Ondřej Neumajer: Školení P: Elektronická komunikace (příklady a zdroje)

úterý 9. září 2003 ·

Opět přinášíme několik praktických příkladů, úloh a odkazů na zdroje na internetu, které mohou lektorům usnadnit přípravu na školení SIPVZ úrovně P – tentokrát při tématu elektronické komunikace.

Motivační charakter školení

Úvodní modul školení úrovně P má především motivační charakter. Učitelé nemají z tohoto školení odcházet obohaceni o všechny dovednosti a znalosti, které jim lektor kurzu předvedl (i když by to bylo skvělé). Bohatě postačí, pokud si učitelé některé z předvedených možností využití ICT prakticky vyzkouší a o ostatních získají alespoň rámcový přehled. Od příštího roku by měli mít možnost se přihlásit na navazující praktický modul P z oblasti, která se jim zdá atraktivní a potřebná.


Elektronická komunikace

Oblasti s názvem Elektronická komunikace jsou věnovány přibližně 3 hodiny prezenční části školení a několik hodin práce na úkolech a cvičeních. Tato oblast je obzvláště vhodná pro samostatné on-line vzdělávání (pokud mají učitelé ve škole přístup k internetu). Pro přehlednost publikujeme doporučený seznam témat, která mohou posloužit lektorovi jako vodítko při sestavování sylabu kurzu:

  • Práce se složkami el. pošty, vytvoření podsložky, přesuny zpráv mezi (pod)složkami.
  • Vyhledávání ve složkách přijatých a odeslaných zpráv, manipulace se zprávami.
  • Potvrzení o doručení, vlastnosti zpráv (priorita).
  • Přístup k příspěvkům prostřednictvím poštovního klienta (výhody a nevýhody).
  • Přístup k příspěvkům prostřednictvím webového rozhraní (výhody a nevýhody).
  • Práce se skupinami (distribuční list), kopie, skrytá kopie.
  • Možné formáty zpráv (prostý text, formát HTML).
  • Práce s přílohami, komprimace souborů, přenos většího objemu dat.
  • Viry, antivirová řešení (na stanici, na serveru, u poskytovatele připojení).
  • Základní principy elektronického podpisu, šifrování zpráv.
  • Etika v elektronické poště (nevyžádané zprávy - spam, hoax).
  • Principy a funkce elektronických konferencí.
  • Přístupy k příspěvkům prostřednictvím e-mailu a webového rozhraní.
  • Typy konferencí (podle atributů veřejnost, otevřenost, moderovanost).
  • Vhodné ukázky funkčních konferencí (např. na www.spomocnik.cz).
  • Základní funkce a využití on-line chatu.
  • Funkce akronymů a emotikonů (smajlíky).
  • Další komunikační prostředky (videokonference, IP telefonie, i-rádia, i-TV).
  • Kolaborativní prostředí, e-learningové kurzy, on-line vzdělávání.
  • Rozšiřující témata
  • Práce s adresářem, tisk kontaktů a export kontaktů.
  • Automatické zahrnutí podpisu a přiložení vizitky do zprávy.
  • Filtry, třídění doručených zásilek, blokování odesílatelů.
  • Nastavení poštovního klienta (adresy příchozích a odchozích serverů apod.).
  • Seznámení s návodem, FAQ, etika na síti, pravidla chování v konferencích.
  • Přihlášení do konference, čtení příspěvků, zaslání příspěvku, zaslání odpovědi.
  • Změna nastavení, zaslání příkazu (např. HELP).
  • Odhlášení z konference, založení nové konference.
  • On-line chat – přístup přes www rozhraní nebo specializovaný program.
  • Přihlášení do diskuse, odhlášení z diskuse, volba a smysl přezdívky.
  • Procházení místností (témat diskusí), stálé a dočasné místnosti.
  • Zakládání a rušení místností, funkce správce chatu, šeptání mezi dvěma účastníky.

Bližší informace k úvodnímu modulu školení úrovně P je možné nalézt zde na ministerských stránkách www.e-gram.cz.   


Metodické pokyny pro školitele

Lektor kurzu by měl zajímavou formou uvést učitele do světa on-line komunikace, zdůraznit její jednoduché provozování a používání, shrnout přínos a nebezpečí. Téma elektronické pošty je pro tuto oblast stěžejní. S obsahem témat e-mailová konference, diskusní fórum a chat by měli být učitelé seznámeni a měli by si tyto formy komunikace i vyzkoušet.

Komunikaci prostřednictvím elektronických médií lze efektivně využít pro kontakt učitele se studenty, pro kontakt mezi samotnými učiteli. nebo dalšími účastníky vzdělávacího procesu. Tato oblast staví na znalostech a dovednostech získaných v rámci celku Internet a E-mail kurzů Z.


Praktické úlohy
  • Najděte na internetu všeobecné informace týkající se elektronických diskusních fór a způsobu, jak se do nich přihlašovat, odhlašovat, atd. Tyto informace prostudujte.

  • Najděte na internetu zajímavé diskusní skupiny zabývající se vzděláváním nebo školstvím. Do některé z nich se přihlaste.

  • Vyzkoušejte si nějaký chat zdarma, kde není nutné se zaregistrovat (vystupujete jako návštěvník, guest). Poté se zkuste zaregistrovat (vystupujete pod zaregistrovanou přezdívkou) a porovnejte výhody a nevýhody.

  • Zkuste si na serveru Pandora.cz vytvořit vlastní elektronickou konferenci pro některou třídu/skupinu, kterou učíte, a vyzkoušejte si tak elektronický styk se svými žáky.

  • Najděte na Internetu ukázku síťové netikety a popsané příklady jejího nejčastějšího porušování.

  • Lektor se domluví s učiteli na přesném časovém termínu a na adrese on-line chatu, kde bude poskytovat on-line podporu (např. příští pondělí od 14 do 15 hodin).

  • Nastavte ve svém klientu elektronické pošty (resp. prostřednictvím webového rozhraní) pravidla pro filtrování příchozích zpráv tak, aby všechny zprávy, které přijdou do vaší schránky z určité adresy, byly automaticky přeposlány na váš mobilní telefon.

  • Domluvte mezi učiteli jasné pořadí (štafetu). Každý učitel musí následujícímu předat (přeposlat) došlý e-mail a na poslední řádek připsat dosud nezmíněný emotikon (smajlík) a jeho význam. Kopie každého dopisu se zasílá lektorovi.

  • Lektor vyhlásí soutěž – formou elektronického dopisu poprosí všechny učitele o co nejrychlejší reakci na tento příchozí e-mail. Učitel, který nejrychleji odpoví, zaslouží pochvalu.

  • V rámci desetihodinové hodinové dotace určené na práci on-line se přihlaste do nějakého kratšího on-line vzdělávacího kurzu a absolvujte jej. Formou e-mailu odešlete svému lektorovi krátkou zprávu o výsledcích a vašich dojmech z kurzu.

Doporučená literatura a zdroje k procvičení

Uvádím převážně knihy, které se nějakým způsobem vymykají běžnému standardu knih pro práci s textovým editorem. Seznam samozřejmě není vyčerpávající:



Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.