Ladislava Knihová: Proč nemluvíme cizím jazykem, přestože se učíme?

pátek 18. července 2003 ·

Také patříte mezi ty, kterým se po letech studia cizího jazyka stále nedaří pronést plynulou větu, přestože pro ni teoretické vědomosti máte? Pokuste se o malý trik. Není v tom žádné kouzlo – stačí pár maličkostí.

Motýli v žaludku

Situace se neustále opakuje: sevřené hrdlo, rudý obličej, červené uši a „motýli v žaludku“, jak trefně nazývají trému Angličané. Nechápeme to: vždyť jsme se vše poctivě na hodinách angličtiny učili, tak proč nejsme schopni bravurně zvládnout základní konverzační obraty? Kde je ta chyba a existuje vůbec nějaké řešení?

Jak to bylo ve škole

Napadlo vás někdy, že všichni učitelé ve škole nás vždy požádali, abychom se naučili např. „slovíčka 3. lekce“ nebo „vyjmenovaná slova“, ale jen těžko bychom mezi nimi hledali osvíceného pedagoga, který by zároveň přidal návod „JAK“ se to vlastně máme naučit? Ano, nejrůznějšími návody na použití jsme doslova obklopeni, ale nechybí nám v této sbírce ten nejdůležitější – návod „Jak se vlastně učit?“


Malý trik „jak na to“

Zkuste malý trik. Patříte-li i vy mezi ty, kterým se po mnoha letech studia cizího jazyka stále nedaří ze sebe vypravit srozumitelnou větu, pokuste se o následující změnu svého studia. Není v tom žádné kouzlo – stačí pár maličkostí:

  • zajistěte si, abyste ve svém „studijním koutku“ nebyli ničím a nikým rušeni;
  • připravte si své studijní materiály;
  • zhluboka se rozdýchejte a představte si, že jste moderátor televizních novin CNN – musíte se napřímit, hovořit jistě, s nadhledem a možná i s úsměvem, ale především ZŘETELNĚ A NAHLAS;
  • každé slovíčko, frázi, větu či článek vyslovujte a čtěte jako televizní moderátor – ne výjimečně jednou nebo dvakrát, ale počínaje dneškem již navždy!

Jádro pudla

V čem vlastně náš společný problém spočívá? Je běžnou praxí, že se cizí jazyk učíme s cílem „hovořit anglicky“, avšak po celá léta si při domácí přípravě „něco mumláme potichu“. Chceme-li pak v reálné situaci cokoliv vyslovit nahlas, dostaví se zákonitě šok. Naše „já“ se brání, stydí se samo před sebou a má trému. Ale dali jsme mu vlastně šanci, aby se na tuto situaci připravilo? Na tuto otázku si každý musí odpovědět sám, ale s největší pravděpodobností odpověď většiny z nás bude záporná.


Okamžitá náprava

A tak to nyní pojďme společně napravit. Dejme šanci našemu podvědomí, aby si postupně uvyklo na náš sebevědomý hlasitý projev v cizím jazyce (byť zatím doma u sebe v pracovně). Přivykejme si krok za krokem na to, jak „zníme“ v angličtině a jakou melodii, barvu i témbr má náš hlas, který momentálně promlouvá anglicky, německy či jakýmkoli jiným jazykem. Zaposlouchejme se… Určitě to není špatné a s trochou zacílené píle to bude ještě lepší.


Další praktické rady a e-learningový kurz „Jak se naučit cizí jazyk“ naleznete na
www.educationonline.cz . 



Ladislava Knihová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.