Před více než rokem jsme rozebírali nedostatky jednotlivých zkoušek Maturity nanečisto 2006. Kritika byla poměrně ostrá ve většině proběhlých zkoušek. Letošní test i praktická úloha volitelné zkoušky Maturity nanečisto 2007 z informačně technologického základu ale předčil veškerá očekávání. Jediné možné doporučení je: zrušte realizační tým!
Loňská kritika Jiřího Fogla testu z informačně technologického základu Maturity nanečisto 2006 vycházela z pohledu podnikatele v oboru informačních technologií, který provozuje online služby a vývoj online informačních systémů. K většině otázek z testu měl připomínky k formulaci, nejednoznačnosti odpovědí a především k smysluplnosti podobných otázek. Letošní test i praktická úloha volitelné zkoušky Maturity nanečisto 2007 z informačně technologického základu (ITZ) jsou opět nekvalitně připravené a na první pohled vzbuzují otázku, jak je možné, že tolik chyb projde interní oponenturou Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Podívejme se na letošní didaktický test z ITZ, který obsahuje 17 úloh, žlutě jsou vyznačeny správné odpovědi podle CERMAT.
Úloha 1 - 2 b.
K čemu zejména slouží metainformace?
A) k uchovávání informací ve formě metadisků
B) k rychlé orientaci a k popisu struktury informací
C) k rychlému přenosu velkého množství informací
D) ke zvyšování úložné kapacity při ukládání informací
Metainformace je podle publikace Miroslava Resslera Informační věda a knihovnictví: Výkladový slovník české terminologie z oblasti informační vědy a knihovnictví. definována takto: Informace, která je v transformačním vztahu k jiné informaci. Metainformace je nástrojem popisu vztažné informace. Slouží jako prostředek vybavení obsahu popisované informace ve vyhledávacích systémech.
O správnosti tvrzení, že metainformace slouží zejména k popisu struktury informací, tedy můžeme pochybovat. Obsah informace je něco jiného než struktura informace. Formulace k rychlé orientaci také není příliš vhodná. V ICT se používá spíše termín metadata…
Úloha 2 - 2 b.
Která odpověď obsahuje pouze kritéria, sloužící skutečně k posuzování kvality informačního zdroje?
A) odbornost autora, datování informací, jazyková úroveň
B) odbornost autora, množství informací, jazyková úroveň
C) grafická úroveň, množství informací, jazyková úroveň
D) množství informací, jazyková úroveň, cizojazyčné resumé
Výběr možných odpovědí je poněkud sporný, například znám řadu kvalitních informačních zdrojů s nízkou jazykovou úrovní a v řadě případů mě datování vůbec nezajímá. Ale nebudu moc rýpat…
Úloha 3 - 1 b.
Co je to ASCII tabulka?
A) pomocná tabulka pro šifrování textů s vysokým stupněm bezpečnosti pro posílání po internetu
B) tabulka, která definuje kódy pro znaky latinské abecedy a jiné znaky používané v informatice
C) tabulka znaků používající čtyřbitový kód
D) tabulka pro převod z desítkové soustavy do dvojkové
Zde je sporné použití termínu latinská abeceda, zajímavý je výklad tohoto termínu na Wikipedii, výše zmíněný výkladový slovník používá termín mezinárodní latinská abeceda, ale rozhodující je, že ASCII je zkratka pro American Standard Code for Information Interchange, tedy americký standardní kód pro výměnu informací a jde o kódovou tabulku, která definuje znaky anglické abecedy a jiné znaky používané v informatice (citace z Wikipedie). Podívejte se pro srovnání i do slovníku na serveru Živě, a pro naprosté zmatení pojmů doporučuji ČSN ISO/IEC 6937:1998 Informační technologie. Kódovaný soubor grafických znaků pro přenos textu. Latinská abeceda. Hezký výčet latinské abecedy pak naleznete v dokumentu Standard ISVS pro národní prostředí 004/02.06 v Tabulce 6.
Úloha 4 - 2 b.
Jak se zapíše číslo 485, zapsané v desítkové soustavě, v soustavě dvojkové?
A) 100100011
B) 11A1B111
C) 110110101
D) 111100101
Zde mám stejnou připomínku jako loni. Je tato úloha skutečně vhodné do maturitního testu za dva body, když jde o učivo ze základky?
Úloha 5 - 2 b.
Která charakteristika programu označeného Shareware je pravdivá?
A) Autorsky chráněný program. Každý má možnost ho zdarma vyzkoušet, zda mu vyhovuje, nebo ne. Pokud ho ale nadále používá, je povinen se řídit podle autorovy licence.
B) Autorsky nechráněný program, jehož šíření i používání je zdarma.
C) Autorsky nechráněný program, určený jen pro nekomerční (domácí) použití, v komerční sféře nelze použít.
D) Autorsky chráněný program, jehož šíření i používání je obvykle zdarma.
Shareware se s velkým počátečním písmenem nepíše a četl jsem řadu názorů, že všechny programy jsou dle našeho autorského zákona autorsky chráněné, ale budiž… Navíc neexistuje žádná přesná definice shareware.
Úloha 6 - 1 b.
Co ochrání uživatele proti ztrátě dat při havárii počítače?
A) pravidelné zálohování dat
B) pravidelná aktualizace operačního systému
C) pravidelně používaná brána Firewall
D) pravidelně aktualizovaný antivirový program
… ale ne absolutně.
Úloha 7 - 1 b.
Co slouží ke sledování a blokování nebezpečné komunikace přes síťová rozhraní?
A) antivirový program
B) funkce sledování systému
C) firewall
D) antispamový program
Opravdu jen firewall?
Úloha 8 - 2 b.
Jaký převod provádí DNS server?
A) IP adresu na URL adresu
B) domény z jedné úrovně do jiné úrovně
C) URL na doménové jméno
D) doménové jméno na IP adresu
Úloha 9 - 1 b.
Na které zadání najde vyhledávač nejméně odkazů?
A) Jan Amos Komenský
B) „Jan Amos Komenský“
C) Jan „Amos Komenský“
D) „Jan Amos“ Komenský
Nikde není psáno, že se fráze se vyhledávači zadává výhradně těmito uvozovkami, někde je třeba zadat ". A nikde není psáno, že vyhledávač vůbec musí vyhledávání frází podporovat! Ale to už možná přeháním…
Úloha 10 - 1 b.
Jaký způsob by se v textu nikdy neměl použít pro vyznačení?
A) jiná barva písma
B) tučné písmo
C) kurzíva
D) jiný typ písma (font)
Opravdu nikdy?! Proč?
Úloha 11 - 1 b.
Co je to schránka (anglicky clipboard)?
A) část operační paměti, kde se uchovávají informace i po vypnutí počítače
B) část pevného disku, která slouží k vyměňování informací mezi jednotlivými aplikacemi
C) část operační paměti, která slouží k vyměňování informací mezi jednotlivými uživateli
D) část operační paměti, která slouží k vyměňování informací mezi jednotlivými aplikacemi
Odpověď D) platí jen v případě, že je schránka implementována v operačním systému, případně v balíku spolupracujících aplikací. Například v operačním systému MS-DOS schránka není a schránku měly implementovány jednotlivé aplikace, jako třeba třeba textové procesory, kde se mohly přenášet části textu nejprve v rámci jednoho dokumentu, později i mezi dokumenty, ale ne vždy mezi aplikacemi. A v obecné rovině nevidím důvod, abych nemohl mít schránku naprogramovanou jako místo na disku…
Úloha 12 - 2 b.
Proč se nedá naprostá většina obrázků dostupných na webových stránkách použít pro kvalitní tisk?
A) Mají malé rozlišení a vysokou kompresi.
B) Mají velké rozlišení a nízkou kompresi.
C) Mají malé rozlišení a nízkou kompresi.
D) Mají velké rozlišení a vysokou kompresi.
Naprostá většina obrázků má malé rozlišení, ale opravdu má vysokou kompresi?!
Úloha 13 - 1 b.
Jakou výslednou barvu dostaneme, když smícháme stejné množství všech základních barev v prostoru RGB?
A) purpurovou
B) azurovou
C) bílou
D) černou
Můžeme dostat C i D a nebo také ne. Tahle testová otázka je skutečně perla.
Úloha 14 - 1 b.
Které tvrzení o formátu JPEG je pravdivé?
A) Nehodí se k ukládání fotografií.
B) Není komprimovaný.
C) Používá bezztrátovou kompresi.
D) Používá 16 777 216 barev a více.
Není pravdivé žádné!
Úloha 15 - 1 b.
Co je distribuovaná databáze?
A) každá databáze, ke které přistupuje více uživatelů
B) každá databáze, která poskytuje data v síti
C) databáze, která má svá data umístěna na různých serverech sítě
D) databáze je uložena na jednom serveru a při dotazu jsou přenášena jen ta data, která splňují podmínky dotazu
To by snad na úvod stačilo, doporučuji ještě komentář Maturitou nanečisto 2007 postiženého žáka s podtitulkem Informačně technologický základ, moje oblíbené téma…
Pokračování příště.
Jan Wagner

Jan Wagner: Parodie na maturitu 2007: ITZ
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat