Jaroslav Krejčí: GNU/Linux na základní škole: PC s Windows a programy v linuxové síti

pátek 15. dubna 2005 ·

Poslední část případové studie o nasazení GNU/Linuxu na přerovské základní škole se věnuje především aplikacím, ať už kancelářským nebo výukovým.

Jak do této linuxové sítě zapadá zbylých sedm Windows klientů? Dva osobní počítače ve školní jídelně nebyly součástí domény – ze serveru využívají DHCP a připojení k internetu. Pro zbylých pět počítačů v kanceláři školy a ve sborovně, původně začleněných do domény, jsem vytvořil pracovní skupinu s lokálními účty. Centrální úložiště je na jednom z PC, na ostatních počítačích se nachází zástupce této sdílené složky. Z jakéhokoli počítače je možné pomocí „okolních počítačů“ přistupovat na libovolnou pracovní stanici v učebně. A naopak, díky Samba serveru.

Aplikační software

Neučte děti Linux, svobodný software, vždyť budou pro praktický život naprosto nepoužitelní!“ To je častý, pomýlený výrok. Určitě se nikdo nepozastaví nad tím, když se dítě naučí ovládat televizi značky A, poté zvládne i ovládání televize značky B. A naopak. Nikdo nebude snad učit děti zpaměti schéma polovodičového zapojení televize. A jen proto, že je nejprodávanější na trhu. Pak by se také mohlo stát, že nebude schopné si zapnout televizi B. A naopak. Spoustu let jsem pracoval s MS Office a přechod na OpenOffice.org nebyl problém, stejně tak u žáků – mnoho z nich používá doma MS Office a ve škole pracují s OpenOffice.org. Pokud se z dětí nebudou vychovávat bezmyšlenkovití klikačimenu-papouškové, je všechno v pořádku, velmi rychle se zorientují v jakékoli aplikaci např. typu textový procesor.

Teď již konečně ke konkrétním aplikacím, se kterými žáci pracují. Důraz kladu na kvalitu a multiplatformnost (aplikace budou označeny M). Všechny uvedené aplikace jsou svobodné (zdarma, neomezená doba a počet instalací, zveřejněné zdrojové kódy).

  • Openoffice.org (M): kancelářský balík, největší konkurent MS Office na světě (mimo jiné umožňuje otevírat i ukládat ve formátech MS Office, dokumenty exportuje do PDF, prezentaci jako SWF). Obsahuje textový procesor, tabulkový procesor, vektorový grafický editor, program pro tvorbu prezentací.

  • Gimp (M): vyspělý bitmapový editor, který má v podstatě podobné funkce jako Adobe Photoshop

  • Webové prohlížeče: Mozilla (M), Firefox (M), Konqueror, plánuji ještě Operu (M)

  • NVU (M): WYSIWYG HTML editor, s velice zdařilým editorem CSS stylů (na rozdíl od MS Frontpage produkuje validní HTML stránky)

  • GThumb: prohlížeč obrázků umožňující vytvářet i webová alba (galerii vytvořenou tímto programem můžete zhlédnout na www.zstenis.com/galerie/vylet2/index.html)

  • Správci souborů: Konqueror (jako Explorer), Krusader (jako Total Commander)

  • a mnoho dalších: programy pro práci s hudbou, videem, messengery, e-mailoví klienti, hry atd.

Práce probíhá v přívětivém prostředí desktopu KDE. Vysokou intuitivnost tohoto prostředí jsem si ověřil na žácích páté třídy. Ačkoli se neučí základy práce na osobním počítači, webový prohlížeč a hry by snad našli i poslepu.

Výukový software

 Svobodné programy jsou většinou součástí distribuce Mandrakelinux, proto jsou instalovány lokálně. Komerční programy se nacházejí na serveru a odtud jsou pomocí NFS serveru zpřístupněny všem klientům.

Závěr

 Co říci závěrem? Především bych vám chtěl poděkovat, že jste vydrželi číst až do konce. Doufám, že se mi podařilo rozptýlit obavy z nasazení GNU/Linuxu ve škole, obavy, které jsou živeny vědomě šířenými desinformacemi a mýty, o nichž jsem se zmínil v úvodu tohoto článku. Nemusel jsem nutně zapomenout postupy, které znám ze správy konkurenčního OS, i když naučit se základům GNU /Linuxu bylo nezbytné, ale pokaždé jsem se snažil zvolit si takové nástroje, u nichž bych využil své dosavadní dovednosti. Věřím, že tato cesta, kterou jsem se vydal a která vede k většímu využívání svobodného softwaru ve školství, bude dobře schůdná i pro vás.

Abych neskončil tak úplně literárně – pateticky (sice jako češtinář bych měl na to nárok), připravil jsem si srovnání finančních nákladů řešení založeném na Mandrakelinuxu a MS Windows XP, aplikovaných na čtyřicet pracovních stanic, které bychom v průběhu několika let nakoupili. Je to přehnané číslo? Dle metodického pokynu Standard ICT služeb ve škole vůbec ne! Abych porovnával porovnatelné: u řešení pro Windows budu volit takový software, abych dosáhl podobné bezpečnostní úrovně jako v GNU/Linuxu. Na druhé straně vynechám z kalkulací aplikace jako MS Office, Adobe Photoshop (i ve Windows je možné je nahradit svobodným softwarem).

Software

Cena za 1 licenci

Cena za 40 licenci

MS Windows XP Pro CZ (OEM)

3 019,00 Kč

120 760,00 Kč

Kerio WinRoute Firewall 6 pro 31-110 uživatelů (1 rok)


22 969,00 Kč

Pcinfo Basic 2.6


11 783,00 Kč

OptimAccess 9.0 multilicence 1. modul


11 307,00 Kč

AVG multi pack 26-50 licencí (2 roky)


7 142,00 Kč

Platforma MS Windows celkem


173 961,00 Kč

Platforma Mandrakelinux 10.1


450,00 Kč



Jaroslav Krejčí

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.