Jiří Sumbal: Výuka počítačové grafiky - školní rok se Zonerem

pátek 13. května 2005 ·

Možnosti využití grafických programů firmy Zoner na základní škole jak ve výuce informatiky, tak ve výuce ostatních předmětů i v provozu školy.

Cílem příspěvku je ukázat, jak lze grafický software využít ve výuce informatiky i ve výuce ostatních předmětů včetně přípravy na ni a v běžném provozu školy. V naší škole využíváme zejména grafické programy české firmy Zoner software, jmenovitě Zoner Callistob pro práci s vektorovou grafikou, Zoner Photo Studio (dříve Zoner Media Explorera) pro digitální fotografie a Zoner GIF Animator k výrobě animací. Kombinujeme je však i s dalším software, jako je prezentační program (součást většiny kancelářských balíků), kreslící grafické editory (např. Malování z Windows), programy pro střih videa a další.

Při práci se samozřejmě neobejdeme ani bez potřebného hardware. Kromě počítače to může být ještě digitální fotoaparát, skener, digitální videokamera, střihová karta a multimediální mobilní telefon s možností komunikace s počítačem. Bylo by možné využít případně i další mobilní komunikační zařízení, vše záleží na možnostech školy. V případě, že některé z přístrojů nevlastní škola, je možné využít i techniky samotných žáků. V mnoha případech jde, alespoň co se týká mobilních telefonů, konečně o jejich smysluplné použití ve škole. :-)

Ukazuje se, že se zde často stírá hranice mezi pouhou počítačovou grafikou a mezi prací s multimédii. Dá se říci, že grafika se stává jakousi podmnožinou komplexní multimediální výuky.

Tento příspěvek vychází ze situace na základní škole, ale domnívám se, že mnohé z toho, co zde bude řečeno, je možné s případnými úpravami použít i ve škole střední.

Počítačová grafika ve výuce informatiky

Jak zařadit počítačovou grafiku do výuky informatiky a výpočetní techniky?

Po stránce organizační jsme si vyzkoušeli jak výuku počítačové grafiky jako samostatného předmětu pod vedením učitele - výtvarníka, tak její včlenění do běžné informatiky. Z de se nám nejvíce osvědčila projektová forma výuky, protože je bližší skutečné praxi a zapadá i do koncepce nových vzdělávacích programů.

Nabízí se zde možnost využití zvýšené motivace dětí, které tuto oblast informatiky více než jiné chápou jako ryze praktickou, která jim umožní např. lépe využít možností svých soukromých digitálních fotoaparátů, kamer a multimediálních mobilních telefonů. Je však na učiteli, aby zachoval potřebnou vyváženost mezi praktickou výukou konkrétních funkcí konkrétních programů a získáním obecné schopnosti využít určité typické postupy.

V ideálním případě by bylo možné zde probrat a naučit se základní principy a zbytek nechat na konkrétní využití v ostatních předmětech - viz dále.

Jestliže chceme chápat informatiku nejen jako výuku používání počítače, ale také jako předmět o práci s informacemi, je možné se zde "svézt na vlně popularity digitální fotografie" a využít některé funkce grafických programů právě k zadávání, třídění, vyhledávání a využití informací. Konkrétně u programu Zoner Photo Studio jde o práci s EXIF v digitální fotografii, přidávání klíčových slov k fotografiím a jejich vyhledávání na základě těchto informací. Na internetu je zase možné vyhledávat grafické soubory na určité téma.

Na konferenci Počítač ve škole 2005 se seznámíme s následujícími projekty z hodin informatikyc:

  • Vernisáž - využití Zoner Photo Studia pro prezentaci obrázků nakreslených žáky.

  • Lyžařský kurz - zpracování fotografií z lyžařského výcviku, tvorba prezentace a plakátu zvoucího na ni.

  • Tablo - památka na školní docházku (prezentace deváťáků o své třídě obsahující fotografie i videoukázky).

  • Reklama - využití počítačové animace při tvorbě reklamního klipu.

Počítačová grafika ve výuce ostatních předmětů

Je-li škola vybavená pro práci s počítačovou grafikou, bylo by škoda tyto nástroje využívat pouze ve výuce informatiky. Naopak, stejně jako u žáků, také u učitelů je zde důležitým motivačním prvkem využitelnost i v soukromém životě (zejména fenomén digitální fotografie a digitálního videad) a nekladou proto odpor osvojování si nových technologií.

Jak tedy využít počítačovou grafiku při výuce nepočítačových předmětů?

  • na podporu výuky, tj. při přípravě učitele,

  • ve vlastní výuce,

  • v samostatné práci žáků související s výukou (referáty, seminární práce).

V rámci přípravy na výuku může učitel tvořit výukové materiály. Může jít o různé prezentace s využitím fotografií, o pracovní listy a schémata využívající jak fotografie, tak i vektorovou grafiku, případně o videa - buď samostatná nebo jako součást například prezentací. Jako vhodný software se nabízejí právě programy Zoner Photo Studio (případně Zoner Media Explorer), Zoner Callisto, Zoner GIF Animator.

V samotné výuce pak může pedagog své připravené materiály využít jako papírový výtisk rozdaný žákům nebo v elektronické podobě. Může využít počítačovou učebnu, kde žáci pracují s připravenými informacemi nebo vyhledávají a zpracovávají vlastní, může jít o "výpravu do terénu" - exkurzi či vycházku s cílem vyfotit či natočit objekty do výuky. Je možné použít odbornou učebnu s učitelským počítačem a projekčním zařízením. Lze se však ve výuce obejít i bez počítače a přesto připravené materiály v elektronické formě využít například převedením dokumentů do filmové podoby. Jednoduchým příkladem je možnost vypálení fotografií do formátu VideoCD a následné přehrání pomocí DVD přehrávače. S programem Zoner Photo Studio je tvorba VideoCD skutečně snadná.

Při prezentaci tohoto příspěvku na konferenci si ukážeme aplikaci počítačové grafiky v následujících předmětech:

  • Zeměpis:

    • využití slepých map v Zoner Callistu,

    • prezentace Typy krajiny,

    • seminární práce Českomoravská vrchovina (téma Regiony České republiky).

  • Přírodopis:

    • seminární práce Příroda v okolí mého bydliště.

  • Dějepis:

    • prezentace Historické stavby v našem městě.

  • Rodinná výchova:

    • Naše rodina (rodokmen).

  • Občanská výchova:

    • Místo podle mých představ - počítačová úprava fotografie vybraného místa v našem městě.

  • Výtvarná výchova:

    • ukázky prací žáků ZUŠ.

  • Fyzika:

    • animace Princip činnosti čtyřtaktního motoru.

Počítačová grafika v provozu školy - školní rok se Zonerem

V poslední části příspěvku si ukažme, že počítačovou grafiku nemusíme omezovat jen na oblast výuky. Naopak, může se stát naším věrným společníkem v životě školy během celého roku.

Ve vektorovém editoru Zoner Callisto si můžeme vytvořit logo školy stejně jako vizitku.

Před začátkem školního roku je třeba připravit školu. K tisku rozvrhů hodin a nejrůznějších cedulí je samozřejmě možné využít různé programy, jde-li nám i o jejich estetickou stránku, můžeme opět použít vektorový grafický editor.

Během školního roku je možné fotodokumentovat různé akce, pomocí Zoner Photo Studia fotografie upravit, vytisknout z nich plakáty, kalendáře, během chvilky je vyexportovat do HTML podoby a vystavit na WWW stránkách školy.

Za různé soutěže mohou žáci obdržet diplomy či účastnické listy vytvořené (jak jinak?) ve vektorovém grafickém editoru.

Doporučené odkazy

a SUMBAL, J. Využití digitální fotografie ve výuce - Zoner Media Explorer. Vyd. AutoCont On Line, a.s., 2004. 63 s. Dostupné na Internetu: http://www.indos.cz/skoleni/r.asp?r=125&db=777
b SUMBAL, J. Využití vektorové grafiky ve výuce - Zoner Callisto. Vyd. AutoCont On Line, a.s., 2004. 62 s.
c Metodické materiály projektu Tvořivá informatika s Baltíkem. Dostupné na Internetu: http://www.ict-edu.cz
d ŠTĚPÁN, J. Využití multimediální techniky při výuce na ZŠ. Sborník konference Počítač ve škole, Nové Město na Moravě, březen 2005

 Poznámka redakce: Prezentace tohoto příspěvku proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.



Jiří Sumbal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.