Ondřej Neumajer: Jak investovat do školení PI SIPVZ

čtvrtek 19. června 2003 ·

Po dlouhé odmlce byl konečně zveřejněn metodický pokyn k čerpání dotací na školení, která budou probíhat v rámci P I - Informační gramotnost SIPVZ. Podívejme se, co mohou školy od projektu očekávat a jak by si měly promyslet využití přidělených peněz.

Finanční dotace, která dojde na základní, střední, speciální školy a školská zařízení zařazené v Síti škol v příštích měsících, je určena pro školení základních uživatelských znalostí Z, školení poučených uživatelů P a školení specifických znalostí S. Navazuje se tak na školení Z, která byla v roce 2002 jako jediná realizována.

Prostřednictvím krajů (organizacím přímo řízeným a církevním školám poskytne příspěvky přímo MŠMT) bude na školy distribuováno v přepočtu 1 300 Kč na jednoho pedagogického pracovníka. Ředitel školy by měl v rámci své školy dodržet takové dělení, aby všechny dotace v rámci PI SIPVZ poskytnuté do roku 2005 byly souladu s Plánem realizace SIPVZ, kde je uvedeno, že 75  % pedagogických pracovníků dosáhne úrovně Z a 25  % úrovně P. Ministerstvo sice v pokynu doporučuje pro rok 2003 využít finance v členění: školení Z – do 30  %, školení P – 40  %, školení S – 30  %, ale tato doporučení nejsou pro ředitele závazná.


Úroveň Z aneb začínáme

Školení úrovně Z zajišťují pouze vybraná školicí střediska (další informace viz níže), přičemž maximální cena tohoto školení je 2 100 Kč na jednoho učitele. Seznam akreditovaných škol je dostupný na oficiálním webu MŠMT ve formátu XLS na této adrese. O školení úrovně Z blíže pojednává článek na e-gramu Oblast Z - Základní uživatelské znalosti.

Detailněji o možnostech čerpání poskytnutých finančních prostředků pojednává jiný článek na e-gramu ICT vzdělávání pedagogických pracovníků.

Školicí střediska pro úroveň Z

Školicím střediskům, která byla akreditována pro školení úrovně Z v roce 2002 s platností akreditace do června 2003, byla automaticky prodloužena platnost akreditace do 30. června 2004, a nemusejí tedy znovu o akreditaci žádat. Školy, které mají zájem stát se školicím střediskem a dosud o akreditaci nezažádaly, tak mohou učinit nyní. Popis, jak postupovat, byl zveřejněn na serveru e-gram.cz v článku Jak se stát školicím pracovištěm Z. Žádost o akreditace by měla být vyřízena do dvou měsíců a získané osvědčení má platnost dva roky ode dne vystavení.


Úroveň P aneb prohlubujeme

Školení úrovně P zajišťují opět pouze vybraná školicí střediska (žádná akreditace zatím neproběhla). Osnova systému školení P je již vypracována a tento víkend od 20. do 22. června 2003 se v Liberci koná seminář ICT koordinátorů pedagogických center a zástupců vybraných škol, kde budou společně se zástupci MŠMT debatovány obsahové, didaktické, organizační a jiné detaily týkající se těchto školení.

Školení úrovně P je modulární; úspěšný absolvent projde třemi moduly, z čehož si dva volí z nabídky po domluvě se svým ředitelem a ICTK metodikem. Maximální celkové náklady na jednoho učitele jsou stanoveny na 7 500 Kč. Úvodní modul úrovně P by mohl být organizován od září 2003, optimisty můžeme nechat při tom, že další moduly již od listopadu. Této problematice se budeme věnovat v samostatném článku.


Úroveň S aneb buďme specialisté

Školení specifických znalostí S je vázáno na akreditace systému DVPP. Každé školení, seminář nebo workshop, který byl v systému DVPP MŠMT akreditován a zabývá se ICT, by mělo být možné financovat z přidělených peněz. Seznam všech akreditovaných kurzů týkajících se ICT bude zveřejněn na www.e-gram.cz.


Utrácet můžete různě

Zajímavou a potřebnou novinkou je možnost čerpání dotace na nákup studijních materiálů. Je možné zakoupit nejen klasickou literaturu v papírové podobě, ale i on-line kurzy a výukové CD-ROMy. Zároveň je možné použít přidělené peníze na cestovné. Celková suma ale nesmí přesáhnout 10  % z přidělené dotace. Ředitel školy může samozřejmě využít na školení počítačové gramotnosti nejen finanční prostředky z této účelové dotace, ale i ze systému DVPP.

Aby bylo využití zřejmé, pokusím se o příklad. Řekněme, že ředitel školy, v níž pracuje 10 pedagogických pracovníků, získá pro tento rok částku 13 000 Kč. V loňském roce již čtyři učitelé kurz Z úspěšně absolvovali a získali příslušný certifikát. Nyní záleží na strategii, kterou vedení školy zastává.

Může například rozhodnout, že nejlepší bude proškolit dva šikovné učitele na úroveň P, jednoho učitele poslat na speciální kurz S a počítat s tím, že ostatní učitelé od nich postupně okoukají jejich hlubší dovednosti – s pomocí odborné literatury, kterou na školu nakoupí. Tím vyčerpá letošní příděl dotací na PI z MŠMT. Příští rok se soustředí na doplnění vzdělání úrovně Z u dalších tří učitelů, kteří zatím „zetkem“ neprošli.

Nebo může ředitel rozhodnout tak, že již letos proškolí čtyři učitele na úroveň Z a sám se bude v rámci kurzů úrovně S vzdělávat v seminářích určených školskému managementu.


Vyhovuje?

Velmi těžko lze dnes předpovědět, jak bude navržený systém přijat pedagogickou veřejností. Obávám se, že klady tohoto (do značné míry volného) systému budou rozostřeny jeho hlavní nevýhodou – špatným načasováním. Opět se totiž opakuje scénář z loňského roku. Dva týdny před prázdninami je ten nejnešťastnější termín, kdy je každá škola zaneprázdněna ukončováním školního roku, a tak se nemůže problematice vzdělávání učitelů v oblasti ICT poctivě věnovat. O tom, kdy dojdou peníze skutečně na školy a do kdy je třeba předložit, vyúčtování raději ani nepsat.

Přesto jsem přesvědčen, že zásadní uvolnění pravidel oproti loňskému roku, nastartování složitějšího, ale decentralizovaného systému školení P, převedení odpovědnosti a pravomocí na ředitele je v konečném důsledku pro školství dobrá zpráva.

Finanční prostředky pro Projekt I na příští rok by měly být vyšší nežli ty letošní, ale samozřejmě dnes nikdo nezaručí, že tomu tak skutečně bude. Za těchto podmínek je velmi obtížné vytvořit dlouhodobější strategii. Bude záležet na plnění slibů vládou a ministerstvem a na současné situaci ICT na školách.

Osobně bych doporučil ředitelům pro letošek investovat do literatury a podpůrných materiálů, snažit se ušetřit peníze prostřednictvím administrativních uznání úrovně Z (u učitelů, kteří základy dávno zvládli), vybrat pro učitele v rámci školení S zajímavé, zejm. metodické kurzy aplikující využití ICT v předmětech, pokusně vyzkoušet úvodní modul školení P a na další moduly P raději počkat až na příští rok, kdy snad budou porodní bolesti těchto kurzů již za námi. Univerzální rada, ale, jak to tak bývá, neexistuje.

Metodický pokyn je ve formátu RTF ke stažení z této adresy.



Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.