První informace o projektu Linux pro školy vyvolala značný zájem, dnes bych chtěl volně pokračovat soukromou úvahou o možnostech dodávek levných klientských počítačů. Jejich počet je totiž jedním z rozhodujících faktorů úspěšné informatizace škol. Kolik by stálo, kdybychom se nejlevnějším možným způsobem chtěli vyrovnat vyspělým zemím v poměru žák/počítač?
Projekt Jednoty školských informatiků s názvem Linux do škol (ve zkratce Lindoš) si klade za cíl navrhnout a prokázat realizovatelnost alternativního řešení počítačové učebny na bázi operačního systému Linux, nástrojů z projektu GNU a na ně navazujících projektů typu Open Source. První informaci jsme přinesli před týdnem v článku Lindoš: projekt Linux do škol, který vyvolal značný zájem a bouřlivou diskusi. Dnes bych chtěl pokračovat několika mými soukromými úvahami (nejsem členem řešitelského týmu, jen jeho sympatizantem) o možnostech dodávek levných klientských počítačů.
Na množství záleží…
Dodávky počítačů do škol jsou pochopitelně komplexním problémem, protože jde o kombinaci školení pedagogů, zajištění vhodných aplikací i informačních zdrojů a o dodávky klientských počítačů, sítí a také konektivity k Internetu, což není, jak vidíme na příkladu Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), snadno a rychle řešitelné. Chci se zaměřit na možnosti minimalizace nákladů na klientské počítače, jejichž počet je podle mého názoru jedním z rozhodujících faktorů.
Před zahájením dodávek generálním dodavatelem (GD) v rámci Projektu III SIPVZ Infrastruktura, zvaného zavádějícím názvem Indoš - Internet do škol, byl počet počítačů na českých ZŠ, SŠ, SOU a VOŠ podle různých odhadů v rozmezí 90-120 000, což při počtu 1,6 milionu žáků dává průměrný počet žáků na počítač v rozmezí přibližně 13-17, penetrace ZŠ byla pochopitelně menší a řada malých venkovských či speciálních škol neměla počítače vůbec. Kvalitu počítačů hodnotil například generální ředitel ACOL Vlastimil Palata jako nepříliš dobrou, podle něj vyhovovalo z uvedeného počtu jen 15 000.
GD dodá celkem 25 240 počítačů a asi 2 100 serverů, počet počítačů dnes můžeme odhadnout v rozmezí 120-140 000, průměrný počet žáků na počítač je tedy v rozmezí přibližně 11-13. Nejhůře mohou být v tomto parametru ale paradoxně nově vybavené školy, které v rámci projektu dostaly podle počtu žáků od 4 do 11 počítačů, počet žáků na počítač u nejmenších s nejvýše 80 žáky může být i 20, u dalších velikostních kategorií škol může přesáhnout i 30.
Jsem dalek hlásání marxistické poučky o přerůstání kvantity v kvalitu, s takovými počty je ale obtížně realizovatelná i jen výuka informatiky, využití v běžné výuce je prakticky nemožné. Řada kritiků poukazuje na nutnost minimálně 8 nebo lépe 15 počítačů v učebně, koncepce SIPVZ přitom předpokládala dodávku osmi počítačů na školu (dva žáci na počítač při rozdělení třídy na poloviny). Další kritici upozorňují, že instalace všech počítačů do specializované učebny je nesmysl a že je třeba mít počítače k dispozici přímo v běžných učebnách i jednotlivě nebo v malých počtech. Ještě si připomeňme, že ve vyspělých zemích je počet žáků na počítač v rozmezí 4-7, tedy bude nutné v relativně krátké době do škol dodat 75-255 000 počítačů, podle toho, jak se budeme chtít s nimi vyrovnat.
Jaké jsou tedy možnosti dodávek:
- speciálně pro školy navržené počítače s minimalizovanou cenou
- bezdiskové počítače nebo terminály
- repasované počítače
První varianta byla možná v případě realizace plošných dodávek podle původní koncepce SIPVZ, která předpokládala jednorázovou dodávku zhruba 45-60 000 kusů. Zde se mohl optimalizovaný speciální návrh vyplatit. Dnes je již tato varianta asi pasé. Budu ale uvažovat stále s dodávkou minimalizované sestavy jako alternativy k bezdiskovému počítači. U všech tří variant je nutné klást důraz na kvalitu a spolehlivost serveru. Řešení s OS Linux je v tomto ohledu ale naštěstí spolehlivé samo o sobě a neklade na výkon hardwaru takové nároky jako řešení s některým OS Microsoft Windows. Udělejme si jednoduchý návrh levného počítače ve dvou více méně krajních variantách (ceny VO při kusovém odběru bez DPH):
komponenta | typ | cena | typ | cena |
základní deska | Intel 845GL, LAN, audio, grafika | 2730 | ECS K7SEMV3CL (AMD Duron on board) | 2430 |
procesor | Intel Celeron 1,7 box | 1800 | ||
operační paměť | 128 MB SDRAM PC133 | 360 | 128 MB SDRAM PC133 | 360 |
skříň | ATX tower P4 | 880 | ATX mikro tower | 610 |
pevný disk 20 GB | 1900 | 1900 | ||
mechanika CD-ROM 52x | 610 | 610 | ||
mechanika FD | 210 | 210 | ||
klávesnice | 110 | 110 | ||
myš | 70 | 70 | ||
monitor | 17" | 4000 | 15" | 3000 |
cena kompletního PC | 12670 | 9570 | ||
cena nejlevnějšího bezdiskového PC | 9950 | 6850 |
Pokud tedy budeme brát jako minimální počet udržující konkurenceschopnost našeho školství v počtu počítačů ve výši 75 000 kusů, při nejnižší ceně s DPH s předpokládanou množstevní slevou budou náklady ve výši kolem 550 milionů bez LAN a serverů. Pokud by se použily repasované počítače třídy Pentium 200 MMX, jejichž cena se nyní pohybuje kolem 1 500 Kč, a repasované 15" monitory ve stejné ceně, celkové náklady by byly 225 milionů. Můžeme pochopitelně uvažovat i o sponzorských darech, například Sdružení školských asociací CZESHA se má nyní stát příjemcem sponzorského daru 6 000 vyřazených PC z bankovního sektoru, které pro další použití zrepasují střední elektrotechnické průmyslovky v jednotlivých okresech. Nový a kvalitní značkový server s dostatečnou pamětí i výkonem pro 15 klientských počítačů pořídíme za zhruba 50-100 000 Kč, starších serverů na trhu mnoho není, ale v případě nouze se může použít i několik starších PC s dostatečnou kapacitou operační i diskové paměti.
Ještě jedna poznámka, pro řadu aplikací mohou vyhovovat jako extrémní nouzová řešení i bezdiskové LANstation s procesory 486 (některé společnosti je ve velkém vyvážely nedávno na skládky) s monochromatickými monitory, jejichž cena je doslova pár stovek, nebo počítače s procesory třídy Pentium 75-133, jejichž cena je jen o málo vyšší. Pokud podobné počítače-terminály umístíte na školních chodbách i jen ke stažení pošty nebo odeslání SMS či nenáročnému brouzdání po Síti, jistě neprohloupíte.
„Šrot“ ve světě
I v bohatších a vyspělejších zemích, než je ta naše, se na železe šetří, podívejte se na případovou studii Riverdale High School - Open Source Case Study, kde si pořídili pro 350 žáků 70 bezdiskových stanic za pouhých $33 040, tedy $472 za jednu, přičemž $25 900 z celkové ceny bylo za špičkové LCD displeje NEC MultiSync LCD 1550V po $370. Procesory Intel Celeron 366, stejně jako starší servery s procesory Intel Xeon 500 MHz, byly získány jako dar Intelu prostřednictvím programu Students Recycling Used Technology (STRUT), který v Oregonu distribuoval do škol již 22 000 repasovaných počítačů od více než 400 dárců, mezi kterými jsou kromě společnosti Intel i Qwest, Fred Meyers, Bank of America, Tektronix, ESI, Phoenix Technologies, Adidas, Fujitsu, NIKE, Epson, PGE, Kaiser Permanente, EDS, Columbia Sports Wear, US Bank, Regence BlueCross BlueShield, Lockheed Martin a další. Vtipnou ilustrací je i video ve formátu RealPlayer, ve kterém žačka skládá bezdiskovou stanici.
Podobných příkladů naleznete pomocí vyhledávačů jistě celou řadu, doporučuji si prohlédnout rovněž několik dalších odkazů:
- K12 Linux Terminal Server Project
- K-12 Linux Project
- K12OS.org
- Schoolforge
- KDE Edutainment
- Open Source Schools
- SEUL/edu
- Debian Jr. Project
- Linux for Kids
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat