Pavel Stopa: Co s počítačem na prvním stupni?

čtvrtek 13. března 2003 ·

Po nedávném článku Jak seznámit předškolní děti s počítačem? se dostáváme k mladším školákům. Zejména pro začátečníky jsem sepsal jakýsi rozcestník, veden snahou ukázat hlavní okruhy práce s PC na prvním stupni a současně odkázat na další, hlubší zdroje.

Má-li základní školu opouštět absolvent, který dokáže informační technologie samostatně a kreativně používat (nejen k hraní her), není na škodu s výukou práce na počítači zvolna začít již na prvním stupni, třebas i v první třídě. Před volbou konkrétních postupů a softwarových nástrojů je však potřeba ujasnit si cílové dovednosti, které na konci prvního stupně budeme u svých svěřenců očekávat. 

Podle mého názoru by měl pátou třídu opouštět žák, který je schopen si prohlížet vzdělávací CD-ROM a s jeho pomocí si procvičovat nabyté znalosti. Rovněž by měl být schopen zapnout a vypnout počítač, spustit a zavřít program a zvládat tu nejzákladnější práci s kancelářskými aplikacemi, případně některými jinými. Ty pak může pod vedením vyučujícího zkoušet využívat jako nástroj k vlastní tvorbě „něčeho opravdového“. Samostatnou kapitolou je počáteční výuka programování pro nadané děti.

Dětí, které se ve svých šesti letech ještě nesetkaly s počítačovou myší, neustále ubývá. Nicméně je třeba vycházet z toho, že je jich stále dost (zvláště na vesnici), a výuku tomu přizpůsobit. Je-li prvňáků kolem dvaceti, pak lze pro první seznámení s počítačem využít i „indoší“ učebnu s deseti počítači, v níž žáci sedí ve dvojici (zkušenější – méně zkušený). Méně zkušení se snaží zkrotit myš, ti zkušenější pak plní funkci „lektora“. Po zvládnutí základů, které jsou totožné s těmi, které jsem popisoval v  minulém článku , lze postupně přejít k pokročilejší práci. 

Seznámení s multimédii

Mnoho CD-ROMů, např. řada Dětských koutků firmy Terasoft, může posloužit k zopakování nově nabytých znalostí. A to ať ve škole při hodinách matematiky, českého jazyka či prvouky, tak hlavně doma, při procvičování. Dalšími multimediálními CD-ROMy dobře využitelnými v prvních ročnících základní školy jsou tituly Učíme se s Ferdou, matematika 1.2. třída od ostravské firmy Zebra,  Veselá matematika od Silcomu, TS matematika pro 1.-4. r. od Terasoftu, Všeználek od opavského Silcomu, Slabikář pražského Multimedia Art a další. Většina z nich je dobře zpracována jak po stránce grafické, tak z hlediska věcné a metodické správnosti, navíc děti baví.

Nevýhodu paradoxně spatřuji v tom, že programy jsou příliš „hotové“, není zde prostor na improvizaci, jsou v podstatě navrženy pro jednoho žáka s počítačem, který učitele ani moc nepotřebuje. Využití těchto CD-ROMů vidím spíš v domácí přípravě nebo při zaměstnávání rychlejších žáků při klasickém vyučování, kteří jsou s to pracovat samostatně. To ovšem předpokládá přítomnost počítače v běžných třídách, ne pouze v učebně IT… – viz sérii článků  Z. Ogrodníka  Zavádíme počítače do běžných tříd .

Seznámení se základními aplikacemi

Učení ovšem zdaleka nekončí multimediálními CD-ROMy. Ty ze své podstaty pouze využívají počítač jako platformu, ale samotné práci s ním příliš neučí (vyjma manipulace s myší). Alespoň ne ty, o kterých jsem se zmínil výše.

Další možností je tedy práce s programy, které jsou běžnou součástí operačního systému (v případě Windows především WordPad, Malování, Kalkulačka, popř. Internet Explorer) či kancelářského balíku (v případě MS Office Word a Excel). Je ovšem potřeba říct, že mnozí pedagogové zásadně nesouhlasí s tím, aby se menší děti učily pracovat s tak mohutnými aplikacemi, jako je Word, které je svými pokročilými funkcemi spíše matou. Místo takového „kanónu na vrabce“ je k nácviku psaní možná opravdu vhodnější obyčejný WordPad či nějaký jeho ekvivalent.

Jednoduché etudy, ale i složitější náměty použitelné téměř ve všech předmětech, a to nejen na prvním stupni ZŠ, nabízí výborná kniha Využití počítače při vyučování od autorů Černochová, Komrska, Novák.  Najdete v ní úkoly toho kterého předmětu, které žáci plní s využitím grafického, textového, popř. tabulkového editoru, při kterém se s programy blíže seznamují. Další šikovné náměty najdete na stránkách Education on line Ladislavy Knihové. Tipy pro jednoduché a účinné využití internetu na prvním stupni najdete i v článku I. Griesselové  Internet v hodinách vlastivědy na 1. stupni ZŠ  

Aplikace jako tvůrčí nástroj: projekty malé i větší

Vyvrcholením práce s kancelářskými aplikacemi může být příprava a následná realizace přesně daného projektu. Každý žák nebo skupina žáků dostane určitý úkol, který postupně plní v rámci výuky jednotlivých předmětů, až je výsledkem třeba webová stránka třídy – tyto jsem dělal se svými žáky a popis jejich „výroby“ najdete v tomto  článku . Jinou inspiraci skrývá článek Vladimíra Václavíka  Cesty k využití internetu na 1. stupni ZŠ .

Možnosti využití internetu v kooperativních projektech, které spojují lidi z různých koutů republiky i světa, jsou velké, a to především na druhém stupni ZŠ. Projektům se u nás systematicky věnuje Učitelský spomocník, kde najdete mnoho užitečných zdrojů a rad. Za návštěvu též stojí nový český rozcestník mezinárodních projektů European Schoolnet.

Seznámení s programováním

O výuce programování toho bylo zde na České škole napsáno mnoho. Většina článků vyšla z pera renomovaného  Rudolfa Pecinovského , který se dětským programováním zabývá již řadu let. Proto jen odkážu na jeho článek  Proč učit programování na základní škole , v němž Pecinovský doporučuje začít s výukou programování „někde mezi třetí a šestou třídou“.

Hry ve škole

Samostatnou kapitolu využití počítačů ve škole tvoří hry. Zde je ovšem třeba vědět, k čemu chceme jejich „legalizací“ ve škole dojít. Zda se jedná pouze o čas, kdy chceme mít od dětí klid, nebo hrami sledujeme např. rozvoj logického myšlení žáků či rozšiřování jejich vědomostí.

V rámci zájmového kroužku bych byl pro určité typy her, např. logické, vědomostní či strategické hry, jako jsou třeba The incredible machine od Sierry, Supermozek od společnosti Compedia (česká lokalizace nakladatelství Fragment), Hádanky lva Leona ostravské Zebry a další například z webu Evropského školského portálu. (Jinými způsoby využití hry ve vyučování, tentokrát strategické, se zde na České škole zabýval Milan Hausner v článku  Strategické počítačové hry ve škole  – to se však týká spíše druhého stupně.)

Prezentační využití učitelem

Všechny výše popisované možnosti předpokládaly existenci počítačové učebny s alespoň deseti počítači, tak aby k jednomu zasedly maximálně dvě děti. Nicméně se domnívám, že situaci, kdy mám k dispozici počítač za katedrou a projektor, v horším případě TV, lze pedagogicky vytěžit více. Takto lze používat ukázky z multimediálních cédéček, jinak určených spíše pro jednotlivce (viz výše) nebo třeba v prvouce Jak věci pracují od BSP. Názorná projekce nějakého probíraného jevu pro celou třídu je ve spojení s učitelovým výkladem mnohem přínosnější než samostatné listování CD-ROMem v počítačové učebně, byť by bylo řízené. (Viz též dřívější články M. Hausnera  Metody pro práci s multimédii  a  Proč multimédia školám nevoní  Z. Ogrodníka.)

Účinnost prezentačního způsobu nabádá k tvorbě vlastních učitelských „multimédií“. Když například v MS PowerPointu vytvoříte jednoduchou prezentaci, kterou byste stejně psali na tabuli, okořeníte tak něčím novým svou výuku a spolehlivě žáky zaujmete. Příprava jednoduché prezentace, jako je například  tato  k vysvětlení úhlopříček (148 kB; pro spuštění je nutný MS PowerPoint), vám po seznámení s programem nezabere více než půl, možná jednu hodinu… 

Pavel Stopa

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.