Učitelé a jiní odborníci v oblasti vzdělávání mají řadu možností, kde prezentovat a čerpat informace o problematice zavádění ICT do vzdělávání. Jednou z těch nejvýznamnějších jsou tištěná média určená právě této cílové skupině. Jaký význam pedagogické časopisy této problematice přikládají? Kolik jí věnují prostoru? Jakými tématy se nejčastěji zabývají a jak je problematika ICT ve vzdělávání v médiích hodnocena?
Vybral jsem některé z takovýchto časopisů (jednalo se o Moderní vyučování, Učitelské listy, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Pedagogika, Speciální pedagogika a Komenský) a s pomocí metody obsahové analýzy zjišťoval, jaká je reflexe ICT v tištěných médiích orientovaných na vzdělávání za období 1998-2003.
Nejprve jsem si položil otázku, zda se média ICT vůbec věnují a jaký význam problematice přikládají. Za období let 1998-2003 jsem na 15 226 stranách nalezl 243 témat (článků) věnujících se problematice ICT na rozloze 197 778 cm2. Otázku významnosti jsem zodpověděl pomocí podílu prostoru a témat věnovaných ICT, které prezentuji v tabulce č. 1 a 2.
Tabulka č.1: Prostor věnovaný ICT v jednotlivých médiích (1998-2003)
Médium | Celkový rozsah (v cm2) | ICT (v cm2) | Podíl témat věnovaných ICT z celkového rozsahu média (v %) |
Moderní vyučování | 920 497 | 50 876 | 5,53 |
Učitelské listy | 882 790 | 38 359 | 4,35 |
Pedagogická revue | 1 012 608 | 39 185 | 3,87 |
Pedagogická orientace | 940 239 | 26 517 | 2,82 |
Speciální pedagogika | 577 176 | 15 841 | 2,75 |
Komenský | 496 050 | 11 880 | 2,40 |
Pedagogika | 842 642 | 15 120 | 1,79 |
celkem | 5 672 002 | 197 778 | 3,49 |
Vidíme, že časopisy cílené na čtenáře z řad učitelů věnují ICT podstatně více prostoru i témat, než časopisy zaměřené na odbornou veřejnost. Toto zjištění vyvolává určité rozpaky nad těmi periodiky, která by měla přinášet systémové analýzy a výsledky výzkumů, zároveň však můžeme věřit, že alespoň učitelé mají kam sáhnout, aby byli na využívání ICT připraveni.
Tabulka č.2: Témata věnovaná ICT v jednotlivých médiích (1998-2003)
Médium | Počet témat celkem | Témata věnovaná ICT | Podíl témat věnovaných ICT (v %) |
Moderní vyučování | nepočítáno | 113 | nepočítáno |
Učitelské listy | 1 262 | 59 | 4,65 |
Pedagogická revue | 420 | 13 | 3,10 |
Pedagogická orientace | 519 | 15 | 2,90 |
Speciální pedagogika | 351 | 11 | 3,13 |
Komenský | 718 | 23 | 3,20 |
Pedagogika | 432 | 9 | 2,08 |
celkem | 3 702* | 130* | 3,51* |
Zajímavý jev můžeme pozorovat, pokud se podíváme na vývoj počtu témat v jednotlivých letech, který je znázorněn v grafu č.2. Ačkoliv bychom jistě očekávali každoroční nárůst počtu témat, stejně jako je tomu s nárůstem významu technologií ve společnosti a vzdělávání, v posledních dvou letech došlo k radikálnímu propadu, který je z hlediska trendu zlomový. Nad příčinami můžeme debatovat, myslím však, že spíše než saturace témat ICT nebo splasknutí „internetové bubliny“, mohla být příčinou „apatie“ autorů způsobená neblahým průběhem SIPVZ.
Graf č. 1: Vývoj počtu témat věnovaných ICT ve všech analyzovaných médiích
Další kroky výzkumu jsem orientoval na rozkrytí obsahu zkoumaných článků. Na otázku, kterým tématům se média věnují, jsem odpověděl vytvořením tří shluků témat kopírujících institucionální popis problematiky, stejně jako její mikrostrukturální rovinu (viz tabulka č.3).
Tabulka č.3: Podíl okruhů témat ve všech analyzovaných médiích (1998-2003)
Téma | Počet | Počet v % |
Škola a ICT | 108 | 44,44 |
Pedagog a ICT | 68 | 27,98 |
Student a ICT | 67 | 27,57 |
celkem | 243 | 100 |
Celkově můžeme hovořit o vyváženém rozložení témat z hlediska makrostrukturálního a mikrostrukturálního i z hlediska témat věnovaných učiteli a studentům. Institucionálně orientovaná témata škola a ICT měla největší podíl v časopise Pedagogická revue (76,92%), témata v okruhu pedagog a ICT byla největším podílem zastoupena v Pedagogické orientaci (40%) a témata zaměřená na studenta a ICT se objevila s nejvyšším podílem v časopise Speciální pedagogika (63,64%).
Velmi zajímavé výsledky přineslo zodpovězení otázky, jaký charakter mají sdělení o ICT ve vzdělávání. Předmětem analýzy byl v tomto případě postoj autora ke zpracovanému tématu (zda byl článek neutrální; kladně hodnotící, tj. vyzdvihoval úspěch, chválil; nebo jestli obsahoval kritiku). Celkový přehled hodnocení (postoj autora) vzhledem k vymezeným tématům obsahuje tabulka č.4.
Tabulka č.4: Hodnocení pro okruhy témat ve všech analyzovaných médiích v % (1998-2003)
Téma | Neutrální hod. | Pozitivní hod. | Negativní hod. | Celkem % |
Škola a ICT | 53,70 | 27,78 | 18,52 | 100 |
Pedagog a ICT | 67,65 | 32,35 | 0 | 100 |
Student a ICT | 44,78 | 40,30 | 14,93 | 100 |
Celkem % | 55,14 | 32,51 | 12,35 | 100 |
Problematika ICT ve vzdělávání emoce vyvolává, ale jak vidíme, jsou to emoce spíše pozitivní. Autoři kladně hodnotí především v kategorii student a ICT, protože se při psaní o využívání technologií studenty mnohdy nevyhnou slovům chvály a důrazu na pozitiva (výjimkou jsou články orientované na zneužívání ICT studenty). Okruh témat s největším podílem negativního hodnocení je škola a ICT, což je způsobeno především články zaměřenými na SIPVZ a možná trochu překvapivě na vývoj společnosti. Za zmínku stojí i do očí bijící nulový počet negativního hodnocení v okruhu témat pedagog a ICT. Zdálo by se, že v této oblasti neexistuje problém, který by bylo třeba kritizovat, ale pravdou spíše je, že se autoři bojí vlastních čtenářů.
Pro potřeby srovnání hodnocení témat ICT v jednotlivých médiích jsem vytvořil index pozitivity (vznikne odečtením podílu negativních článků od pozitivních). Srovnání kritičnosti jednotlivých médií uvádí tabulka č.5. Nejpozitivněji laděný se projevil soubor článků ve Speciální pedagogice, naopak velmi vyvážený poměr pozitivních a negativních témat byl nalezen v souboru Učitelských listů.
Tabulka č. 5: Pořadí médií na základě indexu pozitivity
Médium | Index pozitivity |
Speciální pedagogika | 45,46 |
Moderní vyučování | 28,32 |
Pedagogická revue | 23,08 |
Pedagogika | 22,22 |
Komenský | 17,39 |
Pedagogická orientace | 13,33 |
Učitelské listy | 1,69 |
Průměr | 21,64 |
Medián | 22,22 |
Poslední významnou snahou mé analýzy bylo zjistit, jakou formou jsou prezentována témata zaměřená na problematiku ICT. V tabulce č. 6 vidíme, že převažuje zpracování v podobě informačního článku, což je dáno vysokým podílem počtu analyzovaných témat v médiích populárnějšího charakteru (Moderní vyučování, Učitelské listy). Výrazněji zastoupenou formou je také recenze, což je zapříčiněno zejména pravidelnými recenzemi multimediálních titulů v Moderním vyučování.
Poněkud zarážející výsledky přinesla forma výzkum, výzkumná zpráva zastoupená v souboru 7,41 %. Do této kategorie byly kódovány jednotky analýzy postavené na výsledcích nějakého výzkumu, ten však nemusel být předmětem článku a tudíž měla jednotka analýzy velmi blízko k formě informačního článku. Z věcného hlediska tedy analýza ukázala, že se v analyzovaném souboru nacházejí v průměru tři články ročně, které se zabývají výzkumem; ani polovina z nich však neuvádí třeba jen náznak metodologického postupu. Po tomto zjištění snad nepřekvapí, že odborné časopisy Pedagogika a Pedagogická revue nepřinesly během šestiletého období jediný výzkumný článek o ICT ve vzdělávání.
Tabulka č. 6: Témata věnující se ICT z hlediska formy zpracování ve všech analyzovaných médiích (1998-2003).
Forma | počet témat | počet témat v % |
Informační článek | 74 | 30,45 |
Recenze | 41 | 16,87 |
Odborná stať | 25 | 10,29 |
Odborný článek | 23 | 9,47 |
Informační zpráva | 19 | 7,82 |
Výzkum, výzkumná zpráva | 18 | 7,41 |
Převzatý/upravený článek | 14 | 5,76 |
PR/Reklama/Propagace | 10 | 4,12 |
Prezentace, přednáška, zpráva z konference/semináře |
7 | 2,88 |
Petice/Prohlášení | 6 | 2,47 |
Rozhovor | 6 | 2,47 |
celkem | 243 | 100 |
Závěr
Na to, jestli média z oblasti vzdělávání věnují problematice ICT dostatek prostoru, si může každý čtenář udělat názor sám. Osobně soudím, že vzhledem k významu technologií v informační společnosti a důležitosti samotného vzdělávání pro její budování, je pozornost věnovaná ICT příliš malá. Mohou za to média samotná nebo autoři? To už je otázka do další diskuze. Výsledky analýzy z hlediska formy zpracování témat problematiky ICT ukazují, že odborná veřejnost nemá zcela čisté svědomí – tři výzkumy ročně je v období masivního zavádění ICT do škol opravdu málo. K zamyšlení vybízí i zmíněné zvrácení trendu každoročního nárůstu počtu článků věnovaných analyzované problematice. Stojí za tím nezájem médií nebo čtenářů?
Je důležité si uvědomit, že stejně jako dění kolem ICT ovlivňuje obsah médií, tento obsah zpětně působí na jedince ve společnosti i politiku. Budeme-li vnímat problematiku technologií ve vzdělávání jako okrajovou záležitost, nemůže se naše školství efektivně podílet na budování informační společnosti. Myslím, že Česká republika není natolik bohatá, abychom si mohli myslet, že ICT jsou pouze záležitostí informatiků. Nejlepším médiem pro učitele zůstává internet.
Poznámka: Výzkum je součástí oborové práce vedené Mgr. Jiřím Zounkem PhD., která byla obhájena na Ústavu pedagogických věd FF MU v Brně. Kompletní verze s dalšími analýzami je dostupná na sekretariátu ústavu nebo na e-mailu punar@mail.muni.cz
Tomáš Punar
0 komentářů:
Okomentovat