Rostislav Fojtík: Vysokou školu již můžete vystudovat prostřednictvím internetu

pondělí 11. února 2002 ·

E-learning se dnes prosazuje čím dál víc, především v oblasti firemního vzdělávání. Ani vysoké školy však nestojí stranou a mnohé z nich elektronické kurzy nabízejí. Ostravská univerzita pak již dnes nabízí kompletní studijní program, jehož výuka probíhá především pomocí internetu.

Stále častěji se ve studijních programech vysokých škol objevují prakticky orientované bakalářské obory. Pro mnoho zájemců je však obtížné časově skloubit svůj osobní život a pracovní zatížení s pravidelnou docházkou do (vzdálené) školy. Pro tyto zájemce je proto připravována distanční nebo kombinovaná výuka.


Distanční a kombinované studium

Klasickou prezenční výuku všichni dobře známe. Její účastníci se sejdou společně v jedné učebně. Tam učitel svým žákům přednáší nové učivo, vede je při výuce, klade otázky, zadává úkoly, uvádí příklady a zkouší. V případě distanční formy studenti obdrží učební materiály, studují samostatně a s učitelem komunikují předem dohodnutým způsobem.

Distanční výuka klade vysoké nároky na kvalitu učebních materiálů. Klasická učebnice většinou slouží jen jako doplněk učitelova výkladu. Student již z hodiny ví, co, kde a jak se má látku učit. Během distanční formy výuky však tyto pokyny a cíle výuky, ale i praktické příklady, motivační úkoly a testy musí být součásti učebního materiálu. Kombinovaná forma pak využívá prvků prezenční i distanční formy. To znamená, že část výuky probíhá ve společné učebně a další část distančně.


Příležitost pro e-learning

S rozvojem informačních a komunikačních technologií získala distanční výuka mnoho nových možností. Tzv. e-learning se stává stále rozšířenější, především pak v oblasti odborného vzdělávání ve velkých firmách. (Zde odkazujeme na úvodní článek Co znamená e-learning, který základní principy objasňuje. Tento článek na něj do určité míry navazuje. Více se o distančním vzdělávání dozvíte také na stránkách Národního centra distančního vzdělávání. )

Stranou tohoto procesu ale nezůstávají ani vysoké školy, které také vytvářejí své elektronické výukové kurzy. Jejich produkce je ovšem velice náročná a bude ještě nějaký čas trvat, než budou nabídnuty většímu počtu studentů. Zatím jsou v nabídce spíše jednotlivé výukové kurzy. Tak např. Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (www.uhk.cz) nabízí základní kurzy počítačové gramotnosti a ČVUT v Praze (http://web.cvut.cz/online/) připravilo kurz ECDL, velkou nabídku on-line kurzů má i Matematicko-fyzikální fakulta UK (přímý odkaz). Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati dokonce vyvíjí synchronní on-line výuku (učitel s žákem mohou komunikovat v reálném čase). Na společném projektu virtuální univerzity pak pracují Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity (http://prf.osu.cz/) společně s Ekonomickou fakultou Technické univerzity – VŠB (www.ekf.vsb.cz/studium/index.html) a Obchodně podnikatelskou fakultou Slezské univerzity (http://www.opf.slu.cz/). Výsledné elektronické kurzy hodlají nabízet svým studentům pro denní i distanční studium.


E-learning na Ostravské univerzitě

Katedra informatiky a počítačů na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity dnes již nabízí kompletní studijní program v distanční nebo kombinované formě „přes internet“. Jde o studijní bakalářský program Aplikovaná informatika, jehož absolventi se mohou uplatnit jako specialisté v oblasti počítačových sítí, operačních systémů, programování apod. Obor může být studován kromě klasické prezenční formy také v kombinované (převážně distanční) formě, při níž se široce uplatňují informační technologie. Internet a počítače pomáhají nejen přiblížit učební materiály, ale rovněž zajišťují komunikaci a zpětnou vazbu včetně testování.

Výuka začíná tzv. úvodním tutoriálem, na který se studenti musí dostavit do učebny katedry. Tam získají základní informace o studiu, způsobu komunikace s vyučujícími - tutory, obdrží adresy konferencí, konta pro přístup k výukovým materiálům, požadavky ke zkouškám a zápočtům. Další výuka již obvykle probíhá distanční formou. Student tedy není nucen neustále dojíždět do školy na přednášky a cvičení, ale studuje prostřednictvím počítače připojeného k internetu.

Část výukových kurzů – předmětů je zpracována v tzv. virtuálních výukových prostředích, které vlastně simulují prostředí školy. Některé z nic byly zpracovány v prostředí LearningSpace firmy Lotus. V současné době univerzita ve spolupráci s Technickou univerzitou – VŠB a Slezskou univerzitou přechází na systém české firmy Kontis s názvem Tutor 2000 a jednotlivé kurzy se vyvíjejí v prostředí produktu ToolBook II Instructor americké firmy Click2Learn. Společné prostředí umožní školách jednoduchou vzájemnou spolupráci při vývoji či výměně učebních materiálů.


Práce v on-line kurzu

Pro práci tedy student potřebuje počítač připojený k internetu a novější verzi prohlížeče www stránek. Student se přihlásí do virtuálního výukového prostředí, vybere si kurz, v něm příslušnou lekci (kapitolu) a může začít studovat. Kromě prohlížení učebních textů na něj samozřejmě čekají i zpětnovazební prvky jako jsou úkoly, testy, kvízy, řešené příklady. 

Každý kurz vede tutor (učitel), jehož úkolem je se studenty komunikovat, vést je při studiu, hodnotit úkoly. Komunikace je vedena většinou prostřednictvím e-mailu, elektronických konferencí, telefonu, ale i tradičními způsoby komunikace (konzultace, pošta…). Pro distanční studenty je rovněž vyčleněna odborná počítačová učebna, kterou mohou navštěvovat a připravovat se v ní.

Studium je pro většinu studentů náročné, neboť od nich vyžaduje dostatečnou vůli a zájem studovat. Přestože student nemusí docházet do školy, musí se učit pravidelně a v určených termínech zpracovávat a odevzdávat předepsané úkoly a projekty. Studium je stejně jako v prezenční formě organizováno po semestrech, kterých je celkově šest. Student musí získat předepsaný počet kreditů a na konci každého semestru musí ukončit daný předmět - kurz zápočtem nebo zkouškou. Tato zkoušení jsou již prováděna klasickým „face to face“ způsobem. Studenti se tedy účastní stejných zkoušek jako studenti prezenčního studia.

Další informace o studiu, jednotlivých předmětech - kurzech a jejich obsahu se můžete dozvědět na www stránkách Ostravské univerzity v části Přírodovědecká fakulta v odkazu Informace o studiu (http://prf.osu.cz/index.php?rub=302&id=673). Máte-li o moderní formu studia aplikované informatiky zájem, máte možnost ještě do konce února podat přihlášku. Přijímací zkoušky jsou z matematiky a informatiky.

Do budoucna se na Přírodovědecké fakultě předpokládá další rozvoj e-learningu. Při svém studiu pak bude moci využívat internetu jako základního výukového prostředí více studentů, a to v prezenční i distanční formě.

Rostislav Fojtík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.