Děti obvykle před prázdninami utíkají ze školy tak rychle, že si sotva stihnou odnést svá vysvědčení. Učit se o prázdninách, to by pro většinu z nich znamenalo tu největší potupu. Ale co učitelé? Ti se o prázdninách učí? I pro ně jistě prázdniny znamenají především příležitosti k nezbytnému odpočinku. Přesto existující nabídka vzdělávacích příležitostí pro učitele svědčí o jejich zájmu se také vzdělávat.
Nepočítáme-li sebevzdělávání, je možno si povšimnout, že např. vzdělávací výjezdy celých sboroven nebo jejich částí v rámci přípravného týdne už dávno nejsou výjimkou. I mezi čtenáři tohoto článku jsou jistě tací, pro které se takový výjezd už blíží. Ale jiní čtenáři už možná mají za sebou účast na některé letní škole. A právě letním školám pro učitele se zde chceme věnovat především.
Letní školy jsou už po léta samozřejmou součástí mnoha celostátních vzdělávacích projektů, jako jsou Čtením a psaním ke kritickému myšlení (www.kritickemysleni.cz), Dokážu to? (www.doto.cz) nebo Začít spolu (www.sbscr.cz). Protože jsem se na několika takovýchto letních školách v různých rolích podílel, mohl jsem nasbírat několik zajímavých postřehů pořadatelů, lektorů i účastníků.
Uspořádat letní školu není jednoduchá ani levná záležitost. Z pohledu pořadatelů je to však příležitost pracovat v ne úplně obvyklých podmínkách na tématech, na která není v průběhu školního roku čas a je možno jít nad rámec běžného metodického vzdělávání. Letní škola věnovaná pedagogickým a psychologickým otázkám hodnocení, pořádaná letos občanským sdružením Kritické myšlení, může být jedním z příkladů. Seznamování se se subkulturami mládeže zcela novou formou v rámci jedné části letní školy programu Dokážu to? (pořadatelem je o. s. Aisis) je dalším příkladem těchto nadstandardních nabídek. Na druhou stranu může letní škola poskytovat základní vzdělávací balíček nezbytný pro vstup do programu – takto pojaté letní školy jsou velmi podstatnou součástí projektu Začít spolu (pořádá Step By Step ČR).
Lektoři zpravidla na letních školách oceňují možnost věnovat tématům dostatek času, jít do hloubky a předmět vzdělávání důkladně promyslet a rozpracovat. Neobvyklé činnosti a vzdělávací přístupy jsou zde vítány, mezi lektory - možná častěji než je ve vzdělávání učitelů běžné – narazíte na příslušníky jiných profesí, především psychology. Navíc lektorská práce na letních školách bývá velmi příjemná a oboustranně přínosná, jelikož na učitele pracující jen do výše svého platu zde v roli účastníků zcela jistě nenarazíte.
Účastníky krom témat o prázdninách přitahuje jistě také skutečnost, že nemusí řešit uvolňování ze školy. Především ale vítají možnost trávit čas vzdělávání mimo běžná vzdělávací zařízení, v prostředí příjemném a přátelském, které zpravidla na letních školách vzniká. To vše přispívá ke vzniku a rozvíjení kontaktů a komunit podobně smýšlejících, pedagogickému vzdělávání a moderní pedagogice otevřených lidí. Účastníci se na letní školy rádi vracejí. Právě zde se tvoří jádra neformálních skupin duchovně spřízněných osob, které jsou oporami např. výše zmíněných projektů a v širším smyslu i reformy dnešní školy.
Letní školy nejsou jistě jedinou možností k učitelskému vzdělávání v průběhu prázdnin. Mnohá pedagogická centra nabízí o prázdninách lektory pro školy a jejich sborovny. Bez ohledu na to, že se letní školy konají o prázdninách, platí pro ně stejná pravidla jako pro všechny akce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků: zpravidla jsou akreditovány a zpravidla vyžadují finanční spoluúčast účastníka či jeho školy. Organizátoři se obvykle snaží snížit výdaje účastníků získáním grantové finanční podoby tak, aby pro ně byly přijatelné (jsou to někdy několikatisícové částky, jindy pouze úhrada nákladů na cestu do místa konání akce). I díky tomu se letní školy pro desítky, snad i stovky českých učitelek a učitelů staly nedílnou součástí jejich prázdninového programu.
Petr Novotný
0 komentářů:
Okomentovat