Ačkoli se zdá, že je projekt SIPVZ již rozběhnutý a učitelé nemají výraznější možnost ovlivnit jeho vývoj, s příchodem roku 2002 se naskytla nová možnost komunikace s MŠMT. Zveřejňujeme článek-zápis z jednání zástupců tzv. Zlenické iniciativy s vrchním ředitelem sekce SIPVZ.
Ačkoli se zdá, že je projekt SIPVZ již rozběhěhnutý a učitelé nemají výraznější možnost ovlivnit jeho vývoj, s příchodem roku 2002 se naskytla nová možnost komunikace s MŠMT. Zveřejňujeme článek-zápis z jednání zástupců tzv. Zlenické iniciativy s vrchním ředitelem sekce SIPVZ.
Zástupcům Iniciativy učitelů informatiky, která vzešla ze setkání pedagogů základních a středních škol ve Zlenici, byla nabídnuta schůzka s pracovníky sekce SIPVZ Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v čele s vrchním ředitelem Drahomírem Fránkem. (Pozn. red.: Iniciativa je podle místa vzniku též nazývána jako Zlenická iniciativa; kromě učitelů informatiky se v ní angažují i správci výpočetní techniky a management škol – viz úvodní článek a otevřený dopis Drahomíru Fránkovi.).
V průběhu vánočních svátků se vytvořila čtyřčlenná pracovní skupina z řad pedagogů, kteří byli ochotni se nabídnuté schůzky zúčastnit. Tato skupina byla tvořena Danielem Janatou a Jaroslavem Střeštíkem z Prahy, Pavlem Knoblochem z Liberce a Davidem Hawigerem z Hranic na Moravě. Tato skupina se předem sešla a připravila si alternativní postupy pro jednání.
Průběh setkání
Po vzájemném představení si obě strany snažily vyjasnit své pozice a postoje k projektu SIPVZ. Vzhledem ke krátkému časovému prostoru (schůzka trvala 45 minut) se diskuse zúžila do dvou oblastí. První z nich se týkala problematiky budoucnosti ICT koordinátorů. Druhá se soustředila na vyjasnění některých dalších závažných otázek, na něž by základní a střední školy chtěly znát jednoznačné odpovědi.
Výsledek jednání
Obě strany se na závěr setkání dohodly na třech bodech:
I) MŠMT prostřednictvím sekce SIPVZ má zodpovědět následující otázky:
Obecné
- Kdy a kde bude otevřen informační portál pro získávání konkrétních informací o stavu realizace SIPVZ?
- Lze zveřejnit jména a e-maily všech osob zodpovídajících za jednotlivé projekty SIPVZ?
- Kdy a kde bude zveřejněn „Plán II. etapy realizace SIPVZ?“
- Co připravuje MŠMT, aby získalo širokou podporu pracovníků ve školství pro úspěšnou realizaci projektu SIPVZ?
- Plánuje MŠMT vytvoření funkčního mechanismu pro zjišťování zpětné vazby od pedagogické veřejnosti?
- Lze zveřejnit stav hospodaření s finančními prostředky určenými na jednotlivé projekty s výhledem na rok 2002?
- Jaké změny chystá MŠMT v pracovní náplni a hodnocení: učitele informatiky; správce sítě; vedení školy?
- Jak MŠMT hodlá využít jejich současný potenciál?
- Jaké budou vytvořeny pracovníkům ve školství podmínky pro zvyšování kvalifikace v oblasti ICT?
- Bude podporováno školení učitelů učiteli na školách?
- Kdy bude uzavřena problematika získávání certifikátu ECDL pracovníky ve školství?
- Počítá se v rámci realizace SIPVZ s finančním zvýhodněním dosažené počítačové gramotnosti pracovníků ve školství?
- Jak a kdy bude dořešena problematika ICT koordinátorů s ohledem na: vztah ke GD a GA; vztah vůči vedení školy; začlenění do realizace projektu SIPVZ; jejich pracovní náplň; jejich finanční ohodnocení.
- Bude mít škola v rámci projektu SIPVZ možnost pořídit software i jinou formou než objednávkou „balíčků“?
- Bude MŠMT finančně podporovat vývoj výukového softwaru a projektů předkládaných základními a středními školami?
- Jak bude reagováno na rozdíly ve vybavenosti škol, jejich fungování a zaměření?
- Jak projekt řeší problematiku případné integrace stávajících informačních systémů škol, včetně hardwaru?
- Jak bude rozvíjena vybavenost škol, které již mají učebny na požadované úrovni?
- Kolika škol se projekt týká v roce 2002? Jak budou vybrány a kolik koncových pracovních stanic obdrží?
- Lze v rámci realizace projektu počítat s dodávkou jiných výrobců softwaru (mimo Microsoft) typu: operační systém stanic; síťový operační systém; kancelářský balík.
II) Iniciativa se má stát prostředníkem názorů profesní skupiny ICT koordinátorů. Vybraní zástupci této profesní skupiny se poté stanou hlavním partnerem při jednání s MŠMT v oblastech, které se této skupiny dotýkají.
III) Pokud budou splněny předchozí body ku spokojenosti obou stran, jsou obě strany připraveny pokračovat v jednání.
Výzva všem ICT koordinátorům
Vzhledem k nově vzniklé situaci se prostřednictvím tohoto článku ptáme všech zainteresovaných osob, zda považují tuto aktivitu za smysluplnou. Uvítáme připomínky jak kritické a odmítavé, tak i připomínky vyjadřující podporu této aktivitě.
Zjistíme-li na základě společné diskuse, že má tato aktivita smysl a budoucnost, zvažte prosím svou aktivní účast v dalších případných krocích. Své náměty a nabídky formy účasti můžete zasílat na adresu zlenice@horackova.cz.
Za Iniciativu učitelů informatiky
Daniel Janata, Jaroslav Střeštík, Pavel Knobloch, David Hawiger
redakce



0 komentářů:
Okomentovat