Tomáš Punar: Informační technologie v pedagogických časopisech

pondělí 8. listopadu 2004 ·

Učitelé a jiní odborníci v oblasti vzdělávání mají řadu možností, kde prezentovat a čerpat informace o problematice zavádění ICT do vzdělávání. Jednou z těch nejvýznamnějších jsou tištěná média určená právě této cílové skupině. Jaký význam pedagogické časopisy této problematice přikládají? Kolik jí věnují prostoru? Jakými tématy se nejčastěji zabývají a jak je problematika ICT ve vzdělávání v médiích hodnocena?

Vybral jsem některé z takovýchto časopisů (jednalo se o Moderní vyučování, Učitelské listy, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Pedagogika, Speciální pedagogikaKomenský) a s pomocí metody obsahové analýzy zjišťoval, jaká je reflexe ICT v tištěných médiích orientovaných na vzdělávání za období 1998-2003.

Nejprve jsem si položil otázku, zda se média ICT vůbec věnují a jaký význam problematice přikládají. Za období let 1998-2003 jsem na 15 226 stranách nalezl 243 témat (článků) věnujících se problematice ICT na rozloze 197 778 cm2. Otázku významnosti jsem zodpověděl pomocí podílu prostoru a témat věnovaných ICT, které prezentuji v tabulce č. 1 a 2.

Tabulka č.1: Prostor věnovaný ICT v jednotlivých médiích (1998-2003)

 Médium  Celkový rozsah (v cm2)  ICT (v cm2)  Podíl témat věnovaných ICT
z celkového rozsahu média (v  %)
 Moderní vyučování  920 497  50 876  5,53
 Učitelské listy  882 790  38 359  4,35
 Pedagogická revue  1 012 608  39 185  3,87
 Pedagogická orientace  940 239  26 517  2,82
 Speciální pedagogika  577 176  15 841  2,75
 Komenský  496 050  11 880  2,40
 Pedagogika  842 642  15 120  1,79
 celkem  5 672 002  197 778  3,49
 

Vidíme, že časopisy cílené na čtenáře z řad učitelů věnují ICT podstatně více prostoru i témat, než časopisy zaměřené na odbornou veřejnost. Toto zjištění vyvolává určité rozpaky nad těmi periodiky, která by měla přinášet systémové analýzy a výsledky výzkumů, zároveň však můžeme věřit, že alespoň učitelé mají kam sáhnout, aby byli na využívání ICT připraveni.

Tabulka č.2: Témata věnovaná ICT v jednotlivých médiích (1998-2003) 

 Médium  Počet témat celkem  Témata věnovaná ICT  Podíl témat věnovaných ICT
(v  %)
 Moderní vyučování  nepočítáno  113  nepočítáno
 Učitelské listy  1 262  59  4,65
 Pedagogická revue  420  13  3,10
 Pedagogická orientace  519  15  2,90
 Speciální pedagogika  351  11  3,13
 Komenský  718  23  3,20
 Pedagogika  432  9 2,08
 celkem  3 702*  130*  3,51*
* Výpočet nezahrnuje časopis Moderní vyučování.

Zajímavý jev můžeme pozorovat, pokud se podíváme na vývoj počtu témat v jednotlivých letech, který je znázorněn v grafu č.2. Ačkoliv bychom jistě očekávali každoroční nárůst počtu témat, stejně jako je tomu s nárůstem významu technologií ve společnosti a vzdělávání, v posledních dvou letech došlo k radikálnímu propadu, který je z hlediska trendu zlomový. Nad příčinami můžeme debatovat, myslím však, že spíše než saturace témat ICT nebo splasknutí „internetové bubliny“, mohla být příčinou „apatie“ autorů způsobená neblahým průběhem SIPVZ.

Graf č. 1: Vývoj počtu témat věnovaných ICT ve všech analyzovaných médiích

Další kroky výzkumu jsem orientoval na rozkrytí obsahu zkoumaných článků. Na otázku, kterým tématům se média věnují, jsem odpověděl vytvořením tří shluků témat kopírujících institucionální popis problematiky, stejně jako její mikrostrukturální rovinu (viz tabulka č.3).

Tabulka č.3: Podíl okruhů témat ve všech analyzovaných médiích (1998-2003)

 Téma  Počet  Počet v %
 Škola a ICT  108  44,44
 Pedagog a ICT  68  27,98
 Student a ICT  67  27,57
 celkem  243  100

Celkově můžeme hovořit o vyváženém rozložení témat z hlediska makrostrukturálního a mikrostrukturálního i z hlediska témat věnovaných učiteli a studentům. Institucionálně orientovaná témata škola a ICT měla největší podíl v časopise Pedagogická revue (76,92%), témata v okruhu pedagog a ICT byla největším podílem zastoupena v Pedagogické orientaci (40%) a témata zaměřená na studenta a ICT se objevila s nejvyšším podílem v časopise Speciální pedagogika (63,64%).

Velmi zajímavé výsledky přineslo zodpovězení otázky, jaký charakter mají sdělení o ICT ve vzdělávání. Předmětem analýzy byl v tomto případě postoj autora ke zpracovanému tématu (zda byl článek neutrální; kladně hodnotící, tj. vyzdvihoval úspěch, chválil; nebo jestli obsahoval kritiku). Celkový přehled hodnocení (postoj autora) vzhledem k vymezeným tématům obsahuje tabulka č.4.

Tabulka č.4: Hodnocení pro okruhy témat ve všech analyzovaných médiích v % (1998-2003)

 Téma  Neutrální hod.  Pozitivní hod.  Negativní hod.  Celkem  %
 Škola a ICT  53,70  27,78  18,52  100
 Pedagog a ICT  67,65  32,35  0  100
 Student a ICT  44,78  40,30  14,93  100
 Celkem  %  55,14  32,51  12,35  100

Problematika ICT ve vzdělávání emoce vyvolává, ale jak vidíme, jsou to emoce spíše pozitivní. Autoři kladně hodnotí především v kategorii student a ICT, protože se při psaní o využívání technologií studenty mnohdy nevyhnou slovům chvály a důrazu na pozitiva (výjimkou jsou články orientované na zneužívání ICT studenty). Okruh témat s největším podílem negativního hodnocení je škola a ICT, což je způsobeno především články zaměřenými na SIPVZ a možná trochu překvapivě na vývoj společnosti. Za zmínku stojí i do očí bijící nulový počet negativního hodnocení v okruhu témat pedagog a ICT. Zdálo by se, že v této oblasti neexistuje problém, který by bylo třeba kritizovat, ale pravdou spíše je, že se autoři bojí vlastních čtenářů.

Pro potřeby srovnání hodnocení témat ICT v jednotlivých médiích jsem vytvořil index pozitivity (vznikne odečtením podílu negativních článků od pozitivních). Srovnání kritičnosti jednotlivých médií uvádí tabulka č.5. Nejpozitivněji laděný se projevil soubor článků ve Speciální pedagogice, naopak velmi vyvážený poměr pozitivních a negativních témat byl nalezen v souboru Učitelských listů.

Tabulka č. 5: Pořadí médií na základě indexu pozitivity 

 Médium  Index pozitivity
 Speciální pedagogika  45,46
 Moderní vyučování  28,32
 Pedagogická revue  23,08
 Pedagogika  22,22
 Komenský  17,39
 Pedagogická orientace  13,33
 Učitelské listy  1,69
 Průměr  21,64
 Medián  22,22

Poslední významnou snahou mé analýzy bylo zjistit, jakou formou jsou prezentována témata zaměřená na problematiku ICT. V tabulce č. 6 vidíme, že převažuje zpracování v podobě informačního článku, což je dáno vysokým podílem počtu analyzovaných témat v médiích populárnějšího charakteru (Moderní vyučování, Učitelské listy). Výrazněji zastoupenou formou je také recenze, což je zapříčiněno zejména pravidelnými recenzemi multimediálních titulů v Moderním vyučování.

Poněkud zarážející výsledky přinesla forma výzkum, výzkumná zpráva zastoupená v souboru 7,41  %. Do této kategorie byly kódovány jednotky analýzy postavené na výsledcích nějakého výzkumu, ten však nemusel být předmětem článku a tudíž měla jednotka analýzy velmi blízko k formě informačního článku. Z věcného hlediska tedy analýza ukázala, že se v analyzovaném souboru nacházejí v průměru tři články ročně, které se zabývají výzkumem; ani polovina z nich však neuvádí třeba jen náznak metodologického postupu. Po tomto zjištění snad nepřekvapí, že odborné časopisy Pedagogika a Pedagogická revue nepřinesly během šestiletého období jediný výzkumný článek o ICT ve vzdělávání.


Tabulka č. 6: Témata věnující se ICT z hlediska formy zpracování ve všech analyzovaných médiích (1998-2003).

 Forma  počet témat  počet témat v %
 Informační článek  74  30,45
 Recenze  41  16,87
 Odborná stať  25  10,29
 Odborný článek  23  9,47
 Informační zpráva  19  7,82
 Výzkum, výzkumná zpráva  18  7,41
 Převzatý/upravený článek  14  5,76
 PR/Reklama/Propagace  10  4,12
 Prezentace, přednáška,
zpráva z konference/semináře
 7  2,88
 Petice/Prohlášení  6  2,47
 Rozhovor  6  2,47
 celkem  243  100


Závěr

Na to, jestli média z oblasti vzdělávání věnují problematice ICT dostatek prostoru, si může každý čtenář udělat názor sám. Osobně soudím, že vzhledem k významu technologií v informační společnosti a důležitosti samotného vzdělávání pro její budování, je pozornost věnovaná ICT příliš malá. Mohou za to média samotná nebo autoři? To už je otázka do další diskuze. Výsledky analýzy z hlediska formy zpracování témat problematiky ICT ukazují, že odborná veřejnost nemá zcela čisté svědomí – tři výzkumy ročně je v období masivního zavádění ICT do škol opravdu málo. K zamyšlení vybízí i zmíněné zvrácení trendu každoročního nárůstu počtu článků věnovaných analyzované problematice. Stojí za tím nezájem médií nebo čtenářů?

Je důležité si uvědomit, že stejně jako dění kolem ICT ovlivňuje obsah médií, tento obsah zpětně působí na jedince ve společnosti i politiku. Budeme-li vnímat problematiku technologií ve vzdělávání jako okrajovou záležitost, nemůže se naše školství efektivně podílet na budování informační společnosti. Myslím, že Česká republika není natolik bohatá, abychom si mohli myslet, že ICT jsou pouze záležitostí informatiků. Nejlepším médiem pro učitele zůstává internet.


Poznámka: Výzkum je součástí oborové práce vedené Mgr. Jiřím Zounkem PhD., která byla obhájena na Ústavu pedagogických věd FF MU v Brně. Kompletní verze s dalšími analýzami je dostupná na sekretariátu ústavu nebo na e-mailu punar@mail.muni.cz 



Tomáš Punar

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.