Dvoudenní pracovní jednání zástupců pilotních škol, VÚP, MŠMT a ČŠI proběhlo ve dnech 6. – 7. června 2005 v Čelákovicích. Pořadatelem byl Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP). Toto pracovní jednání bylo součástí projektu Pilot Z (Pilotní ověřování ŠVP na 2. stupni vybraných základních škol) spolufinancovaného z prostředků ESF.
Tato akce se stala především bilančním setkáním všech, kteří po celý školní rok 2004/2005 sbírali zkušenosti s výukou podle školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ředitel VÚP PhDr. Jaroslav Jeřábek poděkoval zástupcům všech 16 pilotních škol za spolupráci a současně je požádal, aby nepodporovali pouze své ŠVP, ale především hlavní myšlenku celé kurikulární reformy. Zdůraznil, že změna ve vzdělávání je velmi dlouhodobý proces, jehož výsledky budou patrné až za několik let.
V úvodu vystoupil také PaedDr. Karel Tomek, ředitel odboru základního školství MŠMT. Uvedl, že již před deseti lety si odborníci uvědomovali potřebu zásadně změnit principy a způsob vzdělávání. V rámci kurikulární reformy byl postupně vytvořen Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), který považuje za velmi kvalitní, a pokud budou všichni zúčastnění v nastolených změnách pokračovat se stejnou energií, musí být dosaženo úspěchu.
Po úvodních slovech proběhlo stručné vyhodnocení prvního roku realizace jednotlivých aktivit společného projektu Pilot Z a poté následovaly dvacetiminutové prezentace pilotních škol. Tyto prezentace byly zaměřeny na výměnu zkušeností, zajímavostí a inspirativních nápadů z prvního roku ověřování výuky podle ŠVP na těchto školách. I přes všechna úskalí, která z realizace projektu vyplynula, ředitelé pilotních škol ve svých vystoupeních vystihli pozitiva a možnosti, které projekt jednotlivým školám přinesl.
Prezentace zástupců pilotních škol, kromě jednoznačných pozitiv, ukázaly, že školy musí řešit velmi podobné problémy, které se při výuce podle ŠVP objevují.
Ředitelé se shodli, že učivo již není cílem, ale prostředkem k dosažení očekávaných výstupů a tím i k rozvíjení klíčových kompetencí. Výuka by proto měla být zaměřena především na objevování poznatků a získávání zkušeností. Zatímco dříve se pozornost učitelů soustřeďovala především na učivo, které měli probrat, dnes musí zejména zvažovat, jakých výstupů chtějí u žáků dosáhnout, a pak teprve s přihlédnutím ke zvoleným výstupům vybírat učivo a vhodné strategie a metody.
Zejména novým metodám je však třeba učitele teprve naučit, a to nejlépe tak, že školením projde celý pedagogický sbor. Samostatné vzdělávání jednotlivých učitelů je totiž příliš roztříštěné a navíc jejich snahy poté často narážejí na nepochopení kolegů. Za neméně důležitou při výuce podle vlastních ŠVP považují zástupci pilotních škol schopnost týmové spolupráce mezi učiteli a dobrou komunikaci jak mezi učiteli a řediteli, tak mezi řediteli škol navzájem.
Někteří ředitelé upozornili na problémy se slovním hodnocením: pokud má být takové hodnocení opravdu kvalitní, je obvykle časově náročné a při velkém počtu žáků je velmi těžké je zvládnout.
Aktuálním tématem byla také prevence proti šikaně. Školy ji často řeší vytvářením celoškolních projektů, které spojují žáky různých věkových skupin.
Ve vystoupení ředitelů byly prezentovány různorodé formy a metody výchovy a vzdělávání, které pomáhají rozvíjet klíčové kompetence žáků. Jsou to například každodenní komunitní kruhy, kde si žáci sdělují novinky a zajímavé události, projektové či dovednostní vyučování, terénní praktika a výjezdy do přírody, provoz center pro mládež v sídlištních lokalitách, zavedení sebehodnocení žáků a vytváření portfolií či maximální propojenost školy se životem v obci.
Jednotliví ředitelé se shodli i v názoru, že učitelé ve školách mají hodně dobrých nápadů, které lze nyní díky ŠVP realizovat. Posteskli si ale, že někteří učitelé stále nejsou ochotni pracovat jinak, a že naopak práce těch dobrých je finančně i společensky nedoceněna.
Zástupci pilotních škol chápou kurikulární reformu jako dlouhodobý proces, jehož výsledky budou viditelné nejdříve za několik let. Mnozí z nich proto ocenili spolupráci s VÚP, díky níž mají zpětnou vazbu při tvorbě ŠVP a výuce podle něj. Jeden z ředitelů se však zamyslel i nad tím, jak těžkou pozici budou mít všechny ostatní školy, které musí podle svého ŠVP učit od září 2007 a takovou zpětnou vazbu mít nebudou.
Kromě prezentací pilotních škol vystoupili vedoucí pracovních skupin zabývajících se problematikou klíčových kompetencí, autoevaluace, ICT (informační a komunikační technologie) a cizích jazyků. Právě dvě posledně jmenované skupiny na jaře tohoto roku zorganizovaly na pilotních školách dotazníková šetření, jejichž účelem bylo zachytit situaci ve výuce ve školním roce 2003/2004 a ve školním roce 2004/2005, kdy došlo k navýšení hodinové dotace pro cizí jazyk i pro ICT.
Všechny pracovní skupiny společně s garanty jednotlivých pilotních škol měly za úkol vytipovat na těchto školách příklady dobré praxe, které budou v příštím školním roce předmětem sledování. Tyto příklady, včetně způsobů motivace žáků a učitelů, budou poté zanalyzovány a stanou se základem pro tzv. Příručku příkladů dobré praxe, kterou vydá VÚP díky prostředkům ESF. V této příručce budou moci ostatní školy najít inspiraci pro vlastní aktivity.
Část jednání byla věnována problematice evaluace. RNDr. Jana Straková představila způsob profesního hodnocení učitelů na Mezinárodní škole v Praze Nebušicích. Tamní učitelé dostali v rámci experimentu za úkol stanovit si nejdříve cíle výuky a způsob, jak budou u žáků dosažení těchto cílů ověřovat. Teprve od těchto bodů se odvíjejí použité metody i celá struktura výuky, která se tak stává cílenější a efektivnější.
Dále vystoupila RNDr. Pavla Polechová z ústředí České školní inspekce (ČŠI), která představila nový systém hodnotících kritérií, jímž se ČŠI připravuje na kurikulární reformu a s ní spojenou změnu inspekční činnosti. Vstřícný způsob, jakým se tento kontrolní orgán staví k reformě vzdělávání, ocenili především zástupci pilotních škol.
Setkání zástupců pilotních škol, VÚP, MŠMT a ČŠI uzavřelo školní rok, ve kterém pilotní školy ověřovaly výuku podle svých ŠVP. Výzkumný ústav pedagogický v Praze však již nyní plánuje další kroky, jak školám pomoci při tvorbě ŠVP i v jeho implementaci do praxe. V této souvislosti byl vytvořen Manuál pro tvorbu ŠVP a připravuje se ke spuštění metodický portál.
Další setkání zástupců pilotních škol a VÚP je připraveno na podzim 2005 a bude se zabývat otázkami evaluace a autoevaluace.
Veškeré informace zájemci najdou na webových stránkách www.vuppraha.cz.
dokument
0 komentářů:
Okomentovat