. 1 stanoví: „Ministerstvo každý sudý rok vyhodnotí platný dlouhodobý záměr ČR a vyhodnocený, popřípadě upravený či doplněný jej do 31. října předloží krajům ke stanovisku“. DZ ČR se vládě ČR předkládá k 31. březnu lichého roku.
DZ představuje z hlediska MŠMT jeden z významných nástrojů formování vzdělávací soustavy [1] a jeho aktualizace v roce 2007 klade důraz na implementaci nové školské legislativy přijaté v letech 2004-2006. Zakotvuje záměry, cíle a kritéria vzdělávací politiky doprovázené koncepční, metodickou i finanční podporou v rozvojových programech, určuje rámec DZK a sjednocuje přístup jednotlivých krajů, zvláště v oblasti středních škol. Kraje trendy a cíle stanovené na úrovni ČR rozpracovávají podle svých specifických podmínek a potřeb, navrhují a zdůvodňují svá konkrétní řešení.
DZ ČR 2005 stanovil následujících šest strategických směrů:
1) Zkvalitňování a modernizace vzdělávání (kurikulární reforma)
2) Zajišťování kvality, monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání
3) Zajišťování rovnosti příležitostí ke vzdělávání
4) Rozvoj integrovaného systému poradenství ve školství
5) Zvyšování profesionality a společenského postavení pedagogických pracovníků
6) Podpora dalšího vzdělávání.
V nově navrhovaném DZ ČR 2007 byly zvoleny následující základní strategické směry:
A) Rovnost příležitostí ke vzdělávání
B) Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí
C) Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií
D) Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení
E) Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků
F) Podpora dalšího vzdělávání.
Obsah priorit je upraven a rozšířen o opatření, jež MŠMT pro další období pokládá za významné.
Realizace strategických směrů je úzce provázána s možností spolufinancování z prostředků Evropské unie. V době přípravy DZ ČR 2007 probíhala jednání o konkrétních projektech ESF a jejich financování, u jednotlivých strategických směrů jsou tedy zmíněny oblasti podpory a nejsou uvedeny konkrétní projekty.
Materiál v kapitole I. Rozvoj společnosti a vzdělávání stručně sleduje hlavní trendy změn ve společnosti, které se dotýkají oblasti vzdělávání jak z národního, tak z mezinárodního pohledu i vnitřních proměn uvnitř systému vzdělávání.
Kapitola II. Výchozí stav a strategie rozvoje regionálního vzdělávání vyhodnocuje úkoly a podporu prioritních směrů ze strany MŠMT, které byly v rámci jednotlivých prioritních směrů zpracovány či zahájeny v letech 2005 a 2006. Současně tyto úkoly posunuje do dalších dvou let konkrétně, poté jsou úkoly formulovány obecněji. Navrhovány jsou i úkoly pro další programovací období ESF 2007-2013.
Kapitola III. Přístup ke vzdělávání a průchod dětí, žáků a studentů vzdělávací soustavou modeluje na základě demografické projekce, dosaženého stavu a předpokládaných cílových hodnot vývojové trendy v počtu přijímaných, žáků a absolventů v jednotlivých úrovních vzdělávání v průměru celé ČR.
Financování regionálního školství je obsahem kapitoly IV. a zohledňuje potřebu finančních prostředků ze státního rozpočtu a z ESF.
Přílohy tvoří tabulky modelového průchodu dětí, žáků a studentů vzdělávací soustavou, přehled projektů financovaných ze státního rozpočtu a spolufinancovaných z ESF v období 2005-2006 a seznam ukazatelů ke sledování dosaženého stavu.
DZ ČR 2007 byl připraven pro celý systém regionálního školství České republiky. Zabývá se vzdělávací soustavou tak, jak ji definuje školský zákon, tedy bez rozdílu jednotlivých zřizovatelů; je jednotným návodem k naplňování státní vzdělávací politiky.
Úkoly vyplývající z dokumentu byly navrženy tak, aby byly splnitelné v rámci střednědobých finančních limitů. MŠMT bude usilovat v rámci každoroční přípravy státního rozpočtu o navýšení prostředků, zejména na platy učitelů a na celostátní rozvojové programy, které není možné financovat v rámci ESF, nebo na takové, jejichž zajištění bude nezbytné pro úspěch reformy vzdělávání a udržitelnosti nastartovaných procesů.
Zdroje dat a informací jsou uváděny na příslušné stránce v poznámce. Pokud zdroj není uvedený, jedná se o data ÚIV.
V kapitole III. a přílohách je použito formální dělení na gymnázia, SOŠ a SOU, aby byla zachována návaznost na minulý DZ. Do tohoto formálního dělení jsou veškeré kvantitativní údaje propočítávány od doby platnosti nového školského zákona podle písmen skupin oborů klasifikace KKOV.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat