Ondřej Neumajer: Školení učitelů P – práce s textem

úterý 2. září 2003 ·

Začíná nový školní rok a spolu s ním i na mnoha školách úvodní modul školení „Poučených uživatelů“ hrazený z prostředků SIPVZ. Jednou z oblastí je i práce s textem. Proto přinášíme několik praktických příkladů, úloh a odkazů na literaturu a zdroje na internetu, které mohou lektorům usnadnit přípravu na školení. Na stránkách www.e-gram.cz jsou k dispozici doporučené oblasti, které mají lektoři kurzů s učiteli probrat. Úvodní modul školení úrovně P má především motivační charakter. Učitelé nemají z tohoto školení odcházet obohaceni o všechny dovednosti a znalosti, které jim lektor kurzu předvedl (i když by to bylo skvělé). Bohatě postačí, pokud si učitelé některé z předvedených možností využití ICT prakticky vyzkouší, a o ostatních získají alespoň rámcový přehled. Od příštího roku by měli mít možnost se přihlásit na navazující praktický modul P z oblasti, která se jim zdá atraktivní a potřebná.

Pokročilá práce s textem

Oblasti s názvem Pokročilá práce s textem jsou věnovány přibližně 4 hodiny prezenční části školení a několik hodin práce na úkolech a cvičeních. Pro přehlednost otiskujeme doporučený seznam témat, která mohou posloužit lektorovi jako vodítko při sestavování sylabu kurzu:

  • Nápověda textového editoru – obsah, rejstřík, vyhledávání.
  • Další možnosti nápovědy (v dialogovém okně, Pomocník Office, na síti WWW).
  • Vkládání symbolů a speciálních znaků, práce se schránkou – vložit jinak.
  • Vkládání obrázků, nastavení formátu (velikost, pozice, obtékání, oříznutí, ovládání obrazu).
  • Typografická pravidla a estetická doporučení pro tvorbu dokumentů.

Probíraná témata

  • Vytvoření struktury dokumentu (přiřazení stylů odstavců, změna vlastností stylů).
  • Šablona (vytvoření dokumentu na základě šablony, úprava šablony, vytvoření nové šablony).
  • Vkládání poznámek pod čarou a vysvětlivek, vkládání titulků (obrázky, rovnice, tabulky).
  • Generování obsahu (podle stylů odstavců, resp. podle názvů kapitol).
  • Tabulky pro pokročilé (přidání a odstranění buněk/sloupců/řádků, slučování buněk, formátování).
  • Vytváření seznamů (odrážky, číslování, víceúrovňové seznamy).
  • Vkládání hypertextových odkazů (URL, dokument, elektronická adresa).
  • Hromadná korespondence (hlavní dokument, zdroj dat, sloučení dat s dokumentem).
  • Otevírání a ukládání dokumentů v různých formátech (TXT, RTF, PDF), přenositelnost souborů.
  • Export do HTML, publikování na www stránkách.


Rozšiřující témata

  • WordArt, vkládání automatických tvarů, grafů a dalších objektů (organizační diagram, rovnice).
  • Rejstřík, seznam použité literatury, citace, pravidla pro psaní citací, slovník synonym - tezaurus.
  • Kontrola pravopisu, přidání výrazu do slovníku, automatické opravy.
  • Nastavení jazyka, dělení slov.
  • Propojení dokumentů, křížové odkazy.
  • Sledování změn, revize.
  • Základy práce s makry (záznam makra a jeho spuštění, jednoduché příklady užitečných maker).
Bližší informace k úvodnímu modulu školení úrovně P je možné nalézt na ministerských stránkách e-gram.cz


Metodické pokyny pro školitele

Lektor kurzu by měl brát zřetel na školské prostředí a zdůrazňovat zejména vhodné využití nově probraných funkcí a vlastností v pedagogické praxi učitelů. Vzhledem k motivačnímu charakteru tohoto modulu a menší časové dotaci se doporučuje předložit učitelům předpřipravený dokument obsahující náročnější témata (např. styly, víceúrovňové seznamy, webové odkazy, hromadnou korespondenci, obsah, tabulku, citaci v cizím jazyce, atd.) a zadat takové úkoly, které vyžadují smysluplnou modifikaci či rozšíření tohoto dokumentu.


Praktické úlohy
  • Za účelem dalšího vzdělávání (nejlépe v rámci vlastního studia) vytvořte delší práci na zvolené téma, která obsahuje korektní použití stylů, generovaný automatický obsah a složitější formátování (obrázky, čáry, orámování, číslování stránek, atd.)

  • Sestavte tabulku žáků vaší třídy tak, aby svým vzhledem odpovídala třídní knize (popř. třídní knize pro nepovinné předměty).

  • Vytvořte dokument se složitějším formátováním matematických, fyzikálních nebo chemických vzorců.

  • Vytvořte pro žáky test vztahující se k předmětu vaší aprobace s uzavřenými otázkami. Výsledný dokument by měl vypadat tak, že po vytištění na papír budou žáci pouze zaškrtávat jednu z možných voleb a v dokumentu bude dodrženo korektní číslování otázek a možností. Např.:
    Hrad Karlštejn
    byl vybudován v gotickém stylu Václavem IV
    byl vybudován v barokním stylu Karlem IV
    byl vybudován Karlem IV v gotickém stylu s pozdějšími úpravami v renesanci
    byl vybudován Karlem IV v renesančním stylu s pozdějšími gotickými úpravami

  • Za pomoci schránky a internetového prohlížeče vytvořte seznam adres několika vašich nejoblíbenějších vzdělávacích webových stránek pro žáky. Tento seznam vložte do tabulky a opatřete vhodnými komentáři popisujícími obsah a zaměření stránek. Každá adresa bude zároveň odkazem.

  • Vytvořte příběh pomocí „dětského“ textu, kde jsou některá slova nahrazena obrázky. Můžete využít galerii obrázků (klipartů) z vašeho editoru.

  • Předložte učitelům text, který byl tvořen v rozporu s typografickými pravidly. Nechte tento text upravit do reprezentativní podoby.

  • Srozumitelný text vhodný pro diktát v českém jazyce upravte pomocí funkce Najít a nahradit tak, že všechny znaky i, I, y, Y budou nahrazeny znakem _.

  • Vytvořte pomocí hromadné korespondence několik variant testů a zároveň několik variant správných řešení.

  • Vytvořte šablonu s korektním využitím stylů, kterou použije více pracovníků školy za účelem tvorby společného rozsáhlejšího dokumentu. Příkladem takového dokumentu může být výroční zpráva školy, školní časopis, tematický plán.

  • Najděte na webu článek doc. Ivana Kalaše s názvem Čo ponúkajú informačné a komunikačné technológie iným predmetom a s pomocí stylů a odrážek vytvořte seznam hlavních myšlenek.

Doporučená literatura a zdroje k procvičení

Uvádím převážně knihy, které se nějakým způsobem vymykají běžnému standardu knih pro práci s textovým editorem. Seznam samozřejmě není vyčerpávající:
  • jakékoliv kvalitní publikace věnované práci s textovým editorem
  • MATÚŠ, Z. Word sbírka příkladů, BEN, Praha 2002 
  • VALENZ, M. 30 příkladů ve Wordu, Computer Media, Prostějov
  • CD-ROM: MS Word 2000 (2002) - multimediální příručka pro každého, Grada, Praha
  • CD-ROM: Interaktivní výuka Microsoft Word 2002, Pachner, Praha
  • Výukové materiály portálu  Česká škola  
  • Česká a světová typografie na Internetu
  • Ústav pro jazyk český AV ČR – Často kladené dotazy
  • European Computer Driving Licence v ČR


Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.