První Parkinsonův zákon říká: „Počet úředníků naprosto nesouvisí s množstvím práce a zákonitě neustále roste.“ Práce odboru SIPVZ se díky změnám ve způsobu přidělování dotací jednoznačně zjednodušuje. Zpracování projektů je díky online zpracování opět snazší. Počet racovníků odboru SIPVZ, kteří řeší problematiku projektů PI-PIII, stoupl během dvou let ze čtyř na devět.
Karel Hepner v perexu více než rok starého článku Tisíc úředníků v Karmelitské píše: „Ministerstvo školství asi nikdy nebylo vzorem fungující státní správy. Zdá se však, že sestupný trend nastartovaný bývalým ministrem Zemanem hodlá ministryně Buzková důsledně dotáhnout do konce. Jedná se o učebnicový příklad úřadu, který po ztrátě tří čtvrtin svých kompetencí má vbrzku zvýšit početní stav úředníků na 140% stavu před reformou veřejné správy. A že se ti úředníci činí! “ Poslední organizační a personální změny v odboru SIPVZ stav ministerstva jen ilustrují. Jestliže před několika měsíci pracovníci odboru SIPVZ prohlašovali, že jeho činnost skončí koncem roku 2006, opak bude zřejmě pravdou. A pokud se zdálo, že objem práce díky normativním dotacím na žáka a dalším změnám klesne, šlo evidentně o klam. Počet pracovníků odboru SIPVZ, kteří řeší problematiku tří projektů SIPVZ PI - Informační gramotnost, PII - Výukový SW a informační zdroje a PIII - Infrastruktura, stoupl během dvou let ze čtyř na devět. Zkreslení je sice možné díky částečným úvazkům, ale přesto máte někdo dojem, že objem práce odboru tak výrazně vzrostl?
Pokud opomineme redukci ekonomické části odboru, důležité je, že odbor SIPVZ převzal některé činnosti zajišťované dosud sekcí správy úřadu MŠMT a vzniklo v něm oddělení Systémy a standardy. To vede „veterán“ SIPVZ Miroslav Blažek, stále ještě zajišťující PIII. Jsou tu nyní nově pracovníci pro správu aplikací, koordinaci firem, obnovu hardwaru a softwaru, je tu i webmaster MŠMT a „styčný důstojník“ pro Portál veřejné správy. V dalším oddělení Projekty a metodiky šéfuje osmi pracovníkům Radek Maca a zde reorganizace odboru SIPVZ opustila tradiční členění na PI-PIV a člení se nyní nově na Standard ICT služeb, kam patří původní PI a PIII a také „polovina“ PII - Výukový SW a informační zdroje, a na Nadstandard ICT služeb. Ten tvoří Projekty škol SIPVZ a Soutěže a konference.
Před dvěma lety vrchnímu řediteli Fránkovi stačili tři ředitelé projektů PI až PIII, před rokem a půl vrchnímu řediteli Svobodovi stačili pánové Hausner, Siňor, Šubrt a Blažek. Ředitel Fránek sice ještě zaměstnával kromě interních ředitelů (jistě si pamatujete na tvůrce softwarového balíčku z roku 2001 Petra Korduleho) také externisty Jakuba Rainische (to je ten, který kromě jiného prošustroval 470 milionů od Českého mobilu) a populárního indošího klauna Jiřího Chvojku, ale to byly jiné časy.
Ale konkrétně k dnešní činnosti odboru SIPVZ: připomeňme, že odbor si umí přidělávat práci velmi efektivně, školy si jistě vzpomenou na nesmyslnost žádostí o normativní nárokové dotace na ICT standard v letošním roce. Vloni se tyto normativní dotace na žáka počítaly pro školy rovnou z dat ÚIV, letos musely školy žádat s asistencí zřizovatelů na krajských úřadech. Chybovost žádostí byla děsivá a řadu především nejmenších škol odradily podmínky natolik, že si o normativní dotaci nepožádaly. Metodiky provázela řada nejasností a pochybení, které se částečně napravily až v květnu novou vlnou dotačních titulů.
Vraťme se k původnímu členění. PI - Informační gramotnost v části Z a základních školeních P již končí a je v rukou školících středisek, tvorbu volitelných modulů odbor SIPVZ jen organizuje, tvoří je externí subjekty dle na serveru e-gram nenalezitelné metodiky. Odbor SIPVZ v PI zatím nenalezl žádné mechanismy na zpětnou vazbu: o hodnocení kvality školení, lektorů a školících středisek nenajdeme nikde ani zmínku.
V rámci PII - Výukový SW a informační zdroje výrazně poklesl počet nově evaluovaných titulů, většina jich prošla evaluací v roce 2003, kdy školy dostaly první normativní dotace na nákup výukového SW. V loňském roce se evaluovalo jen pár titulů, protože dotace prostě nebyly. Nový evaluační web je zatím jen nejasným pokusem bez zřetelného smyslu. Projekty SIPVZ jsou nárazovou akcí na jaře běžného roku, hodnocení žádostí je otázkou komisí složených z externistů a letos odbor použil již třetí od základu odlišnou verzi on-line aplikace pro evidenci projektů, která neobsahuje stále data z předchozích let. Metodika se změnila jen minimálně a změny vygenerovaly jen pár chyb, v dalších letech je třeba posílit zpětnou vazbu. Informačním centrům chybí prakticky jakákoli metodická podpora, v novém již tři měsíce běžícím redakčním systému e-gram jsou na okraji zájmu. Připomeňme, že odboru SIPVZ ubyla náročná příprava školského portálu, který převzal několikahlavý tým na ÚIV. Odbor pracuje již téměř rok na novém redakčním systému, po téměř čtvrtroce jeho provozu se ukazuje jako největší nedostatek stejně jako u předchozího vlastní redakční práce.
Projekt PIII v původní podobě končí, nahrazují ho opět nárokové normativní dotace na žáka. Jediným problémem bude definice standardů vyžadovaných po školách jako výstup dotací SIPVZ. PIV – Koordinační centrum se realizovalo jen formálně, odbor SIPVZ pro školy nezorganizoval prakticky žádné akce, kromě nepřesvědčivých přehlídek projektů SIPVZ na jaře 2005. Školení k dotacím v roce 2005 a k ukončení dodávek ACOL zorganizovala pro zelené školy ve vlastní režii Unie CZESHA, školení pro červené školy pak ve spěchu za pět minut dvanáct Jednota školských informatiků. Participace na dalších akcích byla jen okrajová: pár prezentací o činnosti a plánech odboru SIPVZ je možné považovat jen za splnění základní povinnosti.
Jsme v polovině kalendářního roku a je za námi už téměř 60 procent doby výuky a skutečné doby fungování většiny škol. Jak hodnotíte dosavadní letošní práci odboru SIPVZ vy?
redakce
0 komentářů:
Okomentovat