Opět přinášíme několik praktických příkladů, úloh a odkazů na zdroje na internetu, které mohou lektorům usnadnit přípravu na školení SIPVZ úrovně P – tentokrát při tématu elektronické komunikace.
Motivační charakter školení
Úvodní modul školení úrovně P má především motivační charakter. Učitelé nemají z tohoto školení odcházet obohaceni o všechny dovednosti a znalosti, které jim lektor kurzu předvedl (i když by to bylo skvělé). Bohatě postačí, pokud si učitelé některé z předvedených možností využití ICT prakticky vyzkouší a o ostatních získají alespoň rámcový přehled. Od příštího roku by měli mít možnost se přihlásit na navazující praktický modul P z oblasti, která se jim zdá atraktivní a potřebná.
Elektronická komunikace
Oblasti s názvem Elektronická komunikace jsou věnovány přibližně 3 hodiny prezenční části školení a několik hodin práce na úkolech a cvičeních. Tato oblast je obzvláště vhodná pro samostatné on-line vzdělávání (pokud mají učitelé ve škole přístup k internetu). Pro přehlednost publikujeme doporučený seznam témat, která mohou posloužit lektorovi jako vodítko při sestavování sylabu kurzu:
- Práce se složkami el. pošty, vytvoření podsložky, přesuny zpráv mezi (pod)složkami.
- Vyhledávání ve složkách přijatých a odeslaných zpráv, manipulace se zprávami.
- Potvrzení o doručení, vlastnosti zpráv (priorita).
- Přístup k příspěvkům prostřednictvím poštovního klienta (výhody a nevýhody).
- Přístup k příspěvkům prostřednictvím webového rozhraní (výhody a nevýhody).
- Práce se skupinami (distribuční list), kopie, skrytá kopie.
- Možné formáty zpráv (prostý text, formát HTML).
- Práce s přílohami, komprimace souborů, přenos většího objemu dat.
- Viry, antivirová řešení (na stanici, na serveru, u poskytovatele připojení).
- Základní principy elektronického podpisu, šifrování zpráv.
- Etika v elektronické poště (nevyžádané zprávy - spam, hoax).
- Principy a funkce elektronických konferencí.
- Přístupy k příspěvkům prostřednictvím e-mailu a webového rozhraní.
- Typy konferencí (podle atributů veřejnost, otevřenost, moderovanost).
- Vhodné ukázky funkčních konferencí (např. na www.spomocnik.cz).
- Základní funkce a využití on-line chatu.
- Funkce akronymů a emotikonů (smajlíky).
- Další komunikační prostředky (videokonference, IP telefonie, i-rádia, i-TV).
- Kolaborativní prostředí, e-learningové kurzy, on-line vzdělávání.
- Rozšiřující témata
- Práce s adresářem, tisk kontaktů a export kontaktů.
- Automatické zahrnutí podpisu a přiložení vizitky do zprávy.
- Filtry, třídění doručených zásilek, blokování odesílatelů.
- Nastavení poštovního klienta (adresy příchozích a odchozích serverů apod.).
- Seznámení s návodem, FAQ, etika na síti, pravidla chování v konferencích.
- Přihlášení do konference, čtení příspěvků, zaslání příspěvku, zaslání odpovědi.
- Změna nastavení, zaslání příkazu (např. HELP).
- Odhlášení z konference, založení nové konference.
- On-line chat – přístup přes www rozhraní nebo specializovaný program.
- Přihlášení do diskuse, odhlášení z diskuse, volba a smysl přezdívky.
- Procházení místností (témat diskusí), stálé a dočasné místnosti.
- Zakládání a rušení místností, funkce správce chatu, šeptání mezi dvěma účastníky.
Bližší informace k úvodnímu modulu školení úrovně P je možné nalézt zde na ministerských stránkách www.e-gram.cz.
Metodické pokyny pro školitele
Lektor kurzu by měl zajímavou formou uvést učitele do světa on-line komunikace, zdůraznit její jednoduché provozování a používání, shrnout přínos a nebezpečí. Téma elektronické pošty je pro tuto oblast stěžejní. S obsahem témat e-mailová konference, diskusní fórum a chat by měli být učitelé seznámeni a měli by si tyto formy komunikace i vyzkoušet.
Komunikaci prostřednictvím elektronických médií lze efektivně využít pro kontakt učitele se studenty, pro kontakt mezi samotnými učiteli. nebo dalšími účastníky vzdělávacího procesu. Tato oblast staví na znalostech a dovednostech získaných v rámci celku Internet a E-mail kurzů Z.
Praktické úlohy
- Najděte na internetu všeobecné informace týkající se elektronických diskusních fór a způsobu, jak se do nich přihlašovat, odhlašovat, atd. Tyto informace prostudujte.
- Najděte na internetu zajímavé diskusní skupiny zabývající se vzděláváním nebo školstvím. Do některé z nich se přihlaste.
- Vyzkoušejte si nějaký chat zdarma, kde není nutné se zaregistrovat (vystupujete jako návštěvník, guest). Poté se zkuste zaregistrovat (vystupujete pod zaregistrovanou přezdívkou) a porovnejte výhody a nevýhody.
- Zkuste si na serveru Pandora.cz vytvořit vlastní elektronickou konferenci pro některou třídu/skupinu, kterou učíte, a vyzkoušejte si tak elektronický styk se svými žáky.
- Najděte na Internetu ukázku síťové netikety a popsané příklady jejího nejčastějšího porušování.
- Lektor se domluví s učiteli na přesném časovém termínu a na adrese on-line chatu, kde bude poskytovat on-line podporu (např. příští pondělí od 14 do 15 hodin).
- Nastavte ve svém klientu elektronické pošty (resp. prostřednictvím webového rozhraní) pravidla pro filtrování příchozích zpráv tak, aby všechny zprávy, které přijdou do vaší schránky z určité adresy, byly automaticky přeposlány na váš mobilní telefon.
- Domluvte mezi učiteli jasné pořadí (štafetu). Každý učitel musí následujícímu předat (přeposlat) došlý e-mail a na poslední řádek připsat dosud nezmíněný emotikon (smajlík) a jeho význam. Kopie každého dopisu se zasílá lektorovi.
- Lektor vyhlásí soutěž – formou elektronického dopisu poprosí všechny učitele o co nejrychlejší reakci na tento příchozí e-mail. Učitel, který nejrychleji odpoví, zaslouží pochvalu.
- V rámci desetihodinové hodinové dotace určené na práci on-line se přihlaste do nějakého kratšího on-line vzdělávacího kurzu a absolvujte jej. Formou e-mailu odešlete svému lektorovi krátkou zprávu o výsledcích a vašich dojmech z kurzu.
Doporučená literatura a zdroje k procvičení
Uvádím převážně knihy, které se nějakým způsobem vymykají běžnému standardu knih pro práci s textovým editorem. Seznam samozřejmě není vyčerpávající:
- Výukové materiály portálu Česká škola ( http://www.ceskaskola.cz )
- Učitelský spomocník a jeho diskusní fóra (http://www.spomocnik.cz)
- Netiketa pro elektronickou poštu a konference (http://www.mizoch.net/zavinac/netiketa.html)
- Netiketa obecně (http://www.earchiv.cz/axxxk160/a705k164.php3)
- Baránek, T.: Smileys – stručný průvodce emotivní elektronickou komunikací, ComputerPress, Praha 2000
- Antispam – Server o spammingu (http://www.antispam.cz)
- Hoax – šíření poplašných zpráv (http://www.hoax.cz)
- Používání češtiny na Internetu (http://www.cestina.cz)
- Úschovna – předávání větších souborů (http://www.uschovna.cz)
- Ella – společnost pro elektronické vzdělávání (http://www.ella.cz)
- Moodle – systém zdarma na podporu výuky prostřednictvím on-line kurzů (http://moodle.org), (http://kraken.pedf.cuni.cz/moodle)
- On-line vzdělávací systémy WebCT (http://www.webct.com), BlackBoard (http://www.blackboard.com), LearningSpace (http://www.lotus.com), Yahoo!Groups (http://www.groups.yahoo.com)
- On-line vzdělávání anglického jazyka (http://www.e-academy.cz)
- On-line aplikace pro školy (http://www.skolaonline.cz)
- Správa e-mailových konferencí (http://www.pandora.cz)
- Igiho stránka o virech (http://www.viry.cz)
- Spolužáci – komunikace spolužáků (http://www.spoluzaci.cz)
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat