Podle výzkumné zprávy Britské vládní agentury pro komunikace a technologie ve vyučování (Becta), zveřejněné v minulém týdnu, mohou úspory ve školách využívajících Open Source software dosáhnout až 50 procent celkových nákladů na provoz (TCO). Výzkum proběhl na 15 školách využívajících Open Software a na 33 školách, které ho nepoužívají.
V posledních dnech vyvolala pozornost a diskusi v minulém týdnu zveřejněná výzkumná zpráva Britské vládní agentury pro komunikace a technologie ve vyučování (British Educational Communications and Technology Agency, Becta), kde jsou porovnávány celkové náklady na provoz (TCO) v 15 školách využívajících Open Source Software (OSS) a v 33 školách, které ho nepoužívají. Výzkumná zpráva (PDF, 704 kB), financovaná britským ministerstvem školství (DfES), uvádí, že při použití OSS se ušetří v případě středních škol (secondary, S) až 20 % a v případě základních škol (primary, P) dokonce až 50 % ročních nákladů na jeden počítač. Zajímavé je i zjištění, že náklady na hardware činí u škol jen 19 % celkových nákladů.
V tabulce vidíte náklady na jedno PC v jednotlivých školách využívajících OSS a průměrné hodnoty jednotlivých typů škol. Na první pohled je vidět značný rozptyl nákladů v jednotlivých školách, což spolu s malým počtem zkoumaných škol poněkud snižuje jednoznačnost výsledků. První informaci o výzkumu přinesl server ZDNet Australia, Becta výsledky výzkumu zveřejnila o tři dny později spolu s tiskovou zprávou, kde Owen Lynch, Chief Executive, Becta, kromě jiného uvedl, že použití OSS může nabídnout cenově výhodnou alternativu k proprietárnímu softwaru. Úspory se překvapivě neprojevily pouze v oblasti výdajů na software, ale také v nákladech na hardware (S: o 32 %, P: o 53 %!), na síťovou infrastrukturu a na podporu. Jedinou oblastí, kde náklady na OSS převyšují náklady na proprietární software, je vzdělávání uživatelů. Tuto skutečnost komentuje Martin Grombiřík na serveru Edunix takto: „To je však (…) dáno vnější nepříznivou okolností dosavadní slabé penetrace OSS, nikoliv povahou OSS a jeho obchodního modelu jako takového.“
Daniel Dočekal v rozsáhlém článku na serveru PCtuning.cz komentuje výsledky výzkumu s určitou rezervou a uvádí: „Ve studii zmíněná možnost duálních systémů se mi navíc jeví jako poměrně podstatná - je zřejmé, že školy, které své studenty nenaučí pracovat v nejrozšířenějším prostředí dneška (tj. Microsoft Windows a zejména odpovídající Microsoft Office produkty), je nepřipraví pro zapojení do pracovního procesu. Na druhou stranu se rovněž domnívám, že by školy, zejména střední, měly studenty připravit i na alternativní svět - Open Source Software (resp. jiného než Microsoft).“
Pro české školy je podstatné porovnat složení nákladů na provoz ICT u nás a ve Velké Británii. Analogický průzkum by u nás mohl přinést nejedno překvapení. Čili to zkusme jen v malém: jaké jsou celkové náklady na provoz jednoho počítače u vás ve škole?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat