V minulém roce jsem v rámci přednášky "Využití multimediální techniky na ZŠ při přípravě na výuku a ve výuce samotné" mimo jiné představil i dva projekty - Teleshopping a Reportáž. Letos bych na ně chtěl navázat a předvést, jak jsme pokročili dál. Projekt Teleshopping se stal odrazovým můstkem pro projekt Reklama, který obsahově spadá v RVP do 6.6. Mediální výchova, pod tematické okruhy produktivních činností Tvorba mediálního sdělení, Práce v realizačním týmu. Žáci si v něm mohou vyzkoušet tvorbu čtyř typů reklamy - grafickou, zvukovou, animovanou a filmovou reklamu. Loňský projekt Reportáž jsme rozšířili, žáci své natočené reportáže využívají při hře na televizní studio, na vysílání televizních zpráv.
Příklad první metodiky - projekt Reklama:
Zadání projektu pro žáky
Název projektu:
Reklama
Zadání a motivace:
"… a má velký zahnutý zuby? Já už nemusím, já už ho vidím!" Tyto věty z reklamy určitě znáte! Jsou lehce zapamatovatelné, vtipné, snadno si vybavíte, jaké zboží jimi bylo propagováno. Vy si dnes vyzkoušíte práci tvůrce reklamy, vaším úkolem bude vytvořit reklamu na zboží tak, aby o ně zákazník měl zájem.
Dílčí úkoly:
- Tvorba textového dokumentu na téma reklama:
Pokuste se vypracovat dokument ve Wordu v rozsahu max. A4, který by odpověděl na některé z následujících otázek:
Co je to reklama?
Jaké jsou její druhy?
Historie reklamy…
Co musí obsahovat dobrá reklama, aby zaujala?
Jako zdroj informací použijte internet, nemusíte odpovědět na všechny otázky.
Úprava dokumentu:
Nadpis první úrovně zarovnaný na střed, vlastní text písmem velikosti 12, v závěru stránky uvést zdroj: odkaz z čeho bylo čerpáno - zarovnáno na levý okraj a jméno se třídou zarovnané na pravý okraj.
Výsledný dokument uložte jako reklama.doc a pošlete e-mailem s přílohou na adresu vyučujícího (předmět: reklama, tělo e-mailu: jméno a třída). - 2. Tvorba prezentace na téma reklama:
Vytvořený textový dokument použijte pro vypracování PowerPointové prezentace a následně odprezentujte. Za pomocí vyučujícího ústně shrňte danou tématiku. - 3. Tvorba reklamního letáku:
Vypracujte reklamní leták (plakát), který zve na prezentaci vaší budoucí reklamy, ať už zvukové nebo animované či filmové. To, že ještě přesně nevíte, o čem bude vaše reklama, nevadí - nemusíte vše prozradit, mluvte v náznacích a pokuste se to využít ve svůj prospěch.
Pokud vás nic nenapadne, zvolte si téma animované reklamy a leták využijte k její propagaci.
Nezapomeňte - co, kdy, kde? Leták musí zaujmout natolik, aby ti, kdo si leták přečtou, dostali chuť věnovat vám svůj čas a na akci přišli!
Práci vytvořte v Zoner Callistu a soubor následně exportujte jako JPEG nebo BMP. - Tvorba zvukové reklamy:
Rozdělte se do skupinek max. po třech žácích tak, aby se vám dobře pracovalo. Vaším dalším tématem pro zpracování je zvuková reklama. Dohodněte se na jejím tématu. K natočení zvukové reklamy je třeba i scénář. Najděte si na internetu informace o tvorbě a obsahu scénáře, získané znalosti uložte pro případ budoucí potřeby do souboru tvorbascenare.doc. Vypracujte svůj vlastní scénář pro zvukovou reklamu a uložte jej jako scenar.doc. Připravený projekt poctivě nacvičte a zkuste pomocí programu Audacity nahrát do počítače, exportujte jej ve formátu MP3. - Tvorba hodnotící tabulky:
Podle vzoru vytvořte v Excelu hodnotící tabulku a uložte ji jako hodnoceni.xls. List, na kterém bude tabulka, nazvěte Zvuková reklama. Postupně si všechny zvukové reklamy pusťte a ohodnoťte je bodovou stupnicí 1-5 (čím vyšší počet bodů, tím povedenější reklama). Pomocí Vložení funkce sečtěte všechny body a poté je sestupně seřaďte, tím zjistíte, která reklama se nejvíc líbila. - Tvorba animované reklamy:
Rozpusťte skupinky, teď budete pracovat každý sám. Vaším dalším tématem je animovaná reklama. Zvolte si nějaké téma, pokud nepotřebujete psát scénář, nemusíte, a pusťte se v Zoner GIF Animatoru do kreslení animované reklamy. Hotové animované reklamy uložte jako nazevreklamy.gif a odprezentujte. Pokud jste soutěživí, vytvořte podobnou tabulku jako byla pro zvukovou reklamu a vyhlaste soutěž o nejlepší animovanou reklamu. - Tvorba videoreklamy:
Zvolte si téma reklamy. V textovém editoru napište scénář a uložte jej pod názvem "videoreklama.doc". Projekt nafilmujte a uložte pod názvem "tema reklamy.mpg". Vámi natočený záznam pečlivě sestříhejte, doplňte titulky a vhodnými přechody, popř. podbarvěte hudbou. POZOR na autorský zákon! Předveďte své dílo spolužákům.
Popis projektu pro učitele
Věková skupina:
II. stupeň (8. nebo 9. ročník), úroveň 1 až 4
Cíle projektu:
Pro učitele:
Reklamy jsou vybírány a zpracovávány podle rutinních kritérií:
- jednoduchost
- příběhovost
- musí zaujmout a být lehce zapamatovatelné
- nabízený produkt je spojován s obecně platnou hodnotou nebo pozitivně vnímaným životním stylem
- argumentace kvalitou produktu bývá neurčitá
Poznat mechanismus fungování těchto obsahů je významnou součástí mediální gramotnosti žákovy osobnosti. Cílem je, aby žáci nebyli jen pasivními příjemci, nabízené obsahy si nejen vybírali a dále s nimi pracovali (mediální sdělení jsou obsahem dalších hovorů, vytváření vlastních postojů…).
Pro žáky:
- vznik obrazového sdělení
- získání povědomí o tvorbě reklam a o jejich možnosti zkreslit informace za účelem prodeje výrobku
- seznámení s aktivním využitím multimediální techniky
- zdokonalení v týmové práci (zodpovědné splnění úkolu, přesnost, vzájemnou komunikaci a organizaci práce)
- zdokonalení v prezentaci (" má-li mít člověk úspěch, nestačí, že vytvoří dokonalé dílo, ale musí ho umět i prodat")
Vzdělávací oblasti:
- Informační a komunikační technologie
- Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura
- Člověk a jeho svět
- Umění a kultura - Výtvarná výchova
- atd. (dle výběru přípravy)
Průřezová témata:
- Osobnostní a sociální výchova
- Osobnostní rozvoj
- Seberegulace a sebeorganizace
- Kreativita
- Sociální rozvoj
- Komunikace
- Kooperace
- Mediální výchova
- Tvorba mediálního sdělení
- Práce v realizačním týmu.
- Osobnostní rozvoj
Potřebné vstupní vědomosti:
Ovládání PC a správa souborů
- základní ovládací prvky OS
- práce se soubory a složkami, struktura složek
Práce s textem
- zásady správného psaní
- formátování písma
- formátování odstavce
- jednoduché úpravy (kopírování, přesun, mazání)
- tisk, nastavení stránky
- práce s tabulátory
- odrážky a číslování
- sloupce
- ohraničení a stínování
Tvorba prezentací
- vytvoření prezentace s pomocí šablony popř. bez ní,
- vkládání obrázků,
- formát textu,
- používání efektů,
Grafika
- formáty grafických souborů,
- práce s vektorovým grafickým editorem - základní nástroje:
- grafické objekty - kreslení, nastavení vlastností a barvy obrysů a výplně,
- text - vkládání, úpravy,
Práce s tabulkami (MS Excel)
- formát buněk - jednoduché formátování,
- práce s relativní adresou buňky,
- tvorba jednoduchých vzorců,
- funkce Součet,
- tvorba jednoduché tabulky,
Cílové zručnosti:
Grafika
- animace
Práce s tabulkami (MS Excel)
- práce s listy,
- práce s řádky a sloupci,
- jednoduchá práce s databází,
Práce s multimédii
- možnosti formátů multimediálních dat
- vytváření vlastních multimediálních dat a jejich uložení
- úprava videa, komprimace obrazu, zvuku
Potřebný hardware:
- počítač (alespoň Celeron 1,2 GHz, 256 MB RAM, W98SE)
- videokamera (v našem případě jsme používali SONY DCR-TRV355E)
- mikrofon a reproduktory
- CD-RW mechanika - v případě vypalování CD
- dataprojektor - pro závěrečnou prezentaci
Doporučený software:
- textový editor (např. MS Word)
- nástroj pro tvorbu prezentací (např. PowerPoint)
- vektorový grafický editor (např. Zoner Callisto 5)
- program pro záznam zvuku do počítače (např. Audacity)
- tabulkový kalkulátor (např. Excel)
- animační program (např. Zoner GIF Animátor 5)
- nástroj pro práci s videem (např. Pinnacle Studio 9, VirtualDub CZ)
- (samozřejmě lze použít i jakoukoli jinou alternativu)
Návody na vedení úlohy:
Postup práce:
- Seznámení s časovou dotací práce
- Zahájení práce a postupné plnění následujících bodů.
- Tvorba textového dokumentu na téma reklama (1 - 2 hodiny)
- Tvorba prezentace na téma reklama (1 - 2 hodiny)
- Tvorba reklamního letáku ( 2 hodiny)
- Tvorba zvukové reklamy
- 1 hodina - Volba tématu, rozdělení do skupin, promyšlení práce, seznámení s technikou
- 2 - 3 hodiny - Vypracování scénáře, namluvení popř. sestříhání záznamu
- Tvorba hodnotící tabulky a následné hodnocení (1- 2 hodiny)
- Tvorba animované reklamy (4 - 5 hodin)
- 1 hodina
Volba tématu, promyšlení práce, - 2 - 3 hodiny
nakreslení animace a její doladění - 1 hodina
společná prezentace
- 1 hodina
- Tvorba videoreklamy (5 - 6 hodin):
- 1 hodina
Volba tématu, rozdělení do skupin, promyšlení práce, seznámení s technikou - 2 - 3 hodiny
Vypracování scénáře, natočení a sestříhání reklamy - 1 hodina
Závěrečné doladění - 1 hodina
Prezentace a hodnocení (Možný je i skupinový rozbor dílčích problémů, které bylo nutno řešit a odstranit během práce, na něž je vhodné upozornit, aby se jich v budoucnu žáci nebo ostatní skupiny vyvarovali.) - Vypálení projektového CD žákům na památku (na zvážení učitele)
- 1 hodina
Doporučení
Pokud by vyučující chtěl práci žáků prezentovat, nezapomenout na povolení zákonných zástupců žáků vystupujících ve filmu (na fotkách).
Př.:
-------------------------------
datum
Vážení rodiče,
Vaše děti pracují na projektu ("Reklama"), v němž hrají. Žádám o povolení zveřejnění filmu v rámci prezentace tohoto projektu.
Děkuji
podpis vyučujícího
Jméno žáka (žákyně):
Podpis zákonného zástupce:
---------------------------------
Možnosti vyhodnocení projektu
Hlavním kritériem hodnocení je splnění všech zadaných podmínek, preciznost jejich vyhotovení.
Příklad další metodiky - projekt Reportáž:
Zadání projektu pro žáky
Název projektu:
Reportáž
Zadání a motivace:
Každý den se v televizi setkáte s blokem reportáží, zpravidla v Televizních novinách. Reportáž samotnou už natočit umíte, dnes si vyzkoušejte jejich vysílání, připravte si i scénář, kterým vyplníte čas mezi jednotlivými reportážemi.
Dílčí úkoly:
Rozdělte se do skupinek - max. 4 žáci.
Zvolte si téma svých reportáží.
V textovém editoru napište otázky, které budete pokládat dotazovaným a uložte je pod názvem "otazky.doc".
Projekty nafilmujte a uložte pod tematickým názvem "tema.mpg" (Př. pokud budete natáčet reportáž na téma nejprodávanějších CD (top 10), pak projekt bude uložen jako "CDtop10.mpg").
Natočený materiál pečlivě sestříhejte, doplňte titulky a vhodnými přechody, popř. podbarvěte hudbou - POZOR na autorský zákon!
Připravte si krátký scénář, ve kterém zvolíte pořadí reportáží, každou reportáž vhodně uvedete případně i okomentujete. Co bude třeba, dotočte. Je už jen na Vás, zda budete jednotlivé reportáže pouštět za sebou nebo z nich utvoříte jeden celistvý film.
Předveďte své dílo spolužákům.
Popis projektu pro učitele
Věková skupina:
II. stupeň (8. nebo 9. ročník), úroveň 1 až 3
Cíle projektu:
Pro učitele:
I reportáž může být natočena tak, aby zkreslila objektivní data, zmanipulovala veřejnost, přestože je natáčena na základě přímého styku s respondentem. Žák by si měl uvědomit, že ne vše, co nám média prezentují, je nutně informace pravdivá…
definice reportáže:
Autor s dokumentární přesností informuje čtenáře o zajímavých místech a lidech - to však na základě přímého styku s nimi.
Jaká by měla být reportáž?
Následující text je z dokumentu "Projekt zpravodajství České televize", autorem je Ing. Zbyněk Honys, cituji:
"Reportáže musejí vznikat na principu jednoduchosti, přímočarosti a odstupu bez ohledu na komplikovanost tématu a musejí být srozumitelné. Pokud se redaktor rozhodne zpracovat danou problematiku, je nepřípustné, aby v jedné reportáži rozebíral dvě či více různých témat, přičemž by nebylo v dané reportáži jednoduché určit, jakým konkrétním problémem se zabývá. Reportáž musí poskytnout vyvážený prostor všem aktérům, účastníkům, stranám apod., zachovávat náležitý odstup a nesmí být výkladem události. Nestranní odborníci, vystupující v reportáži, nesmí být využíváni k přechylování reportáže směrem k jednomu názoru nebo výslednému vyznění. Je nutné vždy pečlivě zvážit dopad vedlejších efektů vyvolaných např. využíváním archivních či jiných záběrů nebo komentářů nesouvisejících přímo s problémem nebo vyvolávajících zavádějící výklady a asociace. Reportáže se musí vyhnout záběrům a komentářům odkazujícím nevhodným způsobem k jiným podobným kauzám, využívání grafických a hudebních motivů, které vyvolávají jedním směrem orientovaný psychologický tlak na diváka apod. Zpravodajství a aktuální publicistika nemá atributy umělecké a tedy autorské publicistiky a dokumentaristiky. Tímto není dotčena samostatnost redaktora při výběru a zpracování témat."
Pro žáky:
získání povědomí o tvorbě reportáže a o možnosti změnit vnímání situace divákem v návaznosti na použitých výrazových prostředcích, způsobu vedení reportáže apod.
seznámení s aktivním využitím multimediální techniky
vznik obrazového sdělení
zdokonalení v týmové práci (zodpovědné splnění úkolu, přesnost, vzájemná komunikace a organizace práce)
zdokonalení v prezentaci ("má-li mít člověk úspěch, nestačí, že vytvoří dokonalé dílo, ale musí ho umět i prodat")
Následující části vedení projektu jsou obdobné jako u projektu předchozího (Reklama), pokládám tedy za neúčelné je znovu opakovat… (Mezipředmětové vztahy, Potřebné vstupní vědomosti, Cílové zručnosti, Potřebný hardware, Doporučený software, Návody na vedení úlohy, Postup práce, Možnosti vyhodnocení projektu)
aKolektiv: Tvořivá informatika s Baltíkem. Soubor metodických materiálů dostupných na internetu: http://www.ict-edu.cz
bOsvaldová B., Halada J. a kolektiv:, Encyklopedie praktické žurnalistiky, Libri, Praha 1999
cKolektiv: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VUP, Praha 2004.
Jiří Štěpán
0 komentářů:
Okomentovat