Milan Hausner: Langmaster představil obří vzdělávací projekt EDU.NET

úterý 22. května 2001 ·

Tak to tu ještě nebylo, chce se člověku zvolat. Kompletní učivo základní školy na více než 80 CD-ROMech, propojení internetu, intranetu i WAPu do jednoho uceleného systému, nástroje pro tvorbu elektronických pomůcek a další možnosti. To vše by měl přinést projekt EDU.NET - tedy pokud bude plně realizován.

Na konci minulého týdne společnost Langmaster představila svůj nový vzdělávací projekt, který - pokud bude plně realizován - může mít zásadní význam pro budoucí "virtuální" školu 21. století i v českých, nepříliš počítačových škamnách. Celý obří projekt vzniká ve spolupráci s polskou firmou Young Digital Poland (YDP) za účasti silného zahraničního investora. Podotýkám, že nejspíš musí být opravdu hodně silný! Zástupci Langmasteru o jeho jménu ale cudně mlčí.

Protože novináři a koneckonců i čtenáři recenzí mají rádi čísla, začněme tím, co by měl projekt nazvaný EDU.NET (podívejte se i na webovou prezentaci) obsahovat. Držte se, aby vás ta čísla neohromila!


Kompletní učivo

Knihovnu znalostí LANGmaster.EDU by mělo tvořit cca 50 GB rozmanitého a vysoce interaktivního obsahu, který pokrývá většinu školních předmětů pro děti od 9 do 15 let. Tvoří jej asi 13 tisíc kapitol s 193 000 lekcemi, 30 000 zvukových nahrávek, 7 000 animací a video sekvencí, tisíce map a encyklopedických dat. Obsah je výsledkem tříleté práce týmu 150 odborníků z nejrůznějších oborů. Dohromady by tak měl vzniknout učební materiál na více než 80 CD-ROMech. Člověk málem nedýchá! To i MS Encarta se současnými 6 disky bude muset cudně klopit oči!

Všechny disky by měly používat stejné rozhraní - jakýsi vzdělávací procesor, který bude interaktivní nejen pro učitele a žáka ve škole, ale stejně tak pro rodiče a jejich robě v domácím prostředí. Toto prostředí vyvinula firma Dr. LANG group na základě svých dlouholetých zkušeností s tvorbou vzdělávacích (dosud převážně jazykových) aplikací.

To však není zdaleka všechno. Vzdělávací procesor by měl spojit všechna elektronická média: CD/DVD-ROM (LANGmaster EDU.ROM), školní intranet (LANGmaster EDU.LAN), internet (www.LANGmasterEDU.NET), přenosná zařízení (LANGmaster EDU.WAP) a interaktivní TV (LANGmaster EDU.ITV) do jediného systému. Prostředí by pak umožnilo též správu škol, tříd, žáků a učitelů. Budou v něm obsaženy nástroje pro přípravu elektronických učebních pomůcek, lekcí, kurzů a testů založených na knihovně znalostí.


Zatím jen demoverze

Potud teorie, kterou v míře praktické na večírku naplňovaly ukázky na velkoplošném displeji - animované klipy čoček, bitev starého Řecka či některých biologických jevů. Pokud se teorie skutečně změní v praktický výsledek, pak by školy nepochybně mohly mít k dispozici mimořádně výkonnou a celistvou pomůcku. V současné době je ovšem k dispozici jen stručné „demo“ pro prezentační účely. Přikládám tedy aspoň několik screenshotů, aby si čtenář mohl udělat svou vlastní představu o podobě projektu.

Informace zástupců společnosti, že EDU.NET vychází z koncepčního programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, je podle mého názoru trochu nepřesná. Základ projektu vznikl mimo území naší republiky a jedná se v podstatě o lokalizaci. Už z toho samo o sobě plyne, že je nutně poplatný poněkud jinému pohledu na vědní obory i základní učivo, které do Rámcového programu bude patřit. (Pokud vůbec bude tento nový model národního standardu schválen.) Daleko přesnější je asi říci, že obsah disků se bude Rámcovému programu přizpůsobovat tak, aby plně odpovídal našemu národnímu standardu základní školy. Je proto nepochybně správné, že garantem produktu se stanou instituce odpovídající za obsah národních standardů vzdělávání (Výzkumný ústav pedagogický).



EDU.NET na trhu

Realizace projektu bude bezpochyby vyžadovat rozsáhlý tým překladatelů, korektorů a recenzentů, kteří texty i klipy přizpůsobí našemu prostředí. Už jen snaha se o něco podobného si zaslouží vysoké ocenění, neboť žádný podobný produkt není na českém trhu k dispozici (konec konců ani na evropském či světovém) nejen co do rozsahu, ale ani co se týče jednotného rozhraní.

V současné době jsou částečně k dispozici verze v polštině a v angličtině; v Polsku jsou některé díly (např. chemie) již běžně využívány ve školní výuce. Připravuje se německá a francouzská verze. A nyní i česká. Podle informací, které mi poskytli v Langmasteru, by se první cédéčka EDU.NET (resp. EDU.ROM) měla na trhu objevit již na konci tohoto roku. Celý projekt by měl být dovršen v horizontu tří let.


Užitečnost projektu nezáleží jen na jeho kvalitě

Zkušenosti firmy Langmaster jsou dostatečnou zárukou, že v případě plné realizace se na trhu objeví produkt kvalitní a zcela určitě použitelný ve výuce. Tak je tomu u všech jejich předcházejících titulů v oblasti jazykové výuky. Elektronická knihovna by samozřejmě mohla být pro školy velkým přínosem, neočekávejme ale, že se stane jakýmsi Dědem vševědem všehomíra. Zůstává totiž velkou otázkou, jak velké využití projekt opravdu ve školách bude mít.

Budou mít učitelé vůbec možnost EDU.NET využít, když audiovizuální technika a projekční zařízení nejsou běžnou součástí škol a není dosud jasné, zda se s vybavováním touto technikou v SIPVZ počítá? Jak se podaří vyřešit didaktickou posloupnost učiva, když budou nepochybně i nadále nastávat situace, kdy se do počítačové třídy "hrnou" tři učitelé ve stejném termínu? Budou učitelé sami schopni využít možností tohoto programu při domácí přípravě? CD-ROM byl, je a bude - stejně tak jako např. video - pouze učební pomůckou. Vlastní učení je záležitost především lidského myšlení. Jakákoli atraktivní forma samozřejmě tento nesnadný proces usnadňuje. Přínos multimediální prezentace určitých jevů není v tom, že na obrazovku přenese učebnicový text a obrázek (k tomu máme techniku mnohem levnější), ale že ukáže jednotlivé jevy v pohybu a v dynamice jevu vlastní. A v tom je síla tohoto projektu opravdu nenahraditelná. I když jsem viděl mnohé disky s různými animacemi snad ze všech předmětů (dobré i špatné, jednoduché i složité), přednosti tohoto nového programu vidím právě v jednotném prostředí, umožňujícím jednoduché interaktivní ovládání.

Nelze samozřejmě nadřazovat počítačovou výuky nad tu “ostatní“. Pokud by však produkt EDU.NET přispěl k tomu, že učitel sám a žáci v domácí přípravě využijí disky třeba jen v 10  %, to znamená tehdy, když potřebují vidět jevy jim jen těžko pochopitelné (např. fyzikální zákony), pak má takový program své místo na slunci.

Zůstává jen otázkou, nakolik rentabilní bude pro komerční firmu investovat neuvěřitelnou sumu finančních prostředků, které se jen těžko mohou na malém českém trhu vracet. A samozřejmě stejnou otázku si položí i ředitel školy či taťka uvažující o tom, jak svému synkovi či dcerce zpříjemní těžkou cestu za poznáním.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.